fredag 4 december 2009

Blommig fredag


(www.fotoakuten.se)

En av mina sommarälsklingar, med den mest underbara och förfinade doft.

I "Svea-riket kallas växten vanligen Hundloka eller Hundfloka, i Göta-riket Hundkax (Hundkäxa)" allt enl "Utkast till svenska växternas naturhistoria I" av C. F. Nyman (1867). På latin heter den Anthriscus sylvestris.

Då undrar jag ju förstås: här uppe då? Här i Norrland? Jag tror det allmänna namnet är Hundloka.

Idag:



Växer just nu här:



Allt har sin tid, även former. Och det är alltid en tröst att få fara runt jorden på fredagar. Fler bidrag hos Katarina
Ha en riktigt skön fredag med efterföljande andra advent!

23 kommentarer:

  1. Dina frostiga bilder är fina! Ha en skön 2a Advent!//Eva

    SvaraRadera
  2. Hundkex, ja det är fint och jag gillar att blanda in det i mina buketter! Det är vackert när det är frostigt, men nog är det vackrast när det är grönt och skönt. Hoppas snart att Impecta-katalogen kommer.......det börjar klia i fingrarna nu. Tror jag ska så några penséer också, bara för att det är kul. Men de blir ju aldrig så tidig som man hoppas. Förra året sådde jag och de blev ju uppätna av en liten mus som hittat in i min tvättstuga! Sen funderar jag på lådor och krukor.......tror nog det blir lila, limegrönt och vitt i år. Favorit i repris så att säga.......men vi får se när katalogen kommer:-)
    Ha en härlig helg och kram! /Anette

    SvaraRadera
  3. Så vackert!!! Visst är vår vilda natur vackrare än alla rabatter i världen. Det ser verkligen inbjudande ut, men jag anar att det kan vara ganska kallt där bland gräsen.
    Tack för din kommentar, den blev jag väldigt glad över!!! Och trevlig helg!! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Cara Lillebeth,

    Har vandrat runt en stund i Dina omgivningar. Du har verkligen fangat magiska ogonblick! Missat Dina poster under min "datorkarantan". Trevlig helg. Tante belle cose e bacione! Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  5. Förlåt en okunnig, men är den vita busken vit av egen kraft, eller är den helt täckt i frost? Fin var den iallafall, en riktig vinterbuske. Du har tidigare målat november i svart, och i grått, och nu inväntar vi några klassiska Lillebethare i vitt! Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga kontraster! Jag tycker verkligen om Hundkexet också den är alldeles för underskattad.
    Ha en trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
  7. They have a different kind of charm in winter. They are lovely in all kinds of season. And you're lucky that they grow in your part:)

    SvaraRadera
  8. Lovely both in summer and winter! And fragrant too? Your frosty pictures are beautiful.

    SvaraRadera
  9. My name is Loka, I live on the second floor.. Jag har lärt mig att den heter Hundkex, det är i Västmanland då.. Helt enig, det är varmt och gott att besöka 'världens' alla hagar :)

    SvaraRadera
  10. Ja, hur många ggr har jag inte fotograferat just Hundlokan som är så somrig och vacker.
    Ha en skön helg! /Bea

    SvaraRadera
  11. Vackra frostbilder!
    Hundloka eller hundkäx är inga vackra namn tycker jag. Gillar det eng. Queen Ann's lace bättre. Det ser verkligen ut som spetsbroderier när hundkäxet blommar.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Tror jag säger hundkäx, så vit, vacker och skir.
    Önskar dig en fin andra advent! Snart vänder det!

    SvaraRadera
  13. Frost makes everything in the garden look very attractive. Have a nice weekend.

    SvaraRadera
  14. Ja, kärt barn har många namn.Denna blomman är en ofta försummad blomma, tycker jag. Man ser den mer som ogräs, men kikar man riktigt på den så ser de ut som små spetsar, eller knypplade arbeten på blommorna. Så vackra, romantiska och skira!En riktigt midsommarblomster.

    Vad härligt det ser ut med frosten på dina bilder. Hoppas vi får lite till av den varan här.Vill ut och fota iskristaller.;-)

    Ha nu en fin och underbar 2:a advent och mys och njut av allt stämningsfullt runt om.
    Många kramar!/Karin

    SvaraRadera
  15. Vår vilda flora är värd all uppmärksamhet. Det är så lätt att glömma bort de 'vanliga' växterna och imponeras av storslagna hybrider. Men vad vore somrarna utan de vilda blommorna... -Härligt frostiga bilder!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  16. Ja som du vet så älskar jag de små naturliga tingen. Det är så enkelt och så fint-
    Jag hann inte med att fota den när det var frost men du hann göra detta konstverk!!
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  17. Fint med frostiga växter!
    Nej, jag har inte gjort min kruka med nät..den är köpt så, färdig. Men visst skulle man kunna göra nåt sånt själv kanske, men riktigt så pysslig är jag inte. Ha en trevlig andra advent själv!

    SvaraRadera
  18. Lillebeth, I hope you had a lovely birthday celebration! I love how your first photograph of the Cow Parsley portrays its tiny flowers like little snowflakes that fall into your icy cold landscape. Beautiful form she has in winter. Happy Holidays to you! Kram, Carol

    SvaraRadera
  19. Vacker och skir blomma som du fångat fint!

    SvaraRadera
  20. Dessa skira blommor har en underbar "utstrålning" och väver vilken rabatt som helst - från dikeskants"rabatten" till den mer kultiverade i trädgården - till svävande och lätta små rabattmoln!/Anja

    SvaraRadera
  21. Jag bor ju mitt i västra Götaland och säger Hundkex.. ganska likt det du skrev som jag tror är en gammal stavning eller hur?. Just den blomman är vacker i alla former.. har fotat den som nyutslagen, i frö och i frost.. lika vacker på bild.. Ha en skön andra advent.. Moa

    SvaraRadera
  22. Ser fint ut med frosten. Inget vi är så bortskämda med här. Här det mest grått, grått, grått...

    SvaraRadera
  23. Godkväll Lillebeth!
    Härligt när "Gubben Frost" målar i naturen.
    Ha en trevlig vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera