fredag 24 juli 2009

Blommig fredag



Lavatera cachemiriana, indisk malva är en av mina absoluta malvafavoriter. Med sina dryga två meter syns hon långt över alla andra och ger verklig höjd till rabatten.



Drog upp den från frö 2007 (det blev bara en enda planta) och i år har den fler stänglar och ser ut att ha etablerat sig ordentligt trots det exotiska namnet.



I år ska jag försöka ta frön från denna skönhet och få lite fler plant. Vet bara inte, undrar så, hur den ska klara allt regn. Nu har det kommit 70 mm de senaste tre dagarna. Bara inatt kom över 30. Ibland vill jag bara, både i för mycket sol och regn, kunna dra över ett trädgårdsskydd, typ Edenprojektet i England. Kan det vara nåt?


Ha det gott denna "blommig fredag". Fler bidrag hos Katarina

15 kommentarer:

  1. Det var minnsann en ståtlig malva! Kan man fröså den? (Ja, du fattar säkert vad jag menar;))!)

    Nej, jag har ingen katt nu. Nu är de alla, från börja tre, borta!
    Jag förälskar mig i vartenda strykkatt och byracka för den delen, men längtan efter min underbara Skruttan är fortfarande för stark!
    Därför har jag ingen ny katt.7Anja

    SvaraRadera
  2. Den malvan ska jag prova nästa år. Gillar malvor, men har slutat med dem efter den där regniga sommaren då det bara regnade och malvablommorna hängde regnblöta. Denna malva verkar ha förutsättningar för att klara regnet bättre! Viscarian kallas även Silene och på svenska Nejlikglim (vansinnigt namn) enligt lite googling. Jag har alltid bara kallat den Viscaria, eftersom det inte står något svenskt namn på fröpåsen, köpt från Estland. /Ruben

    SvaraRadera
  3. En glaskupa över allt, det skulle vara något det. Fin Malva, visste inte att det fanns så stora.

    SvaraRadera
  4. That Lavatera is just beautiful! I love both the form and the color.

    SvaraRadera
  5. The blooms remind me of cosmos. Very nice colour.

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker Malva du har. Hela din trädgård ser ut att vara i bra form. Hoppas att du lyckas få frön av blomman. /Amanda

    SvaraRadera
  7. Fantastisk färg och så vackert fångad på bild....
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  8. Hoppas din indiska malva har klarat regnet, börjar räcka nu med all nederbörd.

    SvaraRadera
  9. Vacker. Nästa år SKAL jag pröva så frön, det finns ju så mycket underbart att så :)

    SvaraRadera
  10. Den du... skúlle jag också vilja ha enbild på.
    Har det i uppdrag om olika malvor.
    Biblioteket hade stängt men jag skall leta vidare en annan dag.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  11. Ja, ett glaskupa á la Eden vore inte dumt! ; )
    Den indiska malvan har jag aldrig sett tidiagre - så vacker!

    SvaraRadera
  12. Byggpresenningar är stora?! Skoja bara :) Här har det börjat, sluta regna och jag ser att blommorna är på väg tillbaka. Malvor har jag haft men nu är de borta...... upplevde att jag fick löss på dem? Men din är vacker, ståtlig men ändå skir :) Det är extra roligt att läsa bloggar nu, att se vad som blommar och hur blommorna är, jag lär mig så mycket! Ha det gott, 8`)

    SvaraRadera
  13. Lovely... I hope I can leave a comment as i have had no success since losing my hard drive ... the new one seems to not work with this format. Love your giant Malva! Carol of Flower Hill

    SvaraRadera
  14. Den MALVAN var mycket skir och vacker. Tack för kommentar hos mig. Du tyckte mitt bidrag Anemon liknade din Tovsippa. Det enda jag fick veta när jag fick den var att det var en anemon,och tovsippa är en anemonart. Jag har fått en massa blommor och hälften vet jag inte vad de heter. Jag är tacksam för att du nämnde att den var lik din tovsippa för jag tror nog att det är det.

    SvaraRadera
  15. Fin malva. Gillar dem också. Förra sommaren planterade jag två stycken men ingen av dem överlevde vintern.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera