fredag 18 september 2009

Blommig fredag

Varenda dag är en överraskning: Ingen frost i natt heller. Jag fasar för, och det är lika svårt varje år, att se allt det här vackra försvinna. Men ännu en stund finns till och med nyheter:
Den allra sista att blomma, att slå ut, i min trädgård är sköldpaddsörten Chelone obliqua.



Den finns som vit variant också. Det får nog bli en sådan till nästa år. Det kanske inte är världens vackraste blomma, men lustig, stadig och frisk, en senblommande tröst.

Också stockrosorna blommar:



Och Blanc double de Coubert har slagit ut och doftar helt underbart.





Så än finns glädje kvar.
Ha en skön helg som tycks bli riktigt varm och fin. Ha det gott!

Fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina

23 kommentarer:

  1. Underbart med stockrosor i trädgården! Mina pelargoner åkte in från balkongen i natt -jag är väl en fegis..Ha en fin helg//Eva

    SvaraRadera
  2. När man ser så fina blommor blir man ju extra nervis att frosten ska komma! Men, trots allt är denna höst bättre än fjolårets, när det bara regnade. Trevlig solig helg! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Man får glädjas åt att det varit en fantastisk september, och långtidsprognosen för vädret ser faktiskt häpnadeväckande bra ut! Häpnadsväckande bra ser även dina växter och din trädgård ut på bilderna - man förstår att du njuter!

    SvaraRadera
  4. Vackra är dina växter du bjuder på denna gång. Jo, hösten kommer med sjumila kliv. Men, men det har utlovats sommarvärmen i helgen. Får njuta en stund till.
    Tack för kommentaren hos mig, önskar dig en trevlig weekend!

    SvaraRadera
  5. Vilken prakt! Lyckliga du som får sådan ögonlyst – jag håller tummarna för att frosten håller sig borta ett bra tag.

    SvaraRadera
  6. Hej Lillebeth! Sköldpaddsörten är jättefin. Vad skönt att du sluppit frost. Likadant här, men i natt var det nära. Även om jag bor långt söderut, så är frosten rätt tidig här. Gränsar ju till småländska höglandet.
    Ryggen är det bara skit med..........men det är väl bara att bita ihop. Så fick jag tips om en ryggövning som jag genast ska testa. Om jag bara kommer ner på golvet! Trevlig helg. /kram Anette

    SvaraRadera
  7. Frosten får gärna hålla sig borta ett bra tag till. Tyckte jag hörde om frostvarning på radion men det var nog lågt långt norrut.
    Sköldpaddsörten är vacker nu på förhösten och som du skriver stadig och står på egna ben.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Lovely blooms, Lillebeth! I get so tempted to plant hollyhocks whenever I see the photos. Your pink one is stunning! Have a great weekend!

    SvaraRadera
  9. Lite vemodigt är det allt, att natt efter natt, vänta på att frosten är ett faktum, men nu har den varit här i natt, men ingenting ser ännu riktigt frostskadat ut.
    Så mycket vackert hos dig fortfarande, Sköldpaddeörten är så vacker. Vilken artrikedom besitter!
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  10. Javisst, ska man njuta av det som finns innan frosten kommer.
    "Skynda dig älskade, skynda att älska, Dagarna mörkna minut för minut...(nynnande)"
    Idag, sade man på nyheterna att frosten var i antågande till norra Skåne...Så det börjar dra sig!
    Tack för titten, förresten, hos mig och mina rosor och persikor!
    Trevlig Helg!
    hälsn
    Anna

    SvaraRadera
  11. Frosten brukar väl inte komma förrän i oktober? Jag blir lika överraskad varje år, vill hålla sommaren kvar. Mycket fint blommar ännu hos dig, så småningom kommer ett inlägg från din trädgård. Trevlig helg från mig.

    SvaraRadera
  12. Lillebeth... I do hope the frost will stay away for weeks longer, so that you can enjoy your lovely blooms. Such beautiful photos! The light in the pink tones is stunning. I love the Chelone, which I also know as Purple Turtlehead... I think it is a lovely flower and miss it in my gardens. It feels very special to me... to connect to dear people, in faraway lands, by what we grow in our gardens... and that your gardens stir memories of other years... here in my garden. The flowers speak the same language! Hope you have a warm, sunny weekend! Carol

    SvaraRadera
  13. aaaaaaaaah,lillebeth vilken underbar trädgård du har!!
    jag jobber i vår sedan 20år...och det blir inte som jag vill. :))
    jag tror att även vår trädgård aldrig blir färdig!
    men det gör ingenting..det är undebart att HA en trädgård :)))
    ha en trevlig helg!
    baciusss

    SvaraRadera
  14. Ser vaker ren vitfärg din ros har. Frosten kan vänta lite tycker jag.. går här och väntar på mina "sköldpaddor" så du är tidigare ut :)

    SvaraRadera
  15. Hej
    ja frosten kan vänta !
    vi har haft en väldigt varm vecka så jag njuter!
    kram
    monika

    SvaraRadera
  16. Jag har precis samma känsla som du - måtte det inte bli frost i natt... Sköldpaddsörten är ny hos mig för i år - tycker om den lustiga formen...

    SvaraRadera
  17. I love pink Turtlehead -- a big colony is a sight to behold -- unfortunately I have not yet successfully grown it in my garden. The white grows wild here and will probably wait until Oct to bloom.

    A lovely Blooming Friday post!

    SvaraRadera
  18. Härligt att se att det blommar så mycket hos dig också. Jag har aldrig varit med om en sådan brittsommar. Jag äter jordgubbar, smultron, hallon och björnbär till frukost. Luktärtorna doftar så jag blir alldeles lycklig.
    Synd att du bor så långt bort annars kunde du kommit och smakat och luktat.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  19. Det är bara att instämma i de kommentar du fått - så fint de blommar hos dig! Och ja - det är helt underbart väder, njuter varje sekund! Ha nu en härlig helg :)

    SvaraRadera
  20. Jätte vackert Lillebeth, sköldpaddsörten är det den som är c:a 140cm och även kallas Himalayan balsam? Och den poppar ut frö på ett lustigt sätt?
    Ha det gott vid bergets fot/ Tyra

    SvaraRadera
  21. Sköldpaddsörten är lustig den, men fin på sitt sätt så här i elfte timmen innan allt försvinner.. men mycket blommar än ser jag hos dig.. så fina rosor du har fortfarande det är njutning det.. Ha en fin helg..MOa

    SvaraRadera
  22. simply beautifully captured shots....lovely views!

    SvaraRadera
  23. Vilka vackra bilder du tar!
    Gillar sköldpaddsblomman du har.Skön och vacker på sitt eget lilla vis, precis som vi människor.Du har då mycket vackert i din trädgård!Jag njuter av att titta runt här.
    Tavk för dina gulliga ord i min blogg.
    Hoppas du haft en fin helg och önskar dig allt det bästa och härligaste i veckan som kommer!
    /Kram Karin

    SvaraRadera