måndag 27 juli 2009

Tre vita skönheter



När vädret bestämt sig för att vara surt och tråkigt - dag efter dag - så får det vita i trädgården vara ljuset. Gillenian ovan är en skir skönhet som fyller ut fint och passar superbra med rosor, både vita och färgade.



Paradisea liliastrum, en absolut favorit. Har frösått den och nu kommer gräslöksliknande blad. Får se om den också blommar om något år - kanske.



Och så denna spännande och gamla ros: Rosa Spaldingi, blommar oavbrutet (nästan) samtidigt med röda nypon, om man vill ha det så. Själv gillar jag inte nypon. Hos mig sitter de kvar över hela vinter och jag får gå och plocka av de ruttna eller svartnade o förtorkade grejorna när våren kommer. Och aldrig är de röda o granna utan bara slemmiga eller skrynkliga. Och inga fåglar äter dem. Inte hos mig i alla fall. Så är det.

Nu ska jag ta en skogspromenad innan det regnar - igen. Ha det bra - ändå - och trots allt.

9 kommentarer:

  1. Åhh..den vita späda liljan var så vacker.
    Visst är det roligt att se "frukten" av egen sådd!
    Jag misslyckade med Fingerborgshatten i våras, men skam den som ger sig och jag sådde den på nytt och NU gror den och hoppas de hinner växa till sig innan hösten de små plantorna.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Det var en bra inställning - att låta de vita blommorna stå för ljuset! Gillenian är en riktig favorit även hos oss. Färgen och den skira formen gör den så utsökt! I Skåne såg vi en gång ett blommande exemplar som var manshögt - det var en syn det! Manshög är knappast inte vår, men den pryder sin plats i rabatten ändå.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om att Gillenian är väldigt fin. Har sett den på några olika ställen och tänkt att den skulle man nog skaffa. /Ruben

    SvaraRadera
  4. Love your three beauties! Gill Nian is new to me ... so delicate! I would love to see your forest! Lovely light with the white!

    SvaraRadera
  5. Om jag hade plats skulle jag absolut ha en Gillenia i min trädgård. Den är så fin!

    SvaraRadera
  6. Gillenian är en favorit - kan nog bli en sån här nån gång. Vita blommor är underbara, men de måste stå på rätt plats och i rätt sällskap för att göra sig riktigt bra.
    /Helen

    SvaraRadera
  7. Those are indeed beauties! I have never seen Gill Nian before -- how lovely.

    SvaraRadera
  8. Mmmmmm... njuter av dina vita blommor. Jag har upptäckt att det ofta blir vitt när jag väljer nya växter...
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  9. Den vita lilla liljan ser verkligen fin ut! Jag har för lite vitt i min trädgård inser jag när jag ser dina fina bilder!
    Växthusmadam

    SvaraRadera