fredag 29 januari 2010

Blommig fredag

Färgpreferenser undrar Katarina över. Självklara val tänkte jag: lila, blått o rosa. Och vitt förstås, Och mörkt rött, det är vackert. Grönt är nog det vackraste. Svart har jag heller inget emot. Till slut alla färger utom gult och orange. Och jag tror jag vet varför (kanske har jag skrivit om det förut): det liknar höstens blad och det klarar inte jag på sommaren. Då vill jag glömma allt som har med andra årstider att göra.









Men nog syns det tydligt, efter de bilder jag valt, vilken färg jag föredrar: lila.
Överst Nätnäva och nävan Sirak, samma på nästa bild, därefter timjan och en gammaldags petunia.

Avslutar denna blommiga fredag där fler bidrag finns hos Katarina med en lägesrapport Vi fick drygt 60 (!) cm nysnö igår. Och det ovanpå de tidigare 70 som nu ytterligare sjunkit ihop. Summa summarum: drygt 1 meter snö!

Ha det gott i vårt vita, färglösa land!

29 kommentarer:

  1. Vitt är också vackert!
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  2. Lila är fint, det är en stark favorit och gult är bara favorit i mars-april sedan vill jag inte ha den i trädgården...tja lite då.

    SvaraRadera
  3. Ojoj, det var mycket snö! När det gäller färgpreferenserna så får jaghålla med.

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig blogg och vilken mysig trädgård du har!! Fina bilder!

    SvaraRadera
  5. Hej
    fina som vanligt!
    Vill önska dig en härlig helg
    Allt gott
    Monika

    SvaraRadera
  6. Tycker vi bestämmer att det får vara nog med vinter nu. Vad SKA man med den till??? Fast det är klart, man får mer tid att titta på underbara bloggbilder från sommaren, som hos dig. Alltid något!

    SvaraRadera
  7. It is so lovely to see your light filled delicate blooms Lillebeth! How lush and beautiful your garden looks... where now it sleeps beneath your over three feet thick comforter of snow! I remember winters with more than 3' of snow... we do not have so much this year. I was able to see grass in places just yesterday before the snow showers came. It is good to have the protection of snow when the temperature dips into the single digits with a wind chill of -6!! I hope all is well in my sleeping garden. Your plants are all tucked in quite cozily. Your photos are exquisite! Have a warm fun weekend! Kram Carol

    SvaraRadera
  8. Härliga färger!!! Har just läst om Anne Justs trädgård. Den rabatt hon var mest nöjd med var "den gule", det du! Men då ska det vara "särt gule" (ungefär) som jag tror betyder ljusgult.
    Ha en god helg! /Ruben

    SvaraRadera
  9. Jamen där är ju ännu en aspekt, att gult och orange liknar höstens färger! Klokt, för det vill inte jag heller ha på sommaren!

    SvaraRadera
  10. Tänk vad härligt att man kan och får ha olika åsikter. Tycker också om lila och blå blommor. Men gillar även orange. Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  11. Vitt i mängder nu, men precis som du säger så räcker det nu.,

    SvaraRadera
  12. Precis som du väljer jag bort det som går i gult och orange. Härliga sommarbilder!
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Alla dessa vackra blomsterfärger! Lila är inte alls dum färg, faktiskt fin med gult :)

    Nä, inte så många gula blommor här heller, har förälskat mig i Tagetes Linne, en högre, vildare sort och den färgen är så fin, mörk, lysande orangeröd :)

    Önskar dig en trevlig helg, 8`)

    SvaraRadera
  14. Behagliga färger, min favorit är nog också violett, från den ljusaste till den mörkaste.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Du verkar få all snö på dig, stackars du! Dina sommarbilder är underbara. Här har du en blå-lilaälskare till!

    SvaraRadera
  16. Har tittat runt på din blog. Mycket intressant att läsa. Blev faschinerad av parken Sacro Bosco den såg så spännande ut med sina stora ibland mossklädda stenstatyer. Vad det såg fint ut i Italien. Skulle vara roligt att nån gång kunna ta sig dit. Visst var du och din trädgård med i en tidning. Kommer bara ej ihåg vilken. Har du numret och vilken tidning det var? Har den säkert hemma men orkar ej bläddra igenom alla. Lata jag... Tack för inlägget på min blog. Ha det bra /Gela

    SvaraRadera
  17. Tror inte jag har nått så långt som en meter ännu, snön är så lös att den hela tiden packar sig ihop när nästa kommer, men så väldigt låangt undan är jag inte... Dina växter är ju tjusiga och blålila är en färg jag tycker om, men i motsättning till dig gillar jag att kombinera den med gult eller orange. Smaken är som känt inte alltid den samma. Din trädgård är oansett en av mina favoritinspirationskällor :)

    SvaraRadera
  18. Heisann!
    Nå vil uansett ikke plantene fryse. Snøen er et fint vinterdekke. Og til sommeren vil blomstene med blå, rosa og lilla sjateringene skinne igjen!
    Men for oss tobente kan det faktisk bli litt for mye snø. Heldigvis ikke så mye her.
    Ha en fin hælj!

    SvaraRadera
  19. Härligt med sommarfärger!/Anja

    SvaraRadera
  20. Där kom du med ytterligare en förklaring på gul-dilemmat! Tänkvärt, tycker jag - det ligger nog mycket i det.
    Nu hoppas jag att det inte kommer mer snö förrän till nästa vinter. Vi har inte alls lika mycket, men det räcker ändå.
    Ha en fortsatt skön (snövit) helg

    SvaraRadera
  21. Jag gillar din färg på nävorna en riktig tacksam växt. Bara dom växer i kuddform.

    Ha en riktigt fin Lördagskväll
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  22. Ljuvligt du visar en sådan kall vinterdag som vi har idag. -17 är mycket för oss skåningar.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  23. Åhhh...så vackert! Njuter av den underbara färgen och Timjan. Undrar lite över den, jag höll nämligen en fröpåse i min hand och tänkte ...sprider blomman sig månne "hejvilt" eller..??
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  24. Oh dear - there is such a thing as too much snow! I sympathise with you. I do not dislike yellow and orange but I do not like to see a lot of it in the garden ( I make a special allowance for Spring Narcissi!)

    SvaraRadera
  25. Vilka härliga färger. Stora hav av blommor//Britt

    SvaraRadera
  26. Oj, det var inte lite snö det!! Här i London har vi ingen snö längre. Nu är det regn som gäller!
    Ha det bra. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  27. Ja, det var annat än vitt det. Visserligen gillar jag vitt men inte när det är så kallt och så länge.....Underbara Nävor. Har länge tänkt skaffa mig fler utav den sorten, men det är ju så många växter man vill ha många av. Hur ska man kunna välja...??? :)
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  28. Så mye snø dere har! Det burde vel holde snart nå. Vakre bilder av vakre blomster. Jeg er som deg, gult og orange er ikke mine farger.
    Tusen takk for trivelige kommentarer inne hos meg :)

    SvaraRadera
  29. Thank you Lilibeth for visiting my blog and for the nice words, i was able to see Sweden flowers again. I was there in 2005 for a month and miss your country since then. But most especially i miss the pansies or Viola, especially because we dont have them here in the tropics.

    SvaraRadera