måndag 7 september 2009

Rosblom

Tänk att det fortfarande blommar - också bland rosorna. Ingen kyla, ingen frost och trots allt regn så fortsätter fägringen. Kunde inte låta bli en liten kavalkad:


Jacqueline de Pré

Martin Frobischer

Rosa rugosa

Rosa Spaldingi

Iceberg med röda regndroppsfläckar

Rosa rugosa Schneezwerg

Rosa rugosa Schneekoppe

Jens Munk

Louise Bugnet

Nevada

Dessutom blommar Bonican och det knoppas fint på Morden blush och Blanc double de Coubert, världens vitaste ros och säkert fler som jag ännu inte upptäckt. Det känns liksom inte som höst än. Nejdå! Det är ännu så länge sensommar. Och idag ser det ut att bli fantastiskt. Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Så fin rosblomnig! Jag får glädja mig åt BILDER efter som rosrna inte slår ut hos mig p g a rådande mörker - alltså: mörka moln VARJE DAG!
    Jag tror jag blir galen! SMHI hade lovat ÄNTLIGEN en ljus vecka....idag tunga moln och luften så fuktig att det känns som om det duggregnade!
    Jag får nog söka klimatasyl i Hälsingland eller på Östkusten - typ;))!/Anja

    SvaraRadera
  2. The flowers are very very beautiful, like snow white. Do they smell nice too?

    SvaraRadera
  3. Tjohooo, vilken kavalkad!!! Du gör rätt i att passa på att vara ute och njuta av fägringen. Man vet aldrig, men i år tror jag det blir en sen höst! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  4. Ingen sol i sikte här men trots det blommar några av rosorna fortfarande fast inte lika fint som hos dig. Gillar årets sista rosor för de är så fina tillsammans med de höga gräsen.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. VIlke fin kavalkad! Underbara, och så många du har!

    SvaraRadera
  6. Such lovely roses! The buds of Louise Bugnet are especially beautiful.

    SvaraRadera
  7. Åh va många fina rugosor du har!!! och jaqueline du pre och nevada :-) Vill ha.
    Det är kul att det är lite som blommar än.

    /Nina

    SvaraRadera
  8. Visst är det mycket bättre återblomning i år jämfört med i fjol. Ser väldigt mycket fram emot att du kommer tillbaka till Hallborosen.

    SvaraRadera
  9. WOW...härligt med en bukett vita rosor!
    Ja, även vi har haft en ljuvlig dag och tänk att jag t o m hade ledig dag :)
    Nu hoppas jag innerligt att frosten håller sig på avstånd länge än.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  10. Det var en trevlig kavalkad! Min nya favorit är Louise Bugnet, den har så fint och friskt bladverk och rosorna är så fina i både rosa och senare vitt!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  11. Ser man in hos dig så ska jag vara enig att det inte ser ut som höst ännu. Så många fina rosor och det blomstrar ju fortfarande i rabatterna ser jag på sista bildet.

    SvaraRadera
  12. Such lovely blooms for late summer... enjoy being in your garden!

    SvaraRadera
  13. You have got delightful roses. I can not imagine a European garden without roses. I can not help it but they are my favourite flowers. I grow some which do quite well in my humid, hot climate, so in high summer they go into decline but are quickly back through autumn, winter and spring.

    SvaraRadera