lördag 16 maj 2009

Norrvikens trädgårdar i Båstad kvar

Underbart. DN-notis

7 kommentarer:

  1. Läste den lilla notisen, men än ska man nog inte ropa HEJ. Trädgården borde graderas upp till riksintresse. Något solklarare fall är svårt att hitta! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Mer info finns på min blogg - jag har följt hela dramatiken på första parkett (eller snarare från nåstans mitt i...)
    Och nej, jag tror inte alls att Norrviken är räddat. Snarare har det blivit ett steg närmare konkurs.

    SvaraRadera
  3. Trist enligt kommentarerna, jag trodde utifrån DN:s notis att Norrvikens framtid var ljus.

    SvaraRadera
  4. Härliga resebilder du visar i tidigare inlägg!!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  5. Tyvärr tror jag att det är sämre läge nu än innan tyvärr. Denna undergara skatt.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Ägarstiftelsen, trädgårdssällskapet, dålig journalistik...Olika uppfattningar tycks gälla i alla fall enligt ovan och enligt Dagens Nyheter. Låter inlägget ligga kvar ifall någon vill göra en klargörande sammanfattning.

    SvaraRadera
  7. Den sammanfattningen blir lång....
    Klart är att Norrvikens Trädgårdssällskap varit mycket duktiga på att marknadsföra sina åsikter, utan att gå in konkret på fakta. Det har ALDRIG varit tal om att bygga eller exploatera PÅ Norrviken, men det är så allmänheten har uppfattat det. Däremot har Sällskapet varit så duktiga på att smutskasta PEAB, som ju verkligen varit beredda på att satsa stora (välbehövliga!)pengar på att rusta upp Norrviken, att de nu gett upp. Några alternativ finns inte, mer än att sällskapet önskar att parken ska bli ett kulturreservat. Det tror jag inte kommer att ske; varken kommunen, staten eller EU lär vilja satsa en krona (åtminstone de närmaste åren). Därför är nästa troliga steg konkurs, och antingen läggs parken ner, eller köps den upp av någon privatperson som stänger den för allmänheten. Men det har de inte sagt ett knyst om, de goda "Norrviken-räddarna"....

    SvaraRadera