onsdag 27 maj 2009

Ruinen

Idag stormar det och ett pytteregn (2mm) föll inatt. Skulle ha behövts massor. Så idag är det inne som gäller och då, på en vänlig förfrågan, tänkte jag visa lite bilder på min trädgårdsruin.

Det började med en hög skräp (kvar från tidigare ägare) som jag brände upp och på den kala fläcken kunde något annat ligga. Hur egentligen idén om en ruin dök upp vet jag inte men jag vet att jag hade sett bilder på Ninfa. Så här såg det ut från början. Bilden är från maj -05:



Längst upp i backen vid den stora stenen ligger nu ruinen och ser ut så här i stormen:





En färdig framsida -06:


Men för att få som ett rum, ett ruinrum behövdes det grävas ut bakom och det hjälpte båda sönerna till med





Så att det till slut kunde bli så här:



Jag har hämtat sten från det nedlagda bruket, burit bruk och vatten, blandat för hand, murat och njutit. Men ibland har jag undrat vad jag håller på med och varför allra längst upp i trädgården. Det har varit tungt, men jättekul och spännande. Har tagit råd av människor som är kunniga på området. Antagligen för lite, för det är svårt ibland att veta vad man ska fråga om när man inget kan. Men en ruin är en ruin och faller den så är det väl så det är med just ruiner.





Numera är ruinen omgiven av en Klematis Sommer snow, som hänger och väller och en Blodhägg. Har planterat massor av rosor runt omkring som jag hoppas växer upp och blir stora.
Och i de stora "trågen" i ruinrummet växer flera sorters Hostor och Klematisar (ett s då;)

Tänkte jag skulle fota lite fler ruinbilder idag, men uppe på berget blåser det för mycket. Kan återkomma med det.
Passerade och lyckades i alla fall ta en bild på en av min blommande Herrgårdspioner.



Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Hej
    Din ruin är så fin å stämningsfull,
    och fint blev det med trågen!
    och bänken!
    Hoppas du får många fina stunder där i sommar!
    kram
    monika

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt jobb ni lagt ner på ruinbygget. Men fint blev det och vilken ide´.

    Herrgårdspionen är ju för snygg.

    Ha en bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilket roligt projekt. SKulle ocksa vilja kunna bygga! Vackra klematisar (sa heter det val!) i forra inlagget.

    (ursakta knapp text, skriver pa engelskt tangentbord)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker ruinen är jättefin! Passar bra där den är. Lite uppe på en höjd och man kan se den på avstånd. Man blir nyfiken och vill gå dit och titta! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  5. Din ruin är så fin! Duktig är du som gjort det själv och du kan vara stolt. Passar ju så bra in där uppe, precis som om den varit där jämt.
    Måste vara hur snyggt som helst med Summer snow som klänger på den.
    Hu vad det blåser här också. Börjar bli lite orolig för min honungsros utanför fönstret! /Anette

    SvaraRadera
  6. Tack snälla, för så mycket trevligt skrivet om din ruin. Vilken trivsam plats du har där uppe! Och nog är det Ninfa över det hela!! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Ett berg och en ruin i trädgårn, inte illa! Ruinen är väldigt häftig och på rätt ställe, på berget hos dig. Blommar pionen redan, jag hänger inte med. Visst är det ovanligt tidigt?
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Enchanting! What a make over... lovely flowers too! What is that?

    SvaraRadera
  9. Hej lilla du, kul att se hur ruinen kom till. Den är ju bara sååå härlig! Någon ruin hos oss blir det inte men väl en damm och en liten bäck som ska vara färdigt till Midsommar. Skickar lite kort senare.
    Bamsekram
    Gunnel

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Din ruin är bland det finaste trädgårds"pynt" jag har sett! Otroligt naturtrogen! Vilken kuliss! Nu när du kan det där skulle du ju kunna fortsätta hemma hos mig av bara farten...typ;))!
    Helt underbar är den och placeringen tyck helt perfekt, just för att den ligger lite bortom - blicken dras ju dit/Anja

    SvaraRadera
  11. Cara Lillebeth,

    Du har ju faktiskt ett "stycke Italien" dar uppe i norr. Och blommar gor det ju nu. Underbara bilder. Dar kan Du sitta och meditera, undan alla stormar. Tank vad en "galen" idé kan leda till... en sanndrom! Bacione , Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  12. Men vilken vacker ruin!! Den står så vackert i sin omgivning och vilket slit-jobb ni haft. Duktigt gjort!
    Herrgårdspion kommer jag ihåg att jag fick lära mig utav dig, jag som trodde mig äga en en dillpion, men nu vet jag skillnaden som är liten men dock märkbar.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  13. Hittade hit när jag smög runt bland bloggarna..o blev glad. En fin o inspirerande blogg..grattis

    SvaraRadera
  14. Men oj vad fint. Den andra ruinen jag hittat här i bloggvärlden. Nu blir jag ju ännu mer sugen på att bygga en själv.....:) Kan tänka mig att klematiserna pryder sin plats, klängande i ruinen. Hit återvänder jag gärna :)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  15. Men gud så vackert med ruinen!!! Sökte på Rosenbockrot, som jag fått en planta av en vän, & hamnade här hos dig! Håller på & bygger upp ett växthus med gammalt tegel som sockel så jag föll naturligtvis som en fura för din ruin. Den där daggranunkeln är ju också underbar. Hur går det med sådden av Rosenbockroten? Vet du något om vilket läge den trivs i? Hittar nämligen ingen bra info. Till dig ska jag återkomma många gånger för att hämta inspiration.

    SvaraRadera
  16. That brick structure is beautiful, and I like the flowers all around. Is that last one a peony of some kind?

    SvaraRadera