tisdag 19 maj 2009

Vilken otrolig överraskning...

För ca tio år sedan köpte jag mig en Manchurisk Valnöt. Och den har vuxit och blivit stor och bred. Så igår på morgonrundan i trädgården upptäckte jag till min uttryckliga och högljudda glädje: (klicka gärna på bilden)



För första gången har den hängen. Kanske kan det betyda att det skulle kunna bli Valnötter!? Eller behövs det ett träd till. Hur gör de? Måste nog ta reda på det.
Såg också att de sista två nätternas frost tagit en del av toppskotten på trädet. Så är det nästan varje år. Hoppas det slipper bli värre. Det händer att alla blad fryser, men då är det så finurligt ordnat att det ligger en omgång blad till färdiga för användning. Nackdelen är att trädet int eväxer lika mycket ett "frostår".

Och under Valnöten växer och sprider sig med kvadraten Gullvivor:



(Väldigt vad tydligt man ser den rätt fula regnmätaren)

Annars är tiden just nu trädens tycker jag, Överallt står de som allra vackrast:



Mitt stora fina bigarråträd,



Blodhäggen uppe vid ruinen, och så det allra största trädet som i vintras råkade ut för en olycka:



Den stora hängande Häggrenen ska INTE vara där. Men efter en massa röjande(puh) så kan man faktiskt krypa in där (i väntan på nedsågning) och sitta i all väldoft:



Och den, väldoften, kan jag känna ända in i sovrummet.

Om det inte blir regn tror jag det blir lite kaffe där idag.

Ha det gott!

7 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig blomning i träden och härlig grönska. Det är precis på samma sätt här hos oss, att frosten kan "bränna till" för de späda årsskotten eller blomningen. Jag såg alldeles nyss att min lönn (som jag övervintrat i jordkällare)hade skadat i knopparna.
    Visst är det trädens tid nu, de märks i alla fall mest :)
    Ha en fn dag! / Bea

    SvaraRadera
  2. Ha en fin dag! Det blev ett textfel där på slutet... :)/ Bea

    SvaraRadera
  3. Underbara träd. Valnöt låter verkligen avancerat en bit upp i Sverige (om jag har gissat rätt var du bor). Inte ens här i södra England har jag sett/hört om några (trots att t ex citron och aprikos kan odlas utomhus här) – här importeras valnötter från Frankrike. Men lycka till, vem vet, kanske du har härdat ditt träd nu några år!

    SvaraRadera
  4. En sådan mysig sittplats du har där! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Att döma av stammens storlek är ditt valnötsträd stort. Så fint, ja hela din trädgård är en riktig oas. Men valnötter, kanske ett önsketänkande? Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Cara Lillebeth,

    Nu har jag missat flera poster (igen!). Har hamtat igen. ser att Du njutit av Chiantis vinkladda kullar. Vi tog en tur i hostas. Underbart. MEN Du har gullvivor. En nad att stilla be om. Jag kan kanna saknad efter svensk flora i bland. Inte minst, nar jag ser sa vackra bilder. En ristning av langtan. Konstigt... att man alltid skall langta efter ngt man inte har tillgang till. Ha det gott i varsolen. Har har vi varmebolja. Vi skall sitta m vanner i tradgarden i kvall. Har mest arbetat inne under de heta timmarna. Bacione, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar trädgård du har.
    Grattis till valnötterna för vi hoppas på det.
    Ha de gott
    Annika

    SvaraRadera