måndag 21 december 2009

Varde ljus!

Och så blev det! Äntligen vänder ljuset tillbaka, lite, lite för varje dag.



Och det firar vi med Gulmiddag. Då äter vi bara gult. I år blir det saffransinbakade quornfiléer med gul paprika och morotssallad. Gult ris, färgat med gurkmeja serveras till. Som efterätt Solkaka:



En stråle för varje månad.

Förr (nu bor vi lite mer civiliserat) gick vi ut på fälten och eldade för ljuset, jagade bort det mörka. Nu kan det bli eld i korg eller marshaller.
När mina barn var små trodde de att alla firade ljuset och åt Gulmiddag och blev mycket förvånade när deras kompisar inte förstod.

Finge jag önska mig en enda blomma idag så vore det Gullvivan. Kan inte tänka mig en bättre ljusbärare. Gul och med stora trattar som blåser fanfar för det som ska komma.



Och med det, kära bloggvänner, som glädjer mig så mycket, gör jag ett litet blogguppehåll och önskar er alla härmed en underbart skön jul och en fantastisk början på det nya året. Ha det gott!

27 kommentarer:

  1. Vilken underbar idé! Gulmiddag borde väl alla fira! Vilken underbar sol/lussekaka du bakat - den är helt enkelt fantastisk.
    Jag håller med dina barn och tycker att denna dagen borde uppmärksammas lite bättre.
    God Jul
    Eva

    SvaraRadera
  2. Det låter som en toppenidé och solkakan är ju magnifik! God jul till dig med.

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk idé! Tyvärr har jag inga gullvivor att skicka. God Jul och Gott Nytt År. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Så roligt och positivt! Gullvivorna känns långt borta nu när snön fortsätter att vräka ner, men nu har det som sagt vänt. Önskar dig också en fin julhelg och ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  5. Att ljuset är på väg tillbaka är verkligen något att fira!

    Hoppas du får en härlig Jul och ett Gott Nytt År.

    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Så där fick vi svaret på Gulmiddagen! Vilken fin tradition och det är verkligen ngt att fira - ljuset.
    Önskar dig God Jul och Gott Nytt År!/ Bea

    SvaraRadera
  7. Dear Lillebeth what a lovely post! Your light glimmering through the dark, heavy, snow laden boughs is a beacon for spring. Your cake is fabulous and sounds so delicious! I am so glad to learn of the tradition of only eating food of a yellow color. Enjoy the day! Happy Winter Solstice! I wish you a Merry Christmas and All the Very Best in the New Year! Love and Kram, Carol

    SvaraRadera
  8. Gulmiddag låter som en bra idé, det ska jag jammen göra nästa år. Fin solkaka du har lagat. En riktig god jul nu :)

    SvaraRadera
  9. Förstår hur du menar. Själv försöker jag se ljuset i mörkret. Jag tycker faktiskt att även mörkret kan vara vackert om man ser efter riktigt. :) Det är när det är som mörkast som ljuset uppskattas som mest.

    SvaraRadera
  10. Så trevligt!! Har som dina barns vänner naturligtvis aldrig hört talas om Gulmiddag!! Men tanken är fantastisk!! Färg vid den här tiden på året har stor betydelse. Solkakan är härlig.Jag ser också fram emot de ljusare dagarna!!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  11. Hei Lillebeth!
    Jeg har fulgt bloggen din lenge, men har ikke lagt igjen kommentar tidligere.
    For et herlig innlegg du har skrevet. Så fint å feire solens og lysets tilbakekomst med en gul middag. Og solkaka var flott!
    Ønsker deg en fortsatt fin vintersolverv :) Nå kan vi glede oss over at dagene blir lengre og lysere igjen!

    SvaraRadera
  12. Natti!
    Vad härligt med att fira in ljuset!
    GOD JUL på dig och TACK för alla dina snälla och trevliga kommentarer, som jag inte alltid hinner med att besvara.
    Ha en skön helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  13. Vilken rolig, solig och fin kaka du bakat. Påminner mig om Trolltider, en adventskalender på TV, där de bakade "solbröd". Bästa kalendern hittills! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  14. Cowslips are the color of sunshine are not they? I like the idea of Gulmiddag. The cake is fabulous.

    SvaraRadera
  15. Det var den finaste saffranskaka jag sett!!
    Vilken ide den borde jag nog införa hos oss tack för att du berättar för oss.
    Önskar dig en riktigt God Jul och tackar för alla härlig kommentarer jag fått från dig.
    Julekram
    Annika

    SvaraRadera
  16. Åhhh...vad kul att få ta del av gulmiddagen :)
    tassar in för att önska dig en mysig Jul :)
    Kram Monica

    SvaraRadera
  17. Cara lillebeth,

    Vilket soligt avslut och vilken solig inledning pa nytt ar. Tack for gulmiddagen. Solkakan inte minst. frestande bilder och harlig optimism. Ha det gott under lovet. Buon Natale e Buone Feste, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  18. Ett sånt underbart sätt att fira ljusets återkomst. Och såna underbara bilder i förra inlägget. Och så betryggande, att det finns så många därute, som faktiskt ser längre än vad näsan är lång. Det finns hopp om vi alla hjälps åt.
    Ha en fortsatt skön helg och ett riktigt gott nytt år!
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  19. Läste att du misströstade lite MEN ser här att SOLEN kommit tillbaka!

    Tack kära du för att DU tittar in till min blog då och då.
    Ibland tar jobb och familj över min tid och jag hinner inte besöka alla som skriver kommentarer men du skall veta att jag verkligen uppskattar att du tittar förbi.

    Jag hoppas att du får den jul du önskar och att det finns mycket kärlek i luften kring dig/er.

    God Jul och Gott Nytt ÅR!!!
    /MB, Maria Berg

    SvaraRadera
  20. Vilken underbar idé med Gulmiddag! Och så gott det låter.
    Önskar dig en riktigt God Helg med allt vad "God" innebär för dig!/Anja

    SvaraRadera
  21. I like your pictures. The biscuit looks very delicious. Yummy! Happy New Year 2010!

    SvaraRadera
  22. Underbar solkaka! Lite solfärg så här i mörka december är ju inte alldeles fel! Önskar dig ett Gott Nytt År! kram.

    SvaraRadera
  23. Jag önskar dej ett riktigt Gott Nytt År Lillebeth! Jag antar att du är ute och reser...ser ifram emot bilder :-)
    Vi ses nästa decennium / kram Tyra

    SvaraRadera
  24. Happy New Year Lillebeth! I miss your posts! Best Wishes for 2010! I hope you are having a wonderful holiday with loved ones! Kram Carol

    SvaraRadera