onsdag 6 januari 2010

Stjärnans dag



Den här dagen, som jag som liten fick lära mig var den dag då de tre vise männen första gången såg Stjärnan lysa över Betlehem, är otäckt kall. Isande himmel och vitgnistrande snö. Vackert. Som bild.



I trots mot årstiden går livet sin gilla gång och grannen hänger snötäcket på vädring:



Längtar efter värme. Men gläds över all snö som skyddar. Ha det gott!

PS I måndags skrev jag att det fallit en meter snö. Men det var fel. Rätt ska vara 1.50. Mycket!

14 kommentarer:

  1. ´Stjärnans dag´, vacker benämning!
    Brrr...vad mycket snö!!Häftig bild med snötäcket :)
    Vi har dock betydligt mindre snödjup, kanske 50 cm, men det fyller på hela tiden och ingen sol som skulle göra det lite vackert med alla snöformationerna som bildats :)
    Ha en fin Trettondag! /Bea

    SvaraRadera
  2. EN OCH EN HALV??? Gulp. Gillar dock bilden på snötäcket på balkongen. Och vi håller ut, eller hur? Varje dag tar oss några timmar närmare våren...

    SvaraRadera
  3. Va 1 1/2 meter...
    Stjärnans dag vad fint det låter.
    Det är kul när dagarna har namn du hade väl guldagen..
    Täcke är verkligen det rätta ordet.
    Här snöar det just nu fast här pratar vi cm kanske dm
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  4. Mäktig snöbild du fångat i din kamera (den på balkongen). Det ser ut som en sagovärld minsann.
    För övrigt en trevlig blogg med många fina bilder. Hit återkommer jag! :-)

    SvaraRadera
  5. Alla: Fast 1.50 meter i snödjup har alltså sjunkit ihop till ca 70 cm. Trots kylan så gör snöns egen tyngd att det långsamt ändå blir acceptabelt. Jag menar 1.50 totalt vore ju nästan katastrof. Som den gången vi fastnade i Gävle (först på ett utkylt o nersläckt tåg och sedan i en gymnastiksal med tilldelning: filt och pulverkaffe och en chokladbit) för ca 10 år sedan. DÅ kom det 1.50 på bara ett dygn. Och DÅ funkade absolut ingenting.

    SvaraRadera
  6. Får hoppas att det inte blir som i Gävle, då för länge sen. Kylan är värre än snön tycker jag. Kul snötäcke på balkongen. Idag blir det en innedag för mig. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Wow, det är mycket snö. Vi har fått och får fortfarande påfyllning och det är ca -15...... Till och med Ester tvekar till att gå ut. Har varit ute och fyllt på rejält med mat till alla fåglar. Det är visst bara jag på gatan som matar dom i år......Håller med dig. Det var länge sen det var en sån här vinter! kram Anette

    SvaraRadera
  8. 1,5!! det är helt sanslöst. Urkul bild på vädrat täcke dock!

    SvaraRadera
  9. Hej Lillebeth god forsättning.
    Snö har vi verkligen gott om denna vinter. För att inte tala om kyla...Vintertäcket behövs ju för att de sovande växterna ska klara sig. Men det kan ju aldrig vara lagom :)Må så gott i kylan.
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  10. Här har vi knappt två decimeter och det är jättemycket! Jag kan inte ens föreställa mig såna mängder som ni har. Men jag njuter varje dag som snön får vara kvar. Alternativet (och det vanliga) så här års är annars varannan dag med snöblandat regn och varannan när det fryser på alltihop och vi får knagglig isbana. Och sedan börjar det om från början igen. Detta är klart bättre, när man ändå måste vänta på våren...

    SvaraRadera
  11. Det håller länge med den tätpackade snön jag har utanför och vi är ännu bara på starten. Den mesta snön kommer som regel i mars här, är det så hos dig också? Och då är det tö som dalar ner..Tjusigt är det ingen tvekan om att det ser ut som, och täcket har säkert bra av att vädras, men lägga sig under det till natten, för en kall historia..

    SvaraRadera
  12. God fortsättning! Själv trivs jag i mitt polarklimat alldeles förträffligt. Snart är det ett minne blott...!/Anja

    SvaraRadera
  13. Mycket snö ni fått. Kallt men vackert.
    God fortsättning
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. The snow is so beautiful Lillebeth ... like frosting falling over your balcony! I know it can be dangerous though! Lovely start and reflections! Ha det Gott! Kram Carol

    SvaraRadera