fredag 22 januari 2010

Blommig fredag



Jag fick dem som gåva i tisdags och bar ut dem i bilen under kappan för att de inte skulle frysa. När jag öppnade blixtlåset strömmade vårdofterna upp.
Tänk att den tiden, fylld av dofter, faktiskt kommer - även om det dröjer.



Och så gror det så fint under lysröret i köket.



Ha en riktigt skön helg och fler bidrag till Blommig fredag finns hos Katarina

PS Tyckte att jag hörde Talgoxens vårlåt igår. I alla fall är det mer kraft i fågelkvittret. Så det så.

25 kommentarer:

  1. Mmmm...härlig vårkänsla i ditt inlägg, doften värmen, groddar och sköna "pärlor" - härligt!
    Trevlig helg!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. Fin färg på pärlhyacinten! Lökarna hamnar väl i rabatten när de blommat över, antar jag. /Ruben

    SvaraRadera
  3. Härligt! Vad är det som gror i köket?

    SvaraRadera
  4. Förlåt, förlåt, det som gror är (förstås) mina minipenseer.

    SvaraRadera
  5. Hej
    så hoppfullt!
    Sådder å pårlhyacinter!
    Ha en bra helg
    Monika

    SvaraRadera
  6. Nu påminns jag om en av trädgårdarna i London (skrev om den under http://motstravigtradgardsdesigner.blogspot.com/2009/05/perfekta-pasteller-perfect-pastels.html (den blå uppe til vänster är en minipensé). De hade ENORMA minipensérabatter där, jag det var flera som tillsammans hade ungefär storleken av en smärre radhustomt. De fanns förstås i alla möjliga färger, de hade "målat" med dem, stora sjok i matchande eller kontrasterane färger som blev som tjocka, vibrerande ryamattor, men den där blå föll jag alldeles särskilt för.

    SvaraRadera
  7. A very unusual blue flower. I have never seen it. Have a great weekend!

    SvaraRadera
  8. Hej
    Digitalisen fick stryka på foten när jag hittade en tobaksblomma som verkade intressant eftersom den skiftar färg. Den finns här:
    http://www.raravaxter.com/product_info.php?products_id=1289&osCsid=3rn4eep9t467a2iae5a5u2gvg7
    Dessutom blev det en vit halvdubbel cosmos och en ny cosmos 'Rubenza' som är röd med ett gult öga. Jag lyckades även hitta Dahlia coccinea palmeri, men på en annan fröfirma. Samt några till he he.
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. That Muscari is a beautiful sky blue color!

    SvaraRadera
  10. En alldeles så liten 'tjuvstart' med pärlhyasinter och den vårduften måste vara en trevlig extra bonus så här års. Njutbart :)Det är tur att det finns färdigdrivna lökar att köpa, när våren först kommer går allt så fort att man knappt inte hinner med att njuta dom små underverken..

    SvaraRadera
  11. Så härligt med isblå pärlhyacinter och groddar!
    Jag har också lite vårkänsla hos mig även om den är av lite annat slag!

    SvaraRadera
  12. The Muscari is a lovely colour. It is also good to see some seedlings - they bring Spring a little nearer!

    SvaraRadera
  13. Vilka härligt blå pärlhyacinter.
    Och de små pense skotten ser riktigt fina ut.

    Ha en fin Helg
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  14. Nydelige perleblomster, i en vakker farge som gir følelse av vår.

    God helg :)

    SvaraRadera
  15. Alldeles bedårande söt blomma! :)

    Roligt att det gror hos dig! Jag har inte sått några blommor än - men snart så..... :)

    Ha en trevlig helg :)

    SvaraRadera
  16. Känns trösterikt med årets första pärlhyacinter. Hörde fågelsång nyss i skogen och det gör mig varm om hjärtat!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Ja, den tidern kommer...även om man knappt tror det när allt är så vitt utanför, och så himla kallt..*brr* men naturen och årstiderna är faktiskt faschinerande, att det kan variera så mycket. Och vi kanske inte skulle uppskatta våren som vi gör,om det inte vore för att den föregår av mörk och kall årstid.

    SvaraRadera
  18. Ååå vad fint du visar. Skulle också vilja komma igång med sådderna snart. Men väntar lite ännu. Ha en trevlig helg./Gela

    SvaraRadera
  19. Härligt med vårlökar. Har inte köpt några ännu. Inte har jag köpt någon primula heller......vad är det för fel med mig?? Man kan ju tro att jag inte alls längtar efter våren ;-)
    Ha en fin helg. Kram Anette

    SvaraRadera
  20. Vi är många nu som låter oss förföras av pärlhyacinten ;))/Anja

    SvaraRadera
  21. Vilken underbar blå färg dina pärlhyacinter har. Blir glad då jag ser dem.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  22. det var länge sedan jag hade hyacinter. Kanske dags nu?

    SvaraRadera
  23. Godkväll Lillebeth!
    Jovisst ger den här ljusblå färgen på pärlhyacinterna hopp om en kommande vår!
    Fågelsången hörde jag med, när jag kämpade med fredagsmysarr ute i snön, och det gav HOPP!
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  24. Hej Lillebeth!
    Tack för dina uppmuntrande ord till mig. Roligt att du gillade både sjalen och amaryllisen. Har faktiskt tänkt att jag ska göra ett inlägg på bloggen om min utställning så ni får se vilka bilder jag tog med och kanske lite från de andra utställarna också om det finns tid för det.(att fota alltså och jag får lov av dem).
    Vilken ljuvlig pärlhyacint du fått.Färgen är fantastisk.Härligt ljusblå, ja nästan pastellblå.Det är så underbart när man börjar att kunna köpa vårblommorna i affärerna nu för då känns det som att vårwen inte är så långt borta.:-)
    Ha en jättefin vecka nu, Lillebeth!
    /Kram Karin

    SvaraRadera
  25. Sweet grape hyacinths Lillebeth... that you held them in your coat to protect from the winter chill ... even sweeter! I love that blue. How exciting to be growing little seedlings!! May their green cheer you through our remaining winter months. Kram Carol

    SvaraRadera