måndag 12 oktober 2009

Hemmavid - djur o natur

Tänkte att jag då och då skulle visa lite av de omgivningar jag lever och promenerar i.



Framför en inte alltför gammal, men övergiven, jordkällare såg jag det vackraste avloppsbrunnslock jag någonsin sett. Jag älskar mossa. Tänk att naturen bara väntar på, och inte så länge heller, att ta igen och täcka över allt vi så att säga ställer till med.

Och häromdagen mötte jag (inte Lassie) den här och en brorsa eller syrra till:



Vi pratade en stund och det var tydligen intressant för han/hon kom allt närmare:
(Tyvärr hade jag bara mobilen med mig)



Så har jag en fråga till er som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:
Vem har lagt det här i min skog alldeles ovanför mitt hus?



Jag hade ingenting i fickorna att lägga dit som storleksjämförelse, men ett björklöv vet väl alla ungefär hur stort det är. Jag är nämligen RÄDD för att det bara kan vara björn som gjort det här, men inte alldeles nyss utan antagligen i somras, eller så, för inga bär syns i avföringen och det brukar de väl äta så här års. Vad tror ni?

Så kan en dag vid bergets fot se ut. Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Wow...den där bjässen skulle jag inte vilja möta i skogen! Och risken att träffa på en björn är inte heller så inbjudande...du är modig du!!!

    Tack för din kommentar - jag tar in min hibiscus om vintern i orangeriet, men nu står den ute och blommar på sista varvet.
    Önskar dig en skön vecka!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  2. Är dålig på gissa bajset-leken men gillar verkligen den övergivna jordkällaren, med mossigt lock och allt!
    Eva

    SvaraRadera
  3. Hihi, det måste vara en grizzlybjörn.........nej, jag vet inte,du får googla på "björnspillning".
    Fint med den gamla jordkällaren och brunnslocket. Jag älskar också mossa! Ha en bra dag. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Cara Lillebeth,
    Vad vore livet utan spanning? Fantasin i rullning... ger intressanta promenader. Vilken harligt oforstord natur Du har runt knuten. Mossa torde val tyda pa ren luft. Du far garna ta oss med pa fler promenader. Glom inte kameran! Det kan ju bli fler fynd.... Bacione e buon divertimento! Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  5. Alldeles underbara bilder - rent trolskt! Särskilt med stortrollet själv (älgen alltså). Vilken gåva att ha detta vid sitt hem. Övergivna boplatser i skogen väcker alltid fantasin - så oerhört vackert med ormbunkarna och brunnen.

    SvaraRadera
  6. oj, älg har jag bara sett på zoo.

    SvaraRadera
  7. Hoppsan, det ser ut som de bilder jag tidigare sett på björnspillning. Länken nedan är inte klickbar men du kan ju kopiera in den.
    http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=44645&highlight=
    Jag var "spillningsletare" ett tag innan jag visste att det var en grävling som besökte och förstörde i vår trädgård och då hittade jag bilden ovan. Älg har jag mött ett antal gånger när vi hade en sommarstuga i småland - numera är det hjort och vildsvin som är våra närmsta grannar.

    SvaraRadera
  8. Jag sov genom alla biologilektioner som barn så spillning kan jag inget om ( inte träd och stenar heller...och fåglar..) tragiskt men sant. Älgen har jag sett många gånger, speciellt när det var älgjakt, det var som om den visste att tryggaste platsen var på lagårdsbacken hemma, jägarna var ju i skogen ;)

    SvaraRadera
  9. Hejsan! Det mossklädda brunslocket är verkligen vackert! Och jag tycker som du att mossa är vackert (överallt annanstans än där det inte får växa som gräsmatta och tegetak - typ;))!!)

    Jag för min del undrar verkligen om det är björnspillning - grävlingen lämnar även den rätt stora högar. Mitt råd är att du googlar. Spännande under alla omständigheter. /Anja

    SvaraRadera
  10. Underbar dag och vad kul att du visar oss.
    Helt ok med mobilen. Både älg och björnbajs det ser man inte ofta på bloggen.
    Dagens bästa för mig iallafall.
    Kram på dig
    annika

    SvaraRadera
  11. ps
    Det skall heta tegeltak (och inte "tegetak") i föregående kommentar.

    Ang. spillningen så är jag naturligtvis inte alls kunnig och kan därmed inte "tro" egentligen något ....men, som sagt, googla eller kanske har du någon kunnig granne? Berätta sedan när du har fått visshet - vore spännande att få höra att:
    -Ja visst var det björnspillning, fast då skall du nog inte gå ensam i skogen ds

    SvaraRadera
  12. Tänkte på björn redan vid första bilden, kanske är jag lite synsk... I Hälsingland är det aldrig långt till vild natur. Så underbart att både ha en stor trädgård och naturen inpå knutarna. Om det inte vore för björnen...

    SvaraRadera
  13. Hi Lillebeth, What an enchanting walk! That could be bear droppings ... and what about the Moose... not quite the same is it? I love the moss covered water spigot ... the ferns and shed. Lovely woods. There is a good size tree in that photo ... the setting is magical and would make a great painting too. I so enjoyed the walk! Kram, Carol

    SvaraRadera
  14. Hua...hoppas det inte är björnspillning. Platsen vid jordkällaren ser riktigt mysig ut!!
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  15. Heisann!

    Dette var en god ide!
    Nå når høsten kommer, er det mye som skjer i omgivelsene mens haven går i dvale og får hvile.
    Gleder meg til å se mer av steder du ferdes!
    God tur!

    SvaraRadera
  16. Härlig skogs-promenadväg med små vackra ting längs vägen. Gillar bilden på den övergivna källaren, vackert inklämd i naturen med spretande ormbunkar omkring.
    Men...jag hade inte så gärna mött varken älg eller björn!!
    Ha en bra dag! /bea

    SvaraRadera
  17. Härlig jordkällare och underbar mossa! Det ser ut som björnbajs. På Google finns många bilder!!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  18. Glöm kameran - det viktiga är ju att ha med sig säck och spade när man stöter på sådana dyrgripar i naturen!! /Ruben

    SvaraRadera
  19. Hallå Lillebeth, hoppas det inte är björn i alla fall! Känns lite läskigt att gå på skogspromenad om man kan möta en björn runt hörnet.

    Marit

    SvaraRadera