fredag 15 maj 2009

Blommig fredag



Trillium är en av mina absoluta vårfavoriter. Blomman är vacker, utvecklas vackert och bladen är sköna att se på men det allra bästa är doften. Den är som förfinad liljekonvalje med en aning av schersmin. Nej, egentligen doftar det helt enkelt och underbart Trillium. Det enda är väl kanske att den utvecklas långsamt. Sägs växa med en stängel per år. Men då hoppade nog min över året som gått. Tre stammar, passande för Trillium, har min i år också.
Dessutom är den väldigt frosttålig. Och det kan behövas för inatt nästan frost - igen (+1). Ändå är det faktiskt varmare än förra året (kollade mina anteckningar) då nästan varje natt hade någon minusgrad ända in i juni. Men i köksfönstret behöver jag inte befara kyla:



Mina tre Zonalfavoriter: den starkrosa, längst till vänster) vet jag inget namn på, den lila Blue Wonder och den svagt blårosa Jakobsdal. Men de längtar den fria luften i Lusthuset. Snart, säger jag, snart...

Idag ska jag så en massa olika salladssorter.

Ha det gott och fler bidrag till Blommig fredag finns hos Katarina

13 kommentarer:

  1. Trillium tycker jag också om. Ibland är bladen vackrare än själva blomman.
    Blomsterkornellen vill nog inte bo så långt norrut som hos dig. Zon 2-3 tror jag är max.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Trillium har jag beundrat på olika bloggar, men nu när jag ser din (och läser) då är jag helt säker - det måste bli åtminstone en trillium i trädgården. Trevlig helg! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Trillium satte ju jag för ett tag sedan, men vinröd blomma. Ja, den blommar ju inte än förstås. Tur att du skrev att den växer långsamt så jag inte blir irriterad på den nästa år.
    Vi hade frost inatt! Jag bor ju nästan i alperna *ler*. Växterna har klarat sig och de krukor jag satte ut i går var "inslagna" i fiberduk. Ha en fin helg. /Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Vilken underbart vacker trillium.. o vad jag vill ha en.. får kolla runt på växtmarknader så jag hittar en till överkomligt pris.. Ha en skön helg..Moa

    SvaraRadera
  5. Trillium är min nyaste favorit, har sett den både på bloggar och live nu i vår. Jag tycker de vita är helt underbara. Intressant att se att de är så frosttåliga, de ser liksom känsliga ut, på det där exotiska viset. Men man kan bedra sig! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Your white Trillium is lovely. I love your geraniums too, those soft lilac shades are beautiful.

    SvaraRadera
  7. Det är så roligt att se hur allt fler blir inspirerade av "riktiga"växter!
    Treblad är ba' såååå ljuvlig!/Anja

    SvaraRadera
  8. Trillium har jag ingen erfarenhet av, men skall sanningen fram, blir man lite sugen på att skaffa den för de goda egenskaperna som du skriver om, nämligen frosttålig :)
    Vilket vackert plargonfösnter.
    Trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  9. Åååh - så vackert det är med Trillium! Har försökt att så, men nu skall jag på plantjakt...
    Go´helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Lillebeth, tack för att du skrev om doften på Trillium. Nu har jag för första gången luktat på min och doften är ljuvlig, hur kan jag ha missat den tidigare? Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Så vacker din Trillium är, hade inte en aning om att det doftade. Har haft en planta i min förra trädgård men den levde en tynande tillvaro. Jag får nog testa igen. Tack för inspirerande inlägg.
    Din headerbild på din trädgård är så fin, man kan sitta och bara studera den...
    Ha det gott/ kram Tyra

    SvaraRadera
  12. What fabulous Trilliums! Make mine look anemic! Lovely!

    SvaraRadera
  13. Jag har länge längtat efter en trillium - och idag lyckades jag skaffa två! Lyckan är total! =) Men att de doftade hade jag ingen koll på. Det är ju bara ännu bättre!

    SvaraRadera