söndag 8 februari 2009

Nu får det vara nog!



Så ser min sommarbänk ut. Ha! Sitt där den som kan/vill. Tur att bloggen finns så jag kan få ur mig eländet: Massor av snö - igen! (Helvetet sägs ju vara varmt, så vad är det här?) Körde nyss sonen till bussen. Det var INTE kul. Allt är lika vitt. Luften yr av snöörök. Oplogade vägar som bara är vitare än vitt. Himlen lika vit. Allt! Men jag ÄR hemma nu och klappar på mig. Det är hemskt. Jag hatar det. Jag flyttar! Men sen är det så underbart på sommaren. Den korta! Hade en snubbe här som skulle sälja nåt, han förstod sig inte på oss (han var faktiskt härifrån). Han sa: Vi tycker det är härligt på sommaren och är nöjda med de där tre veckorna!
Och apropå klagan så fortsätter jag: Det där så kallade trädgårdsprogrammet. Jag var förberedd. Jag visste vad jag skulle få se. Men den här gången blev jag mer ledsen än arg. Stackar människor. Att ha en så hysterisk inställning till sin trädgård. För mig är trädgård den plats där jag bara kan vara, där tid inte är viktig och där jag får göra det jag själv tycker om. Läser just nu:



Läkande trädgårdar av Donald Norfolk. Jag fick den av min dotter. En härlig och klok bok, också med många återkopplingar till annan litteratur: Walt Whitman: "Jag tror att ett grässtrå är något så fantastiskt som stjärnornas gesällarbete." Och apropå killen ovan berättar Norfolk om ett försök i ett psykologiskt laboratorium:"...tiden verkar gå långsammare i ett grönmålat rum..."
Så må då tiden rusa i det vita rummet;)

Dagens ros:



Chloris, en Alba-ros. Blommar villigt, men som de flesta albor inte så länge. Den hade lite svårt att komma igång hos mig, men i somras började den äntligen växa. Den kan bli riktigt hög och får hos mig bli en klätterros (om den nu vill det) i pergolan. Blommorna är fantastiska i alla stadier och doften är fräsch och rätt stark.
Nu ska jag koka mig en kopp te. Ha det så bra!

6 kommentarer:

  1. Snart vågar jag nog inte titta in till dig! Så många fina rosor, vill ha alla!!
    Men oj, så mycket snö! Förstår att du är trött på, men du får väl tänka på de tre härliga veckorna i sommar då........
    Vi har också fått snö. Nästan 1 dm. Jättevackert! Men vi är ju inte så bortskämda med den varan härnere. Som tur är så smälter den väl snart. Kram!

    SvaraRadera
  2. Men nu tar vi det väldigt lugnt, vännen! Som jag skrev -om mindre än sju veckor är bofinken och tranan här.. Jag vet hur du känner det, men gläds åt det varma täcke dina rosor får.
    Fö delar jag din passion för rosavitkalla rosor. Ska skaffa mig nån av dina till våren - kan Chloris vara nåt för mig? Taggar är inget problem.. fast Celesetial är ju helt underbar. och tänka om jag skulle göra en hedesplats till en Constance Spry... Vilken ros doftar godast av alla Lillebeth? Den vill jag ha!!
    /kram!

    SvaraRadera
  3. Åhh... ännu en skönhet! Jag är såld på den ljuvliga pastellfärgen i rosorna. Men du..snön gör gott för övervintringen av rosorna, eller..? Men det kan väl räcka redan med den mängden nu förstås ;)
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  4. Hej
    visst är boken underbar!
    Jag vet inte om bruna rabatter är bättre än snön,,,
    men några små snödroppar vintergäck och krokus har jag sett.
    Monika

    SvaraRadera
  5. I detta långa land (kunde ju ligga på andra ledden) kan Monika ha vårtecken
    och andra full vinter. Och visst är snön bra för rosorna. Det är inte snön i sig som är fel, den kan tom vara vacker, det är konsekvenserna typ skotta och mycket kläder.

    SvaraRadera
  6. Hej
    Vad roligt att du tittade in hos mig. Jag köper fröna på tradera.
    Jag lägger till din blogg hos mig för du har så fint. Om du inte har något emot det.
    Ha en fortsatt bra dag

    Gunilla/Norrskenets trädgård

    SvaraRadera