måndag 18 januari 2010

En dag i Florens

I morgon ska jag berätta för vår trädgårdsförening här i staden om min resa till Italien föra våren. Tittade igenom alla bilder och såg då att jag aldrig visat något från Florens och Botaniska trädgården där, Giardino dei Semplici. Mest beror det nog på att jag just då bara hade mobilen att tillgå. Men här kommer några bilder på de mest underbara azaleor man kan tänka sig:



Också de fantastiskt blommande Kastanjerna kunde ta andan ur en.







I själva trädgården finns också ett stort orangeri där enorma krukodlade växter förvaras under vintern. Vi var där alldeles i början av säsongen, så mycket hade inte hunnit ut.

Att få vandra runt i den här mycket gamla (sägs vara från mitten av 1500-talet) trädgården var som att befinna sig i stormens öga: Stilla och tyst, mitt i den larmande och underbara staden. Jag längtar!

Och nu när temperaturen känns något mer mänsklig så finns det väl utrymme för en eller annan sann vårkänsla.

Ha det så skönt!

16 kommentarer:

  1. Åhh...tack för den blomsterbjudningen - fantastiskt vackert! En riktigt vitamininjektion mitt i vintern :)
    Önskar dig en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Cara Lillebeth,

    Ja nog blir det storm i tradgardsforeningen, nar Du presenterar Dina bilder - storm av applader! In bocca al lupo! Bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  3. Ser fantastiskt ut. Jag var i Florens en hastig sväng för tio år sedan och då hann jag inte med några trädgårdar. Men nästa gång vill jag gärna besöka den botaniska trädgården.

    SvaraRadera
  4. How lovely to see spring in Florence! What a surprise! Thank you for this eye into the storm of blossoms Lillebeth! A Joy! Kram Carol

    SvaraRadera
  5. Underbart!! Så skönt att fästa blicken på något sånt just nu, det är bara att visa mera :)

    SvaraRadera
  6. Ja vad härligt..att få besöka olika trädgårdar i andra länder!

    SvaraRadera
  7. Blommande kastanjer är maffiga. Blir lite förvånad att de måste vinterförvara växter i Florens, men dessa var kanske verkliga värmeslukare. Har inte varit tillräckligt i Italien, och Florens står på listan!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Det måstse ha varit jättekul att se i verkligheten. Förstår att de var underbart.
    Kastanjerna var väl också jättefina.
    Tänk vad mycket det finns att se i den stora världen.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  9. Åh vad roligt att se vårbilder därifrån. Jag har också varit där, men i augusti. Det var så väldigt torrt och inte en enda blomma, men fint ändå förstås på andra sätt. Funderade på när bästa tiden på våren vore att besöka trädgården. När var du där?
    Nanna

    SvaraRadera
  10. Väldigt fint, har aldrig varit i Florens, men kanske en dag... Tänker bara att det är så mycket turister där.

    SvaraRadera
  11. Vilken otrolig blomprakt. Dit skulle jag gärna vilja åka och titta. men dina bilder får bli en ersättning.
    Jag riktigt njuter . Tänk om man hade bara någon av dessa växter i sin trädgård.Den vita azalean var ju magnifik.Den tar andan ur en.

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  12. *suck* så ljuvligt det ser ut. Önskar jag varit med :-)

    SvaraRadera
  13. Both the azaleas and the chesnuts are beautiful!

    SvaraRadera
  14. Hei!
    Så bra at jeg plutselig fant bloggen din! For hagen din har jeg beundret lenge i et gammelt nummer av Hagen for alle :)

    SvaraRadera
  15. Det ser onekligen underbart ut. Men vi får väl ge oss till tåls ett tag till...

    SvaraRadera
  16. Ååå skulle också vilja hinna åka dit och se allt det vackra. Snart är våren här skööönt. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera