måndag 4 maj 2009

Månadens bild



En tidig majmorgon efter lätt nattligt regn. Lycka är att se att det nu är skillnad mellan månaderna. Februari, mars o april såg ungefär likadana ut. Snö, snö, snö. Och mycket var kvar när vi for iväg till Italien och inget fanns när vi kom hem. Så en resa dit då och då kanske kan förändra klimatet;)

Och snart, snart slår Bergkörsbäret ut. Är faktiskt glad att det blivit lite svalare så att blomningen inte tar slut så fort. Hade det varit som de senaste dagarna hade de slagit ut idag.



Det är ett av träden som syns på "Månadens bild" längst till höger.

Och apropå höger: Det här är vår nattlige skrikhals i Rom. Och hon låg på sina ägg i en kruka till HÖGER , inte till vänster som jag skrev i inlägget "I Blåregnets tid". Så fick jag med det ordet idag också;)



Tänk att få bo här :



Och bilden ovan är verkligen värd att klicka på.

Här nedan bestämde jag mig på stående fot (;) att inrätta mitt pensionärsliv.



Fast jag är rätt nöjd som jag har det nu också. Här finns inga skrikande trutar bara underbara Trädgårdsångare. Och jag är färdig med vårräfsning och städning av alla rabatter och jag har fixat med och gödslat rosorna. Den här tiden, innan alla löv kommer och det gröna blir alltför starkt, är för mig den vackraste på många sätt. Jag tycker om att se stammar och grenar tydligt. Och så vet jag ju att allt det underbara finns framöver.

Ha en bra dag!

7 kommentarer:

  1. Vad var det jag sa, du kommer igen på upploppet, och det med besked! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Skönt att all snö är borta nu. Dina Italienbilder tar ju verkligen musten ur en... Kan det inte vara dags att förtidspensionera sig snart...? ;-)

    SvaraRadera
  3. Har lagt in en helbild på Persicarian nu. Tyvärr den bästa bild jag hade. Fröer tror jag inte ska vara så svårt att få tag i. Impecta kanske har. Mina är som sagt slut, var för givmild i höstas och gav bort en hel del. ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  4. Kul då kan vi hälsa på varandra i Italien, för vi ska flytta till Gardasjön *ler*........
    Månadsbilden ser ju härlig ut nu! Det försvann fort när det väl satte igång! /Anette

    SvaraRadera
  5. WOW...all snö borta, vilken skillnad sedan senaste bild!!
    Nu har vi faktiskt underbart när det grönskar och regnet gör underverk, det blir grönt och lövsprickningen har börjat.
    Härliga bilder från resan, men jag hade då inte gärna bosatt mig bredvid en skränande mås :) dom har vi alldeles tillräckligt av redan.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Ja, när värmen kommer till Norrland då går det undan. Vi är snart ikapp! Jag tycker som du att det är skönt med lite lägre temperatur och välbehövligt regn, vill njuta länge av denna tid. Hälsingland - Rom, vilka kontraster. Omväxling förnöjer. Ha det bra.

    SvaraRadera
  7. Att det behövdes en italienresa för att snön skulle försvinna :-)
    Här började det snöa i lördags, men det var bara vårt stora körsbärsträd. Nästan lika vackert när blombladen faller som när knopparna slår ut. Och du har båda ljuvligheterna kvar.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera