onsdag 29 april 2009

Ninfa - mina drömmars mål











Ninfa är en dramatisk, romantisk, oerhört vacker, trollbinande, magisk och sagolik plats på jorden och mina drömmars mål. Länge, länge har jag önskat mig hit. Och det var minst lika underbart som jag trodde. Faktiskt ännu bättre. Mer intimt och personligt än bilderna kan beskriva. Lite historik:
Ninfa är en medeltida ruinstad och har blivit ödelagd, förstörd och övergiven både av krig och pest ett flertal gånger. Platsen föll i glömska. Inte förrän på 1920-talet påbörjades restaureringen av en hr Gelaio Caetani. Men det är i första hand tack vare Leila Caetani, den sista i familjen, som trädgården blev det den är idag. Det var också hon som öppnade trädgården för allmänheten. Idag förvaltas Ninfa av stiftelsen Caetani.









Jag vet inte något vackrare och jag kommer alltid att längta tillbaka både hit och till Rom.
Och vi hade väl tur i oturen. Säsongen har inte riktigt börjat vilket gjorde att det inte fanns någpn engelsk guide. Den italienske var nog rätt trött (redan) och talade dessutom oerhört fort så vi beslöt att strunta i att försöka förstå och strosade runt ganska mycket själva, trots att det egentligen är förbjudet. Vi såg och upplevde allt i ett stilla duggregn som förstärkte alla färger och dofter.



En sagans plats som jag önskar alla att få se.



Sex mil söder om Rom ligger Paradiset.

Ha det skönt och kanske är det mer begripligt nu varför jag byggde mig en ruin i trädgården;)

10 kommentarer:

  1. Hej
    Visst är det en fantastisk plats!
    Och när jag tänker på det och läser det du skriver så blir din ruin så rätt...
    och ditt vatten som porlar!
    Har du blåregn?
    Visst längtar man tillbaka, härligt med platser som vår en plats i hjärtat.
    Ha en bra dag i sverige!
    kram
    Monika

    SvaraRadera
  2. Det var så underbart vackert och man kan se sig gå omkring där i lång vit klänning *ler*.
    Helt magiska bilder, dit vill jag också åka! Ska lägga det på minnet. /kram Anette

    SvaraRadera
  3. Sagolikt vackert! Vad bra att det lyckades att smita ifrån guiden. Ni fick ju ut mycket mer på detta sätt. /Ruben

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder. Vilken resa!
    Pratade med en god vän i kväll som också precis kommit hem från Italien och som besökt just Ninfa. Låter Anna Larsson bekant?
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Bilderna förmedlar en känsla av saga och magi. Jag har också länge drömt om att få åka till Ninfa och kanske en dag blir det verklighet. Härligt att du har förverkligat din dröm.

    SvaraRadera
  6. Tack för dina fantastiska bilder från Ninfa, det är verkligen mitt drömresmål vad gäller trädgårdar! Jag blev inte mindre sugen att att se dina vackra bilder! Underbara!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  7. Verkligen sagolik, jag kan nästa ana troll och nymfer där mellan buskar och träd. Kanske årstiden också bidrog till att färgskalan är dämpad och harmonisk, grönt, grönt, med några färgklickar (som blir desto mer måleriska). Förstår att du trivdes!

    SvaraRadera
  8. Hisnande upplevelse och sagolikt vackert måtte det ha varit! Tack för att du delar med dig av reseminnen! Räckte kameraminnet till? ;) Jag hade nog gått lös på allt jag såg om jag hade varit i ditt ställe :))
    Ha en skön Valborg! /Bea

    SvaraRadera
  9. Wow, such a beautiful place. It looks like a fairyland!

    SvaraRadera
  10. Det var det finaste jag sett!!!!!
    Jag sitter med öppen mun.
    Dit skulle jag också vilja åka.
    skall du inte åka en gång till så du kan guida mig?
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera