fredag 25 september 2009

Blommig fredag

I morse vaknade jag av Trädgårdsångaren - som om det vore vår. Kanske ett slags avsked eller ett lockrop: Följ med söderöver. Det var bara så underbart! Och så sorgligt! Men tittar jag väldigt nära på det som fortfarande blommar går det att låtsas att det ännu en stund är sommar:



Som till exempel ovan, den näst intill evighetsblommande nävan Geranium oxonianum AT Johnsson. Oxonianum-gruppen är en ständigblommande "gren" av geraniesläktet. Massor av underbara och välformade blommor i olika rosa nyanser.

En annan rosa skönhet är förstås höstanemonen, Anemone hupehensis.







En tröst för mig denna mörka senseptembermorgon är att min dotter snart landar efter ett äventyr i New York. Och där fanns sommaren kvar.

Ha en riktigt skön helg som lär bli alldeles sommarlik (väldigt mycket tjat om sommaren idag), så det handlar om att totalnjuta! Ha det gott!

Fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina

27 kommentarer:

  1. ja, tänk att det finns så mycket rosa på hösten. Dottern kommer hem, vilken glädje, önskar er en härlig helg. MB
    Ps. Jag tror också att det är Mangold.

    SvaraRadera
  2. Lillebeth, I've seen the most spectacular geraniums only on blogs. Yours is beautiful! Love that pretty shade of pink.

    SvaraRadera
  3. Man får allt titta riktigt nära för att inte märka att det är höst! Men det kanske går fort i år, hösten och vinter.........nån gång måste det väl göra det. Våren och sommaren går ju alltid fort!
    Vad kul att dottern kommer hem. Nästa helg kommer min äldste hem. Lillebror blir ju 18. Han har vi inte sett röken av sen i juli, så det känns nästan som om han varit i New York och inte i Norrköping;-). Men man får se det positivt, det är väl ett tecken på att han trivs med sitt nya liv!
    Här väntar jobb i helgen. Känner väl inte sådär jättemycket för det.......men jobbar man så lite som jag så har man väl inte rätt att klaga! Trevlig helg. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Frodigt ser det ut att vara i din trädgård. Höstanemonen har jag inte lyckats med, provade för väldigt länge sen, synd för den är så fin.
    Alltid en lättnad när barnen kommer hem och resan har gått bra. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Mmmmm höstanemonen är en pärla i rabatten.

    SvaraRadera
  6. Hej igen! Jo, tack ryggen är bättre, men inte bra......men nu kan jag fungera något sånär......fast jag tar det lugnt och fint!

    SvaraRadera
  7. P.S. Tack för froststatistik! Jag är hopplös, försöker förbereda mig mentalt på frosten men väntar ändå med att ta in växterna tills det är på gränsen eller redan för sent.

    SvaraRadera
  8. Ja det är allt lite sentimentalt nu, när man vet att det sjunger på sista versen. Men man njuter ju av det återstående vackra desto mer! Vad dina höstanemoner är fina - de vill sig aldrig riktigt hos oss...

    SvaraRadera
  9. Hejsan Lillebeth, jodå jag har också hört vårdrillen och man riktigt hajar till. Sädessärlar min trogne vän i trädgården har nu flyttat söder ut...det är lite tråkigt. Mina höstanemoner är lite knäppa de blommar på sommaren??
    Ha en trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
  10. Härligt med "vårdrillar" på hösten, men det är väl kanske mera fråga om upprymdhet inför den förestående flytten kanske :) Men...njuta ska man så länge det varar och det gör jag av din sköna Höstanemon.
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  11. Höstanemonerna är en av de vackraste blommorna jag vet. Skira och som fjärilar med vingarna utfällda. Härliga foton du tagit utav dem, speciellt de där solen lyser genom dem bakifrån.Läckert!
    Kul att höra att du har flertalet rosor jag är intresserad av och att de blommar fint och är tåliga.Rosor är så vackra så nån liten sort får det allt bli jag köper...ja och resten drömmer jag :-))
    Ska ni få sommarväder hos er, så härligt! Ha en riktigt fin helg då och njut!
    /Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Det är väl klart att man försöker hålla kvar sommaren så länge det går, och den här helgen ska tydligen bli riktigt somrig. Men sen är det oktober och då är det ok att både vi och trädgården går ner i varv...
    Höstanemoner och nävor - vackra vänner även i min trädgård.
    Idag hörde jag talgoxen, och det brukar jag bara göra på vintern vid fågelbordet. Så det betyder väl att det är dags att plocka fram det snart...
    Ha en trevlig helg, och njut av de sista sommardagarna!

    SvaraRadera
  13. Det är bara att njuta av den sommarliknande höst som dyker upp ibland. Jättefint i rosa.

    Ha en fortsatt fin Fredag och trevlig helg

    Gunilla

    SvaraRadera
  14. Hallå, jag kan inte se mig mätt på höstanemoner! Och jag får inte ordning på dem hemma hos oss men jag har precis lärt mig att man ska plantera dem på våren så det är mitt första inköp i vår!

    Marit

    SvaraRadera
  15. Lovely lovely poetic photos... especially the first one. Lillebeth if I understand (google translate) you woke up singing this morning. "This morning I woke up the Garden singer" - google says. Or did you hear something singing in the garden? Either is great... to wake up singing is a great way to start the day! I am glad you will have a warm weekend and that you will enjoy the company of your daughter. Happy Times in Your magical garden. Carol

    SvaraRadera
  16. Så sött i sensommarvärmen! Nu njuter vi så länge det varar!

    SvaraRadera
  17. Heisann!

    På engelsk lyder det så riktig; less is more:
    Geranium oxonianum AT Johnsson!

    SvaraRadera
  18. Ah! What a wonderful name for a bird Gardensinger! May many more sing you awake, before they fly to southern gardens.

    SvaraRadera
  19. Such lovely photos! I especially like the light in the two 2, very beautiful.

    SvaraRadera
  20. Dina anemoner är såå fina -njut lite av "britt"-sommarn!!Kram//Eva

    SvaraRadera
  21. Höstanemoner kan man inte ha för många utav. Tycker också de är ljuvligt fina. Kan det bero på att det mesta annat i trädgården blommat över när det är deras 'storhetstid'?
    När det gäller G x oxonianumhybriderna har jag ledsnat lite. Katherine Adele har fina blad men ganska intetsägande blommor och Sherwood, ja den har jag förpassat till baksidan av huset ;-)))
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  22. Ännu mera vackert, härligt, man blir så glad av att se hästanemoner, dom har något alldeles speciellt över sig. Njut nu av värmen och din dotter i helgen.

    SvaraRadera
  23. Höstanemoner är jag också förtjust i, och det finns ju faktiskt en hel del sorter att välja på i både vita och rosa nyanser. Dessutom är "fröbollarna" efter blomningen rätt så dekorativa, tycker jag.
    Hoppas helgen blir trevlig med din dotter!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  24. Gillade de två första bilderna bäst! Du har fångat ljuset så vackert!

    SvaraRadera
  25. Ps!
    Jag lägger till dig i min länklista. Skulle du vilja länka till mig blir jag bara glad!

    SvaraRadera
  26. Lyckost dig som har höstanemoner kvar mina börjatde blomma redan i juli men nu är de slut.
    Skall kolla noga ímorgon.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  27. Those are 2 of my favorite flowers to grow, perennial geraniums and anemones. Lovely!

    SvaraRadera