måndag 5 oktober 2009

Maackia amurensis

Min trädgårds minsta träd, dessutom det mest långsamväxande - men så fint! Får jag presentera: Maackia amurensis:



Svårt att fota just där det står. Svårt att göra det lilla trädet rättvisa.

Maackian har fått sitt namn dels efter mannen som "hittade" det och efter floden Amur där den har sitt ursprung, Amurfloden som bildar gräns mellan Ryssland och Kina.

Det allra vackraste med trädet är nog vårutspringet:







Som silversammet.



Sent på sommaren, i år långt in i august,i blommar trädet med svag doft. En doft som påminner om en mycket dyrbar parfym.



Som synes är det en slags ärtväxt. Men påminner också om en förädlad rönn.

Tyvärr verkar mitt träd ha en mycket långsam stamtillväxt och har behövt stöd i alla de fyra år den bott hos mig. I år måste jag till och med göra om stöden för den sista stormen tog hårt. Nu står den vingligt och osäkert inför nästa höststorm. Trädet får ingen speciell höstfärg, men bladen sitter kvar länge.

En del hävdar att trädet blir max fem meter, andra har sett Maackior (ev. Botaniska i Götreborg) på över tjugo meter. I vart fall är den mycket härdig, går ("går", märkligt uttryck) ända upp till zon 6 och höjden lär väl stå i proportion till zonen.

Ha det gott en kylig måndag som denna.

16 kommentarer:

  1. Så vacker träd med flikiga blad och silverfärgade små vårknoppar. Träd och vackra buskar är ngt jag borde stasa mera på :)
    Hoppas det klarar höststormen, för hos mig blåser det rejält idag och det är absolut inget nöje att sätta ut foten :(
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Är inne ett tag för att tina upp mina stelfrusna fingrar. Håller på att gå över trädgårdsmöblerna med högtryckssprutan innan då åker in för vinterförvaring. För nu är det definitivt slut på trädgårdsmys för i år.
    Maackian ser ut att vara ett fint träd i alla sina stadier. Skall ha den i åtanke om det blir något litet träd i framtiden. Och jag håller med dig, det är svårt att fota träd, så jag kan tänka mig dubbel skönhet i verkligheten. /Ruben

    SvaraRadera
  3. What a lovely tree. Those new silvery leaves are beautiful, and a tree that blooms in summer and is fragrant is always a great thing.

    SvaraRadera
  4. Spännande med lite ovanliga träd - den ser jättevacker ut med de flikiga bladen!

    SvaraRadera
  5. ...svag dyrbar parfymdoft..mm.. och vackert :)

    SvaraRadera
  6. Kanske är det ett träd som behöver gott om tid i början för att bilda starka rötter, men sedan skjuter fart. Fint var det iallafall!

    SvaraRadera
  7. Så vackert när bladen kommer på våren. Något att se fram emot! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  8. Maackian är jättefin - hade passat så bra hos mig i mitt lilla arboretum =) Härligt med nåt som är vackert när inte allt annat är det...

    SvaraRadera
  9. Ett otroligt vackert träd du har. Har du köpt den som planta eller sått den själv?
    5-6 meter är nog ett realistiskt mått när det gäller höjden fast, det är klart - hur hög den är om 100 år lär vi inte få veta;))!/Anja.

    SvaraRadera
  10. Intressant med ditt ovanliga träd, jag missade det då jag var hos dig. Så vackert på våren, något att se fram emot igen.

    SvaraRadera
  11. Cara Lillebeth,
    Vad mer kan man begara? Parfymerad doft, tidigt varutspring, tydligen hardig och ger stor "utdelning". Liten och seg. Fran Amur till bergets fot. En ljuvlig berattelse, Lillebeth. Ge Ditt lilla trad allt stod det behover... Bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  12. Hej Lillebeth, den var ju helt suverän precis när den håller på att slå ut, underbar.

    Hur långsamt är långsamt?? Tror du att den växer fortare i varmare zoner??

    Marit

    SvaraRadera
  13. Liten men naggande god.......
    Vackert litet träd är det. Ser så härligt ut på dina bilder att man nästan glömmer att det är höst. Men så hör man höststormen vina utanför och då minns man.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  14. What a lovely introduction to your Maackia amurensis Lillebeth... beautiful metamorphosis from bud to leaf to flower... and such a plus that it has a subtle refined fragrance... I trust it will weather all your storms... and bring forth many blossoms for you. Warm Regards... Carol

    SvaraRadera
  15. Tack kära du, för denna genomgång på ett härligt träd jag inte kände till. Det är verkligen fint när det vecklas ut på våren.
    Å lite dyr parfym hade inte varit dumt alls...

    Det blev ju inte allt för tokigt med länkningen jag kom till din blogg.

    Nästa gång tryck på rubriken i det inlägg du vill ha (gjorde du kankse) ex Maackia amurensis då får du längst upp i internet raden,
    http://vidbergetsfot.blogspot.com/2009/10/maackia-amurensis.html - klistra in den i andra Tomrutan och ditt namn Lillebeth i översta rutan.
    Härligt att du är med,
    Maria Berg

    SvaraRadera