måndag 4 januari 2010

Mer ljus o månadens bild



Efter en härlig jul och skön början på allt det nya, med barn och barnbarn, återvänder sakta ljuset. Tar tacksamt emot varje minut (se kolumnen till vänster) efter en sanslöst mörk höst och en vinter (hittills) med ett snötäcke som liknar 70-talsvintrarna. Här har det fallit över en meter, men packats ihop till ca 70 cm:



Jämför här med hur det sett ut tidigare under året. Bilden ovan är den sista i tolvmånadersperspektivet.

Här har det varit riktigt svinkallt som nästan överallt annars. För följande till statistiken: Mycket rönnbär som sitter kvar länge blev en snörik vinter med stark kyla. Är det någon som har koll bakåt i tiden? Kanske är det här med att leta tecken och att tyda dem ett försök att kontrollera naturen? Ett behov från gamla tider att kunna förutse kommande svårigheter? Vem vet? Vad jag vet är att det är ett litet h-vete när propparna går tidigt om morgonen och jag måste skotta 40 cm djup nysnö i -20 grader för att kunna byta propp och återstarta värmesystemet. Sånt är det!

Så mer ljus och och mer värme. Mer värme? Kanske inte så snabbt för snödjupet måste nog blåsa av taken först annars blir det tungt! Och skotta tak är inte kul.

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. God fortsättning på dig.
    Vad kul att höra att det har varit en bra jul även om den har varit kallt och med mycket snö,
    Tom vi hade mycket snö före jul och kallt har det varit de sista dagarna här.
    Vackert är det iallafall med snö men kylan för lite respekt med sig. Precis som med stormar och torkan på sommaren.
    Jag är i full gång och odla gorddar för något annat går inte för jorden är frysen. Skulle sått verbenor men men det får vänta tills jorden har tinat.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket snö du har! Vi har dock inte det snödjupet ännu varje fall, ty det fyller på rejält idag igen :(
    Fördelen är ju faktiskt att det blev ljusare.
    Med tanke på gamla talesätt. Rönnen bär inte bördan två gånger sades det förr och det stämmer faktiskt i år! Nu dignar alla grenar av snötyngden med det fanns just inga rönnbär, så det gamla håller än :)
    God fortsättnng på det nya året! /Bea

    SvaraRadera
  3. Men här är det ju BÅDE mycket rönnbär OCH snö OCH kyla. Här säger man att mycket rönnbär förebådar en riktig vargavinter. och DET stämmer, i år i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Hej Lillebeth.
    Jag har kollat i fjol höst och vi hade inte så mycket rönnbär. jag skulle torka lite för dekoration och jag hittade inga. De försvann med en gång fåglarna åt upp det lilla som fanns.
    Så talesättet stämmer inte riktigt, vi har massor med snö och mer kommer det för det snöar idag och blåser -14. Köldeffekten är som -26.

    Ha det riktigt gott/Gunilla

    SvaraRadera
  5. Cara Lillebeth,

    Tack for nyarshalsning. Dina ord varmer. Onskar ocksa Dig ett gott gladjerikt ar! Har vaknade vi till snoglopp - overgaende till duggregn. Fran en solig sondag till en grakulen mandag. Vi har varit bortskamda med 16-18 grader dagtid. Nu ar det raare. Har spas om vadret precis som i Sverige. Pa "landet" saval som pa TV. Ett standigt samtalsamne med grannar m a o. Aker till Stockholm om en vecka. Tur jag har sparat mina gamla Ballyskor! Bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  6. Kära Lillebeth!
    Hoppas du haft en underbar jul och nyår hos dig. Vilka snömassor ni har uppe hos dig.Så vackert det ser ut och va härligt att du fotat samma bild under ett år.Då ser man verkligen skillnaderna under året.Det får jag nog också ta och göra-en kul idé! Visst är det så talesättet säger att det blir en vargavinter när rönnbären är många.Sen är det ju en annan sak att rönnbärsträden bara ger frukt vartannat år, så hur det stämmer in i det hela det vet jag inte riktigt. Det var en god vän som upplyste mig om detta. Hade aldrig tänkt på det förut.Alla rönnbärsträd är väl inte heller i samma fas samtidigt, så det är kanske därför jag inte tänkt på det.
    Jo, nu har jag vaknat och sovit gott ända till 11.30.Inatt har ett litet snötäcke lagt sig över allt så det ser lite ljusare ut utanför...och katten kom snabbt in med frusna tassar och nos och ligger nu och kurar på en varm filt här vid sidan om.:-)
    Önskar dig allt gott för detta året, och att du skall få ett spännande och fint år med uppfyllda önskningar och mycket glädje.Tack för att du är en sån fin bloggvän!!!
    Stor kram /Karin

    SvaraRadera
  7. Wonderful winter images! The glow of the rising sun on the snow and ice in the first picture is very beautiful.

    The Prunus mume is blooming here now -- it typically blooms anywhere from Dec. to Feb. The buds are cold hardy to at least 10 degrees F, so while cold may cut down the flowers, there are always more buds left to open.

    SvaraRadera
  8. Nej skotta snö i sådana mängder är inte roligt. Och inte att skotta tak heller. I fjol var det så mycket snö på taket, och tung sådan, att när den åkte iväg så knäckte den en av de största grenarna på äppelträdet! Och det står en bra bort från huset. Trädet är, kanske vem vet, lika gammalt som huset. Vi försökte att dra ihop grenen igen och har satt en stötta under. Så i år blir det skotta av på taket på stället där äppelträdet står!!

    SvaraRadera
  9. Nu vet jag varför jag vaknade tidigare i morse, + 3 minuter, jo tackar, vårsaven strömmar till, dagen är ju faktiskt 20 minuter längre, äntligen går det åt rätt håll. Skotta sig fram till proppskåpet är väl inget kul, det förstår jag, men jag har valt att tänka på det som träning för dom extra istervalkarna.. men dom är det ju inte alla som har, men lite synd kanske, tror nog dom isolerar lite ;)
    "Rognen bærer ikke tungt to ganger samme år", säger min svärmor, så det finns nog två tolkningar på ordspråket, kanske har det något med vad Karin skriver, då slår ju alltid profetian in.. Men, jag hoppas som du att snön blåser av taken, för förra vintern var inte rolig, tycker mig komma ihåg ett stackars äppleträd här också, som kom i vägen för snön vi kastade ner från taket... Håll ut, nu är det väl bara 85 dagar kvar, till första april alltså :)

    SvaraRadera
  10. Hej Lillebeth! God fortsättning och välkommen tillbaka till bloggvärlden, har saknat dig.
    Har ännu inte märkt att det blir ljusare men om några veckor redan kommer skillnaden att synas. Det ser vi fram emot som så mycket annat som vi har framför oss. Att längta kan vara riktigt skönt, samtidigt vill jag stanna kvar en tid i vintervilan. Kram från mig.

    SvaraRadera
  11. Stackars dig som måste stå och skotta i -20 på morgonen för lite värme! Kan inte någon hjälpa dig och flytta in proppskåpet i huvudhuset, eller det går kanske inte? Här har vi, som du gissade ovanligt kallt också. Ja, med engelska mått mätt då, men över en vecka med någon minusgrad på natten och tunt snölager på morgonen (som visserligen smälter på dan) ÄR mycket konstigt här. Men jag upplevde att det var varmare inomhus i Sverige! Här har vi bara enkelglas och non-existent isolering (tunna, nakna tegelväggar)!! En engelsk tradition, rena sommarstugan för en svensk! Härligt att du håller koll på ljusets återkomst!! Minns att varje minut gjorde skillnad.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  12. Dear Lillebeth, I am glad to know that you are well. I see you were happily busy with your family for the holidays. Best Wishes for 2010! Goggle translate is very bad. I believe I understand that you have very cold temperatures and much snow. You are having to shovel your roof too? Winter can be so hard! Still there is beauty as seen in your photographs. Good to have you back! Kram Carol

    SvaraRadera
  13. Ja, vilken sanslös vinter vi har! Tur att jag inte slängde sparken jag fått av en granne men aldrig kunnat använda, nu får den ju göra lite nytta!
    God fortsättning önskar Växthusmadam

    SvaraRadera