fredag 16 oktober 2009

Blommig fredag



I gårdagens solsken, efter en natt med sex minusgrader, reste de fina små minipenseerna sig ur sin frostchock. Jag kanske verkar tjatig, men de är mina absoluta favoriter. De bara finns där från tidig vår till sen höst. Anspråkslösa och tåliga. Och söta.



Blommar hela sommaren och alltjämt gör också en liten och i princip ogräsaktig näva: Geranium pyrenaicum. Den srider sig bokstavligen med vindens hastighet. Söt - men jobbig.

Ha en skön helg, kanske mest inne, för vädret tycks vara ohemult runt om oss, ända ner i Centraleuropa. Må så gott med fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina

21 kommentarer:

  1. Visst är penseerna fina. Blir de rangliga så går de ju att klippa ner då kommer det nytt.
    Geraniumen har jag frösått och den blommade i år. Men sprider den sig ohämmat så måste jag hålla koll på den. Jag har en i blått.Den är ju riktigt söt.
    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Penseer förknippar jag gärna med tidig vår men det gäller att i alla fall försöka tänka om eftersom de klarar kyla så bra.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Your mossy pots are so beautiful Lillebeth! Lovely photo with the light and the other pot of fleurs in the background. 6 degrees below! That is cold for this time of year! Here too we dipped to 28 degrees F. . Enjoy the weekend... surely we will all have warmer days before the long winter sets in. Carol

    SvaraRadera
  4. Vad är hemligheten när du kan få penseer att överleva så länge? I år lade våra av för flera månader sedan. /Ruben

    SvaraRadera
  5. Åh, har du fortfarande kvar så söta penseer! Är de perenna? Skön hösthelg//Eva

    SvaraRadera
  6. Ja, dom är söta och tacksamma! Ohemult?? Vad är det för ett ord.....har jag aldrig hört förut, men jag antar att det har samma innebörd som "uschligt" eller "röset".......Trevlig helg. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Hej Lillebeth!
    Ja, små violpenséer är underbara!
    Jag såg förresten andra underbara bilder från din trädgård, som Inger visar.
    SUCK! SUCK! SUCK!
    Trevlig Helg, och tack för titten hos mig!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  8. Det visste jag inte! Har definitivt sett penséer som vårblommor. Dina ser dessutom större ut än vad jag är van, men kanske är det en synvilla. Tycker den generösa krukan är ett genidrag, det väna mot det grova, go girl!

    SvaraRadera
  9. Ja, igår var det sol och du visar en härlig bild från din trädgård, känns som jag börjar hitta där nu. Fint att du gillade mitt inlägg, jag kommer tillbaka och du till mig! Kram Inger

    SvaraRadera
  10. Men hur i alls sin dar kan du ha fått dem att överleva ända tills nu? Mina brukar vara slut runt midsommar.
    Fint fint fint fint...
    kram på dig
    Annika

    SvaraRadera
  11. Penséer är de första blommorna jag köper på våren och jag får dem att vara fina i ett par veckor. När sedan sommarblommorna tar fart har jag lyckats ta död på mina stackars penséer. Förstår inte vad jag gör för fel ;-). Likadant varje år.

    SvaraRadera
  12. Cirkeln blir liksom sluten, det slutar där det hela började. Din kruka med den mosspatinan är ju bara härlig den också. När jag först klarat att ha penseerna länge ut över sommaren så har dom frösått sig, gör dina det också? kommer upp lite här och där nästa år. Dom som har sått sig själv står gärna längre.

    SvaraRadera
  13. Grattis till dina fina Penseér! Jag har försökt att klippa ned och spara men de vill sig inte. Såg i fjol Annika med Naturlia ting-bloggen, som hade köpt vita penser vid denna tiden och det var så himla fint! Hornviolerna däremot, de kan jag lyckas med - klippa ned och nu blommar de igen :)
    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  14. Har oxå försökt att spara penseérna länge...men jag har nog ingen hand med dem :) Men jag njuter otroligt av dem medan de blommar...
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  15. Those pansies are so lovely with the light shining through their petals. I love their soft lavender color.

    SvaraRadera
  16. Mmm, penséer är en älsklig blomma - särskilt de små minipenséerna. Din bild med den patinerade krukan är underbar!
    Ha en fortsatt härlig helg!

    SvaraRadera
  17. I love your pots! And full of pretty blooms too!

    have a great weekend, Lillebeth!

    SvaraRadera
  18. I have just bought some pansies for a hanging basket. Always cheerful flowers at this time of year. The Geranium is a great survivor!

    SvaraRadera
  19. For en vakker blogg du har! Jeg kommer tilbake :)

    Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  20. Hallå Lillebeth, har bara en sak att säga: Superfint!

    Marit

    SvaraRadera
  21. Så vackert med minipenseérna i kärlet. Visst är den en tapper överlevare.
    Hos mig råder nästan bara den gråa skalan numera och det känns verkligen trist.
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera