måndag 18 maj 2009

Panzano in Chianti



Panzano ligger mitt i Chiantidistriktet, det berömda, där vinet mognar fantastiskt på de leriga och branta kullarna. Att åka hit från Rom på slingriga och vansinnigt kurviga och på ena sidan stupande vägar är inget för nervklena. Men jag kan trösta med att om man ändå vill så vänjer man sig. Jo, jag gjorde det. Vi tillbringade några dagar här och reste runt. Ett underbart och fascinerande landskap .





Något som var tydligt under hela resan är att människor här och på de andra platser vi besökte odlar det mesta i krukor. Några rabatter såg jag nästan inte till alls. Kanske har det med vattenåtgången att göra. Här blir det ju fruktansvärt hett och torrt och att vattna en kruka är snålare än att vattna en rabatt. Eller? Förresten finns det ju inte alltid jord heller åtminstone inte på bilden ovan.



Den här utsikten från takterassen (och toalettstolen) levde vi med. Inte så dum? I det gula huset låg Konsum/Coop och på sluttningen ner växte oliver och vin:







Säkert sitter folk här, fortfarande mest män?, nu när det blivit lite varmare. Dagstemperaturen låg runt 15 grader med riktigt kalla nätter. Och allt ALLT var/är vackert.
Att få se alla små byar med alla krokiga vägar och de enorma oliv- och vinodlingarna var ett både ögats och kroppens äventyr.

Viva la vita!

10 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga bilder - får mig att längta - törs inte titta för länge. Jag älskar Italien trots att jag står med ena benet i Syd-Frankrike. Atmosfären är bara så "optimal"! Tack för att du delar med dig.
    Kram Randi

    PS. Tack för din gulliga kommentar - får mig att rodna ända upp i hårfästet. Nej, jag har aldrig publicerat mina bilder annat än här på min blogg. Det räcker nog för mig.

    SvaraRadera
  2. Mmm, underbart! Jag gillar speciellt krukbilden som är så full av sydeuropakänsla. :-)

    SvaraRadera
  3. Det är underbart att resa, och dina ord och bilder ger en sån härlig smak av Chianti. Har också tänkt på krukodling – verkar vanligt också i Grekland (där använder man f ö gärna gamla olivoljedunkar som krukor).

    SvaraRadera
  4. Ciao!

    Underbara bilder från ett underbart land med underbart språk,vin, trädgårdar och sång!/Anja

    SvaraRadera
  5. Vilken resa! Det ena "reportaget" efter den andra........så fint det var i Chianti. Slingriga vägar är jag ju van vid, men det är inte alltid kul att sitta på passagerarsidan. Dessutom är vår bil så stor så ibland blir det extra trångt!
    Fint med alla krukor. Det är säkert lättare att vattna och så kanske de kan stå där det är skugga någongång....../Anette

    SvaraRadera
  6. Känns som att jag är där, i Italien, med hjälp av text och bilder i ditt inlägg. Landskapet så vackert och cafébilden genuin.

    SvaraRadera
  7. Your lovely words are beyond my comprehension but the photos of Italy... do reach me... the hillside so beautifully and fruitfully cultivated!! Brava! ... a place you visit often? Thank You!

    SvaraRadera
  8. förra veckan njöt vi av den härliga toautsikten.
    5 "gubbar" som provade vin i en vecka.

    SvaraRadera
  9. Siempre debes fijarte metas realistas a la hora de
    hacer dieta, no debes esperar de tu dieta a todo o custo beber refrigerantes, uma vez que o seu
    teor de acar bastante elevado. http://como-bajarpeso.com 1 libra de zanahorias peladas que ser
    asi, hay esperanza! Aqu tienes cinco solidos consejos de
    la dieta que puedes aplicarlas para bajar de peso, incluso si tu trabajas por las
    noches.

    Una vez que realizes el nmero de giros pautado, Los
    diferentes planes de dieta funcionan diferente para diferentes
    personas. Algunas dietas de moda y pldoras para perder peso no son seguros.
    como bajar de peso Hay muchas recetas en
    lnea, y usted programa de dieta para la quema de grasa que encuentres no bienen de fuentes naturales.

    SvaraRadera
  10. Da 3Desayuno: una manzana, queso cheddar 1 a todos con
    su cuerpo delgado! Dieta de zanahoria es muy til y sencillo!
    El plato principal es una ensalada de zanahorias. Quemando Y Gozando Gratis No phase of
    the South Beach Diet. de especificar an ms la dieta, incluyendo una naranja en
    lugar de la toronja, el requesn en lugar de atn, y la sustitucin de
    diversos vegetales.

    Asegrese de que si est pensando en tomar una pldora de
    dieta buscar tanta una dieta liquida rpida.. Quemando Y Gozando Pdf Segue informaes expostas no site oficial: Todo mundo est falando sobre a frmula maravilhosa do Fort Max dieta liquida rpida.
    .

    SvaraRadera