fredag 20 november 2009

Blommig fredag






Novemberljus, ett underbart namn på en fin krukväxt som blommar när allt annat avstannat. Märkligt egentligen att den inte är mer vanlig den som också kallas Elisabethblomman och på latin heter Plectranthus oertendahlii eller nummularius eller verticillatus. Jag tror min hör till det sistskrivna, men osäkerheten är stor. I alla fall kallas den ibland för Swedish ivy, lite underligt eftersom den härstammar från Sydafrika. Den kan både vara vit, vilket verkar vara vanligast, eller som min ljust blålila.

När den blommar blir jag alltid lika glad: Tänk att den ville i år också, tänk att den orkar i allt det grå. Ett riktigt ljus i novembermörkret;-) Ha en riktigt skön helg med näst intill vårvärme.

Fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina. som firar ettårsdag idag. Grattis till dig och grattis till oss alla som träffas runt jorden varje fredag.

24 kommentarer:

  1. Very pretty and unusual flower.

    SvaraRadera
  2. Oj, den har jag aldrig stött på tidigare! Snygg. :-) Växter som blommar i november får man vara rädd om...

    SvaraRadera
  3. Det var ett ovanligt snyggt novemberljus. Vi har en också, men den är inte alls lika prickig.
    Den har inte börjat blomma riktigt än, men den står nog egentligen lite för mörkt. Vi gillar verkligen växten - hela året! - för de härligt mörka bladen med den vinröda undersidan.

    SvaraRadera
  4. En riktig snygging!
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker färg, och namnet Novemberljus är förstås ren poesi!

    SvaraRadera
  6. Vacker blomma, den ser ut som en orkidé. Håller tummarna för dig - i morgon smäller det! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Good Morning Lillebeth... I love your little blooms peering out the window... reaching towards the light of course, but they seem to be as tiny subjects (perhaps of Elizabeths) gazing out into the world outdoors. Of course they are your friends bringing joy and lovely light into your November days and nights. Clever how you took these images. Very Lovely! I am keeping my fingers crossed for you too but have no clue why ... Ruben must know something and I will join him in wishing you good luck! Enjoy the weekend! Happy Anniversary! I am especially grateful to Katarina for introducing your world to me. Carol

    SvaraRadera
  8. Dear Lillebeth thank you for your sweet note. You give me many deep smiles. I am now wishing you good luck in the photo contest!! Your photos always inspire joy in me. Kram Carol

    SvaraRadera
  9. It is a new one on me. The flowers are very attractive - and more precious if they flower in November.
    Have a good weekend.

    SvaraRadera
  10. En för mig också okänd krukväxt men otroligt vacker :)

    SvaraRadera
  11. Så härligt när novemberljuset blommar! Så vacker din är. Jag har bara sett och haft vita novemberljus. Men det här är bra mycket ljuvligare!

    SvaraRadera
  12. Åh, Lillebeth, vilken läcker krukväxt! Krukväxter är inte min starka sida och denna har jag aldrig sett förut, men den ser så härlig ut med alla prickarna.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  13. Ohhh, va är det för nåt vackert du visar upp idag??!Novemberljus, den har jag aldrig stött på förut. Just den blålila färgen på blommor bara älskar jag!Den får jag försöka få tag i på något vis.Den hade gjort sig väldigt fint i mitt blåvita kök.
    Vilken elegant form på den och alla prickarna på den gör den ju så spralligt charmig.:-)
    Va många olika namn den har...ja kärt barn har ju många namn!
    Tack för att du visade denna ljuvliga lilla sötnos till blomma!
    Ha en underbar och skön helg!Jag njuter också av det vår-lika vädret:-)/Kram Karin

    SvaraRadera
  14. Pssst! TACK så mycket för din gulliga födelsedagshälsning!/Karin

    SvaraRadera
  15. Åh, en blomma precis i min smak, både färgerna och prickarna. Novemberljus hade jag för längesen, kan inte komma ihåg exakt hur den såg ut, men blommorna var helt klart inte som dina. Så tacksamt med nåt som blommar i november. Hos mig blommar brunfelsian. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Så vacker och så har jag inte sett den förut! Jag är ingen hejare på krukväxter, känns som om min kraft inte räcker till, till växtlighet inomhus.
    Idag har jag inte haft sol här sedan slutet på oktober.
    Men den kommer nog snart! :)

    SvaraRadera
  17. Vilken vacker blomma! Jag kände bara till släktingen Karlbergare, visste inte att denna fanns. Får nog försöka leta upp nån sån, för det behövs verkligen lite blomning nu!
    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  18. Godkväll Lillebeth!
    Åh, vilken läcker blomma, som jag aldrig hört talas om...
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  19. What a unique and beautiful flower! I've never seen it before.

    SvaraRadera
  20. Hallå Lillebeth, vilken supersnygg växt att vila ögonen på!

    Marit

    SvaraRadera
  21. Grattis till silvermedajen!!!!
    Ruben

    SvaraRadera
  22. SILJVERMEDALJEN, ska det vara!
    /Ruben

    SvaraRadera
  23. Oj oj vilken underbar blomma!! I november måste detta vara den finast som finns. Har aldrigk varken sett eller hört.
    Tack för att du visar.
    Annika

    SvaraRadera
  24. Grattis till andra pris för din bild!
    Inger

    SvaraRadera