lördag 7 februari 2009

Fåglar, rosor och månadens bild



Idag satt jag på verandan och hörde skatorna sjunga. Eller rättare de försöker: hohokikikischsch, försiktigt och liksom kurrande. Har ni hört det? Och på sommaren sitter de i syrenen alldeles bredvid verandan och liksom "purrar", jobbar på sången.
Och utsikten från sagda veranda får bli Månadens bild:



Lite fusk är det, den är tagen 4 feb när solen sken. Så 4 mars kommer nästa.
Jag hör Talgoxen flöjta härifrån, trots kyla och moln och i det öppna vattnet (fast då tar jag en liten promenad) vid åfallet fiskar Strömstaren, tar en paus och kvittrar förnöjt trots att den står med fötterna i det iskalla vattnet. Så visst, det finns förmildrande omständigheter vad gäller vinter.

Om en roslista tänker jag så här: Jag lägger ut två av mina favvorosor varje dag ett tag framöver (utan inbördes rangordning) och sen så lägger jag dem i kanten till höger. Så idag blir det en fantastisk Rugosa. (Den bild som ligger överst) Den heter Ritausma. Doftar fantastiskt, blommar länge, är frisk och mycket härdig. Den allra mest romantiska av mina rosor men så vansinnigt full av taggar. Undrar om det är Törnrosas ros? Höjd o sånt är ingen idé det har ju så mycket med växtplats, näring o sånt att göra, men det är en buskros.
Jag har en absolut förkärlek för rosor åt det kallrosa/vita hållet.



Alba-rosen Maidens blush är en riktig trotjänare till buskros. Blomvillig, fast inte så länge, tre veckor max. Doftar härligt friskt och ÄR frisk utom ibland, som i somras då även den blev med djur: rosenstritar. Det var mycket sånt här. Kan ha berott på den enormt torra våren och försommaren. Det var två det, av ca 40-talet sorter. Det kommer mera! Ha det bra!

6 kommentarer:

  1. Hej
    kul med din rospresentationer Och månadensbild Bild.
    Jag tycker att snön ligger väldigt vackert och det är fint att tänka på allt som sover under snötäcket. Min rabatter är bruna och det regnar...
    ha en trevlig helg
    Monika

    SvaraRadera
  2. Månadens bild! Så vackert och (fy) vad mycket snö...Men det är i allafall bättre än snöblasket här.
    Rosorna, underbara. Inser att jag också har mest ljusrosa rosor.......Längtar, längtar......Kram.

    SvaraRadera
  3. Månadens bild påminner om hur det ser ut hos mig idag, men utan sol.
    Ljuvliga rosa rosor!! Den ena vackrare än den andra :) Men har du 40 (!) sorter och kan namnen på alla=suveränt! Jag har en del att lära mig om rosor då inser jag och dessutom finns det många arter som går utmärkt i zon 4 då!!
    Ser framemot din lista :)
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  4. Din blogg är nästan en rosblogg och det gillar jag. Andras rosfavoriter är spännande, hur blir en ros favorit? Mycket trevligt att läsa din blogg, välskrivet och bilder med känsla.

    SvaraRadera
  5. Monika: Vill väcka!
    Anette: Kanske vill jag byta med dig ändå!
    Bea: Nja, ibland får jag lov att tjuvkika i min rosbok för att minnas. Alla mina rosor är minst z4, gärna z5 för att vara säker.
    Inger: Tack, det var vänligt!

    SvaraRadera
  6. Onsdag kväll och vädret har varit ömsomt varmt ömsomt kallt. Ingen snö att tala om bara is - då har jag det mycket, mycket hellre som du har det. Men längtar visst gör vi det! Vi som har satt grund till växthus och grävt för damm och ritar och planerar inför vår/sommar. Dina rosor gör att vi vill utöka - de är ju så vackra!
    Hoppas sonen är bättre och att du/ni kommer iväg till storstan. Hör gärna av dig!
    Kram
    Gunnel

    SvaraRadera