tisdag 5 maj 2009

Vackra Botaniska i Rom

Vill man ha mycket kultur per timme är Rom staden. Allt är nära och allt är vackert. Vi bodde intill Campo dei Fiori som på 1400-talet blev något av Roms centrum. På andra sidan Tibern snett norrut i Trastevere, de gamla arbetarkvarteren, ligger Orto botanico. Att vandra där var en stor skönhetsupplevelse och en riktig överraskning. Hade ingen aning...



... att det växte så höga palmer här. Vi gick omkring alldeles ensamma och bara njöt.





Det fanns massor av planteringar som var i ganska dåligt skick. Men som jag förstod det så har säsongen inte riktigt börjat än. Mycket arbete återstod.



Trädet nedan till höger planterades under drottning Kristinas tid. Här vandrade hon ofta.





På kvällen återvände vi till Trastevere och åt en god middag med gott vin under en svart och mild himmel.



Jag längtar, och kommer alltid att längta tillbaka.

6 kommentarer:

  1. Kul att se dina bilder, vi var där för ett par år sedan.

    SvaraRadera
  2. Hade ingen aning om att det fanns en botanisk trädgård i Rom. Den får jag inte missa om jag någon gång åter kommer till denna stad. Jag kastade ju ett mynt över axeln i Fontana di Trevi, så då borde ju chansen finnas! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Åh, dit vill jag. Jag samlar ju på botaniska trädgårdar. Tror jag var där när jag var liten. Minns en otrolig bambu (typiskt mig, men att jag redan vid 10 års ålder... hm)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Rom kallas väl den eviga staden? Det verkar ju verkligen finnas evigt mycket att titta på! /kram Anette

    SvaraRadera
  5. Vilka fina minnen du har ifrån Rom.
    Visst är det skönt att längta.

    SvaraRadera
  6. Vilka upplevelser du fått erfara :)
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera