tisdag 26 maj 2009

Underbara klematissar

Eller hur heter det i plural? Här är några av de som blommar just nu och som inte dött i år. För Betty Corning, den underbara som jag köpte förra året på Zetas, syns inte till. Men jag vet av erfarenhet, den kan komma senare eller ännu senare: nästa år.



Ovan Sibirican, som jag tagit som skott och planterat i kruka för två år sedan. Förra året såg den ut så här:



Och en rosa, vad den nu kan heta, hade min vän, som jag tagit skottet hos, aldrig haft. Så det var och är ett mysterium. Nu samsas de båda. Och ytterligare en har fått sitt bo uppe i ruinen:



Tillsammans med en frösådd Propertius, som jag lärt mig, kan bli precis hur som helst. Är alltså inte fröäkta:





Massor av knopp på Alpinan vars efternamn är glömt och som jag har en mörkröd variant av också:



Så är det de allra sista häggdagarna. Det doftar fortfarande i hela trädgården och jag känner mig lite ledsen att just det här är över så fort. Fast jag vet, det kommer annat som också är älskansvärt, men häggen...



Mossfloxen ser lite blek ut ovan, bättre här:



Min absoluta favoritfärg.

Ser ut att kunna bli en riktigt härlig tisdag, så idag åker alla inneplantor ut för härdning. Vilket i sin tur betyder fönstertvätt. (I växthuset får de som bor där stå kvar ett tag till)

Och sonens fot var tack och lov inte bruten, men stor och svullen är den och behöver kryckor och biltransporter.

Ha det så härligt!

9 kommentarer:

  1. Hej, jag hittade din blogg genom att klicka "nästa blogg" från en av mina vänners bloggar och nu är jag så nyfiken - vem är "ängeln" i din trädgård? Har försökt förstå hur det fungerar och tycker det är jättefint eller att hon är jättefin eller hur som helst... nyfiken Lisa

    SvaraRadera
  2. Hej, tittar in hos dig och njuter av dina härliga clematisar. Vilken fin ängel du gjort till din trädgård!
    Ha det gott
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Tycker det ser lite fel ut med två "s" i Klematisar. Men jag har ingen aning, du får maila Svenska Akademien och fråga ;-) Vad är hemligheten med Klematis? Mina kommer så dåligt. Vackra sorter du har. Får man aldrig se ruinen??? /Ruben

    SvaraRadera
  4. Ja nu väntar jag ochså på att klematisarna skall blomma de är full i knopp. Det som är lite besvärligt med alpclematisarna och även de helbladiga sorterna att de kan få larver som äter upp bladen. Jag har fått det några år nu och kollar detta. Det är bara att försöka klämma eller bespruta annars är clematisen uppäten.
    Men de blommar ju otroligt mycket.
    Häggen har just bara börjat blomma här.

    Ha en fortsatt fin dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Vika fina Clematis du har. Jag har lite problem med dem här i min Londonträdgård. De blir antingen uppätna av sniglar eller också får de vissnesjuka och bara vissnar ner. Ha det så bra.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Vår-och försommarblommande klematis är en underbar syn - precis så som hos dig!/Anja

    SvaraRadera
  7. Mossflox är fin, våra klematisar ser ut att ha klarat sniglarna.

    SvaraRadera
  8. Utterly gorgeous!! Those vines ... the first flower like some exotic bird... just beautiful! The phlox too under the lovely shrub of white flowers ... looks similar to lilacs... Great Photos! Thank you!

    SvaraRadera
  9. Mycket känslor blir det med trädgård, som när du beskriver att häggen blommar över så fort. En sorts vemod, kan ändå kännas bra. Tycker jag. Fina klematisar! Ha det gott.

    SvaraRadera