fredag 9 oktober 2009

Blommig fredag



Om jag kisar lite, inte tittar så noga och dessutom lägger mig på marken (lite blött o kallt nu) så skulle det här kunna vara blåregn. Eller? Men det är en senblommande veronica av något slag, skulle kunna vara en variant av kransveronica.

Gick en vända i hyfsat varm höstsol i trädgården igår. Lite finns som fortfarande blommar. Här är något:



Liten pärlemorfjärva, Mertensia (virginica) (måste heta något annat eller mer för det här är alltså den lilla varianten) som står i kruka tillsammans med klematisen Gazelle.



Min röda alpklematis, så gammal så jag glömt namnet.



Och så den märkliga klematisen Rouguchi tätt omsluten av en fröställning. Och den blommar för fullt med massor av knoppar.



Eftersom Katarina, som gör de här fredagarna till en riktig blomsterfest världen över, frågade efter favoriter: Rosen Iceberg, den underbara, som bara blommar o blommar så länge det inte är alltför kallt.

Ha en riktigt skön helg med massor av värmande höstsol. Fler härliga bidrag till Blommig fredag finns förstås hos Katarina

22 kommentarer:

  1. Det var sannerligen tjusiga bilder. Och så soligt och somrigt! Helt omöjligt att fatta att det är långt fram i oktober när man ser dem. Och den där kransveronikabilden var verkligen en wisteria-lookalike - hajade verkligen till när man först såg den! Kul!

    SvaraRadera
  2. Vad det blommar hos dig ännu här hade vi minus 6 inatt så det enda i blomväg som står upprätt är Kärleksörten.

    Vilken läcker clematis Rouquchi. Kanske dina fröer mognar, skulle gärna vilja prova.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Helt klart ett blåregn - innan jag läste texten.
    Vallört kallar jag blomma nummer två.
    Clematis har nog bilvit lite av min favorit denna sommar, har satt 5 nya i trädgården.

    Trevlig helg, MB

    SvaraRadera
  4. Hehe, ja har man inget blåregn så får man ju skapa sig ett eget...! :-) Ser fint ut i varje fall.

    SvaraRadera
  5. The blooms in your first photo looks exotic! it must be the end of the Clematis season but the ones you've shown have such vivid shades!

    Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  6. Helt otroligt, i oktober. Underbara blomster!

    SvaraRadera
  7. Fint med de här senblommande snyggingarna... fin blogg du har... och trädgård...har den varit med i något tidningsreportage tidigare...?
    Hoppas du har en skön helg ; )
    /Janne

    SvaraRadera
  8. Härligt Lillebeth jag tyckte också först att det såg ut som blåregn, men det stämde inte med oktober :-) Så söt den är Veronikan.

    Ha en riktigt trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
  9. Fina blommor så här på höstkanten. Ha en trevlig helg. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  10. Härligt att vi kan njuta av fantastisk blomning fortfarande:). Dina blå är så vackra och Iceberg är en av mina favoriter oxå .....Trevlig Helg
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  11. Definitivt blåregn, det var nog värt att frysa lite om stumpen för den bilden :) Nu är det bara ett halvt år kvar, du frestar mig till flera clematisinköp, tur att jag har lite tid på mig att spara ihop pengar till nästa säsong :)

    SvaraRadera
  12. At first I thought the first picture was a Wisteria till I looked closely :-) I like the Clematis Rouguchi - lovely shape and colour.

    SvaraRadera
  13. Beautiful Blooms Lillebeth... I am astonished to see blue bells... V. blue bells or Mertensia ... blooming this time of year... and your clematis with the feathery seed is gorgeous. Stunning photos that one in particular... love the other creature alpklematis lovely and interesting at the same time. Your veronica is lovely too and I am intrigued with the background. Have a good weekend! Carol

    SvaraRadera
  14. I've never seen Bluebells blooming in October before! Amazing! The veronica is lovely too, so lacy.

    SvaraRadera
  15. Vackert med den sena höstblomningen hos dig!
    Den första trodde jag faktiskt det var en variant av Blåregn, men vacker ändå!
    Nu får jag nog vänta till en ny vår, efter senaste natt med sträng frost.
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  16. En fjärva (eller ett par stycken) har jag, som flyttar runt, lyckas knappt se den för den är så liten. Rouguchi är en klematis för mig, har spanat in den tidigare. Snygg!
    Ha så fint i helgen!

    SvaraRadera
  17. Seeing your bluebells made me wonder how our seasons differ. I just planted an iceberg rose this summer. I hope it comes back this spring. That is a pretty bloom. Nice photos!

    SvaraRadera
  18. Blå regn är vackert och så länge dina blommor vill visa sin skönhet. Härlig blandning av blommor. Den via rosen är ljuvlig.
    I helgen tjatar jag på alla bloggare att stödja min insamling för Rosa Bandet. Länk finns på bloggen. Ha en skön helg /Margareta

    SvaraRadera
  19. Pärlemorfjärva har jag sått i år - hoppas den överlever vintern! Förvarar du din inomhus över vintern?

    SvaraRadera
  20. Fin säsongavslutning med olika blommor. Det är väl nu (och den tidiga våren) som man njuter riktigt mycket av blomningen./Anja

    SvaraRadera
  21. Hallå Lillebeth, vad cool den är, din Rouguchi! Vill-ha-begär!! :D

    Marit

    SvaraRadera
  22. vad skönt att ha en bit sommar kvar att njuta av :)

    SvaraRadera