onsdag 14 oktober 2009

Några håller ut



Den allra tappraste, i år i alla fall, är den söta hornviolen, Viola cornuta. Hos mig finns den i både blått o vitt och verkar tåla ner mot fyra minus upprepade gånger, som i natt till exempel.



Något riktigt svar på spillningsfrågan i förra inlägget har jag inte fått, men allt tyder på att det är Björnen som varit framme. Inte lika kul att tänka sig att gå upp på berget och hämta gran- o tallris längre. Kanske får jag lov att vänta tills de gått o lagt sig senare i oktober. Men jag läste och fann följande: Stora hanbjörnar lägger sig ibland ner under en tät gran, på ett risbo den själv byggt, och låter sig snöas över, så jag får väl hoppas på en honbjörn, vill inte gärna snubbla över en sovande hanne, ha det gott!

http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/94772571-6436-4B54-A7C8-B1BEFCEDDE78/0/bjorn.jpg

Bilden lånad från Jämtlands läns länsstyrelsens sida om naturvård. Men så skulle ett möte kunna se ut. Jag och Björnen.

9 kommentarer:

  1. Visst är björnen gullig och mjuk, men inte skulle jag vilja möte den på min skogspromenad.

    SvaraRadera
  2. Hej Lillebeth, jag hade en fråga på gång till Naturhistoriska och slängde med din spillningsfråga också. Han vill veta fler detaljer så om du mailar mig på thorinstradgard at hotmail.com så kan jag vidarebefordra hans kontaktuppgifter om du vill kolla med honom.

    Marit

    SvaraRadera
  3. Hej
    låter tryggt att kolla upp vad det är för djur!
    I natt hade vi första lilla frosten i Malmö!
    kram
    Monika

    SvaraRadera
  4. Det blir nog till att köpa gran- och tallris. Inte ska du väl riskera att få något björnmöte! Nere i Småland har vi en vilsekommen varg nu, fast det är ännu längre ned. Den hade rivit får bland annat. Det är ju roligt med vilda djur som vargar och björnar, men dom kan hålla sig "däruppe" ;-) /kram Anette

    SvaraRadera
  5. Jag avstår vill inte ha någon date med en björn.
    Jag har en lite sak till dig på min blogg om du vill hänga på. Se den 13:e.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Vilka kontraster - den lilla sköra violen och stora nalle!

    SvaraRadera
  7. I wouldn't want to meet a bear in the woods either!

    The violet is lovely! Some of our violets are repeating now too, although spring is their main bloom time.

    SvaraRadera
  8. Björn, läskigt men ändå fantastiskt, att dessa vilda djur lever så nära människor och små blå violer! Men var rädd om dig och skramla och stoja när du går ut, så skrämmer du nog bort den långt innan ni möts!

    SvaraRadera
  9. Lillebeth, No You would not wish to meet that fellow in the woods... bears are wild and unpredictable... that one looks quite large... we have black bear here ... the one in the picture looks like a brown one. Your delicate violets seems so fragile in comparison. Lovely. Carol

    SvaraRadera