måndag 11 januari 2010

Tänk att...



...något så litet och näst intill obetydligt kan bli till den underbaraste lilla Viola tricolor:



De blommade från mitten av mars och till den dag i början av december då kylan tog i ordentligt under många dagar och till slut frös blomningen. Jag ÄR väldigt imponerad av dessa små därför har de fått vara med många gånger. Jag har haft dem i massor av år och de är alltid lika tåliga. Och nu väntar en ny sådd på att gro. Härligt!

Klicka gärna på bilden för att komma närmare sommaren.

Ha det så bra i väntan på allt det sköna!

14 kommentarer:

  1. Åhå, du har redan dragit igång årets sådd! Det var inspirerande må man säga! Älskar violer av alla slag, så man kanske skulle följa ditt exempel och börja tidigt i år. Som sagt, allt för att hålla hoppet om en varmare och mer levande årstid uppe...

    SvaraRadera
  2. Jag är så imponerad av din egen sådda av denna pense. Minns den sista bilden du visade.
    Kanske skulle så det någon gång...
    Du har verkligen gröna fingrar.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  3. Den violen är ju fantastiskt fin. När jag klickade upp bilden så kändes det som om jag stod ute i din trädgård. jag längtar bara ändå mera efter sommaren.

    Ha en fin dag
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  4. Hej Lillebeth!
    Tack för att du tittat in hos mig på blooming...
    Underbara amaryllisbilder du visar!
    Apropå viler/penséer har jag en samling självsådda, som fick bli kvar i krukan över vintern - sedan får vi se vad det blir av det. Mamman var av minipenséesort, men ibland kan barnen bli mörkmörkblå, eller blir de kopior.
    Nej, jag är inte så ambitiös, ännu, att jag börjat på med sådder.
    Jag skall se över mina fröer, och så får vi se.
    Vad jag förstått börjar fröhandlare och gardencenters plocka fram fröpåsarna denna veckan.
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. PS! Tangentglid: violer.;) DS.

    SvaraRadera
  6. Visst är det fantastiskt! Lycka till med sådden - underbar sommarbild, verkligen något att längta till!

    SvaraRadera
  7. Vad inspirerande att du redan börjat så. Skall få lite fart på mig och åtminstone beställa hem frön. Hoppas att du får en riktigt fin dag./Gela

    SvaraRadera
  8. âr det inte det som är charmen och motivationen i trädgården, något så litet blir så stort och flott. Kommer ihåg den stod sig långt ut över hösten och nu är det dags för frösådd igen, cirkeln är sluten :)

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig sommarbild och violen är ju jättefin. Och om den börjar blomma i mitten av mars så är det ju bara 2 månaders väntan kvar.....våren närmar sig nu (och jag ser gärna en bild när frösådden börjar blomma:-)

    SvaraRadera
  10. I grow a lot of plants from seed but I have never tried violas. Those are lovely!

    SvaraRadera
  11. Frösådd är fascinerande men jag har inte längre tid/lust/tålamod eller nåt liknande. Violer är alltid söta och blommar de länge är det ju toppen. Har du anmält dig till Tusen Trädgårdar? Jag vet inte hur jag ska göra.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  12. Ojjjj, är det redan dags!!! Tack för att du påminde mig! De fröer jag sådde i fjol blev dock en helt annan färg än den på förpackningen (Nelson), men kanske de fröer jag har kvar blir den rätta färgen? Man kan ju alltid hoppas! /Ruben

    SvaraRadera
  13. Oh, the miracle of a tiny seed! Lillebeth, I love your summer garden just now especially... the contrast to my looking out on the bleak landscape is profound. The violas are so pretty standing on their tip toes and lit up by the sun. Lovely! Kram Carol

    SvaraRadera
  14. Cara Lillebeth,

    Ett par frostnatter och mycket regn tog mina cyklamen fore jul. Lyckligtvis finns alltid penseer i tradgardshallarna sa har ars. Hittade mina favoriter, nastan svarta. Undrar over Din oversta bild. Forstar att Du langtar efter Din ljuvliga tradgard. Snart... snart... A presto e bacione, Ingrid i Umbrien
    P.S.Sag "Solens Mat" pa SVT:s webbkanal. Visst ar Trasimenosjon mina trakter.

    SvaraRadera