fredag 6 november 2009

Blommig fredag



Så kom då första snön igår. Tung på de små penseerna. Men tack och lov regnade det hela natten. Hade det fortsatt snöa hade vi inte kommit ut idag. Gårdagens snö gjorde det svårt att leta upp något annat som blommar. OM det nu finns något kvar. Inne? Jo, den underbara passionsblomman. Och det räcker en bit.



Men den här tiden är svår tycker jag. Försöker tänka positivt, vara optimistisk, tänka framåt, som ni, kära bloggare, allra som oftast är och gör. Levande ljus, böcker, musik, filt o kudde, te, kaffe och framåt kvällen vin, det blir en bra fredag trots mörker, kyla och annalkande vinter. Det får bli motvikt till längtan efter det varma och gröna.



Ha en riktigt skön helg! Fler blommiga fredagar hos Katarina

22 kommentarer:

  1. Visst är det höst, ruggigt och lite mörkt. Men din vinjettbild har väl aldrigt varit så trevlig att titta på som nu. Det första man möts av när man kommer till din blogg ger hopp om en ny blomstring i trädgården. Trevlig helg! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Hi Lillebeth, I find passionflowers fascinating! They look so beautiful and alien at the same time. Lovely photos!

    SvaraRadera
  3. Passionsblomman gillar jag. Den är en av de plantor som får flytta in i källaren för att ev. överleva vintern.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Ja, det är inte roligt nu......svårt att vara optimist, även om jag också gör mina tappra försök. Vi fick lite snö igår, men idag är det borta och här skiner faktiskt solen nu och jag har en mjuk pepparkaka i ugnen som börjar sprida härliga dofter i huset!
    Passionsblommor är otroligt vackra. Vad sjutton har jag aldrig haft en sådan för!!
    Ha det nu så skönt i helgen med alla tända ljus......ta ett glas vin, sätt på lite italiensk musik, blunda och dröm dig tillbaka till Rom. Du kan ju tända en lampa och rikta mot ansiktet också.......då blir det ju både "soligt" och "varmt"............kram Anette

    SvaraRadera
  5. Om man lider av denna mörka årstid blir man väl knappast gladare av att andra (läs:mig)är så hurtigt "glada" över denna möjligheternas tid(som jag väljer att kalla den). En blommande passionsblomma räcker långt som en liten tröst och du tycks ha fixat din tillvaro avundsvärt trevligt! Ha det så gott under filten med boken!/Anja

    SvaraRadera
  6. Så fantastiskt de kämpar de små penséerna!

    Passionsblomman är verkligen en läckerhet. Fina bilder!

    SvaraRadera
  7. Passionsblommor kan verkligen lysa upp! För övrigt håller jag med om att det är dystert nu...

    SvaraRadera
  8. Penseerna kämpar på för att hålla huvudet högt ser ja.
    Din passionsblomma är ju verkligen livskraftig och fin i all sin blomprakt.
    Nu får jag ställa in mig på lite boksläsning, försöka få upp en väv helst innan jul . Sedan är det bara att försöka vara ute så mycket som möjligt fast det kan vara gråväder för härdas skall man innan kylan kommer. Hoppas bara att snön kommer snart här också ,Vi fick lite snöblandat i gårkväll men det har försvunnit.

    Ha en go ock mysig Fredag med gott vin ock tilltugg.

    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Cara Lillebeth,

    Vilsamt och njutbart. Jag gillar hosten. Kortare dagar och morkare, visst. Dalande lov och frusna blomstallningar. Helt klart. Men hosten ger mig lugn, efter sommarens hetta. Vi kurar mellan promenader och uppdrag. Fina hostbilder, Lillebeth!!! Buon fine settimana e bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Jag har också otroligt svårt med denna månad. Här har solen inte visat sig på över en vecka! Skulle byta gardiner i ett rum men det var så mörkt att jag knappt såg vilken färg tyget hade.
    Men när snön väl är här så blir det i alla fall mycket ljusare, på dagen.

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  11. Good Morning from Massachusetts Lillebeth! I love your darling brave pansies... wearing their hooded coats of snow. I wonder how the flowers feel about it all... the cold and dark? They are but an expression of the plant (a very essential and exquisite one)... and many plants do not die, as their flowers do ... but go deeper into themselves... as the shrubs and trees. We are more akin to the structure... the bodies of trees that sculpturally stand through all the seasons. We are not only to be compared to a blushing flower that fades so quickly... of course youth is somewhat like that. We have flowering imaginations. We shall send out more blossoms of thoughts and other creative efforts over these darker days... how about too we relive our gardens best days ... a look back over all the months of growth. Though I am inland I soon will be looking out over the North Atlantic Ocean and wishing you sunny days and good health. Your passion for beauty is as abundant as that which lies within your greenhouse flower. I should love to have a flower as lovely as yours blooming inside. What beautiful photographs! Kram, Carol

    SvaraRadera
  12. The snow-covered pansies and the Passionflower are so beautiful. I am glad we do not have harsh winters here; I lived in a cold climate for 3 years and was only too happy to return south.

    SvaraRadera
  13. Dessa tappra penséer, med sina söta, små ansikten! Håller helt med dig om att årstiden är trist; man får omge sig med vackra blommor inomhus - som den lckra assionsblomman, till exempel!
    Önskar dig en mysig helg!

    SvaraRadera
  14. Åh, är det en passionsblomma. Underbart, jag fotograferade en exakt sådan, fast mer purpurfärgad på Kew och hade sparat den i min "oidentifierat"-mapp! De är för läckra, helt otroigt exotiska. Tycker dessutom att dina penséer i snö är smått exotiska också ;-)

    SvaraRadera
  15. Snö ute hos dig också, men passifloran inne ät vacker, jag hade en sån i trädgården några år, den trivdes där också, men finast är den nog i fönstret likaväl. Vi behöver verkligen blommor inne också nu!

    SvaraRadera
  16. Men så söta penser är i snön!
    Vad bra att du har det blommigt både ute och inne.
    Jag trivs ganska bra trots mörker och regn.
    Förr hade jag svårt för hösten men nu gillar jag den för nu kan jag ta igen mig.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  17. Passionsblomman är verkligen exotisk, har aldrig haft en sån. November är en tung månad, jag tröstar mig med att tiden går väldigt fort, oftast för fort än vilken årstid vi har.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  18. The Passion Flower is indeed a wonder. I never get tired of them. So exotic. Let us hope Spring comes quickly!

    SvaraRadera
  19. Åh, har det snöat på de stackars små söta penseerna -fast bilden är väldigt fin! Ha en skön helg//Eva

    SvaraRadera
  20. Godkväll Lillebeth!
    Än så länge ingen snö här hos mig, men jag har hört om vitare landskap både på Linderödsåsen och i Blekingetrakten.
    Jag har passifloror som fortfarande står kvar ute på verandan, men nu i helgen, ska de in, för nu är det dags!
    Underbara bilder, förresten!
    Trevlig Helg på dig!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  21. Suck, snö...det har även fallit hos oss och hela landskapet liknar ett vackert julkort just nu. Vacker bild på penseérna i snön :)
    Passionsblomman är ju vacker och lyser upp, men den lyckas inte jag med.
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  22. Penséerna är så jättesöta, trots (eller tack vare?) snön... Här kom snö natten till torsdagen men så lite att det bara syntes som vitt på gräsmattorna. I vår del av landet blir det sällan liggande någon snö före februari. Lite synd, för det innebär att det är väldigt grått och trist. Tur då att man kan njuta inne istället, med kaminen, tända ljus och massor med läsning

    SvaraRadera