onsdag 10 februari 2010

Trädgården 3

Idag, när snön, som den hjälpsamme mannen röjde av från taket igår, ligger så långt upp över köksfönstret att jag måste stå på tå för att se ut, då behövs en tur i trädgården. Jag tar er med till ungefär mitten. (Alla bilder går att klicka upp)







Det är samma plats, trädgårdens största rabatter, fotade från två olika håll. Jag hade en dröm (en av många) när jag började med trädgård: Jag ville ha en stor rabatt där jag kunde försvinna in. Nu är det nästan så. Rabatterna består av en mängd höga perenner. Bland annat Valeriana, färgväppling, malvor, både läke- och indiska, riddarsporrar, irisar, hässleklockor med många flera. Tanken är också att det ska vara lite vilt och lite rufsigt.
Nu blir det ett litet blogguppehåll. Ses en bit in i nästa vecka! Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Åhh...vilken grönska och så vackert med rabatterna och trevligt att din dröm har uppfyllts.
    Det är väl så för de flesta med trädgård att det finns drömmar att uppnå. Ett litet hörn i trädgården får varje sommar en tillökning i form av ny rabatt eller förlängning av den befintliga :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Den är så underbart vacker din trädgård Lillebeth!
    Jag kan riktigt se dig tassande där barfota, lite likt en älva på grönbete;-)
    Men än håller vintern oss i sitt grepp och för mig får det gärna hålla på över nästa vecka. Då är det sportlov här nämligen. Sen får det gärna smälta!
    kram Anette

    SvaraRadera
  3. Härligt och lite trolskt! Jag blir så glad när jag ser din nätdam. Vi har också en nätdam - inspiration från The Lost Garden of Heligan, där vi såg henne för första gången. I år har min dam varit julängel hos oss.

    SvaraRadera
  4. Har sagt det förut, vild och vacker är din trädgård.

    SvaraRadera
  5. Din trädgård och dina rabatter är fantastisk inspiration. Vi har en trist lutande gräsplan på vår tomt som i drömmarna liknar din vildvuxna rabatt. Som din ska den bli, så småningom!

    SvaraRadera
  6. Superromantiskt! Rabatter att försvinna in i finns det för få av i den här världen.

    Kram

    SvaraRadera
  7. So beautiful, with all of the soft green and blue-violets, whites and pinks. You've done a wonderful job with your garden. It's a vision of loveliness.

    SvaraRadera
  8. Lite vild och rufsig! Då har du verkligen lyckats. Tycker om den stilen din trädgård har, även om du har planterat och planlagt så ser den så himla naturlig och orörd ut. Det är som om plantorna alltid har stått där, av sin fria vilja.
    Snö är det nog av så dina trädgårdsvandringar är extra njutbara. Men här hos oss har vi inte skottat taket ännu ( bara grannarna..) vill helst slippa för annars har vi snön långt ut i maj..

    SvaraRadera
  9. Rabatter att försvinna in i - låter härligt, tänk snart är vi där!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Magical and enchanting... I love the rumpled and wild look about your garden Lillebeth! Lovely to imagine all this lushness of life out there sleeping, when you stand on your tip toes to see out your kitchen window nearly covered in snow!! Have a lovely break! Much love to you! Kram Carol

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Gillar när det är lite rufsigt.
    Underbart att kunna försvinna i en rabatt.
    Min man brukar hitta mig försvunnen i trädgården på sommarkvällarna - tycker han - inte jag.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  12. Jag bara älskar din nät madam skulle sååå vilja ha en sådan. Jag gillar ju också den lite rufsiga stilen. Ha en fin fin vecka/Gela

    SvaraRadera
  13. Cara Lillebeth,

    Vilken dromtradgard! Pa sommaren prunkande gomstallen, pa vintern snogrottor. Jag gillar ocksa det "vilda" och rufsiga. Tur for mig, eftersom jag ar en slarvig tradgardsmastare. Ha det gott. Bacione, Ingrid fran ett kyligt Umbrien

    SvaraRadera
  14. Men så underbart! Din trädgård ser verkligen ut som en dröm! Just nu känns ju detta SÅÅÅÅÅÅ långt borta........
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  15. Din trädgård är helt förtrollande! Älskar den kvinnliga vålnaden, som vakar över dig. Har du gjort den själv!!! Är så nyfiken!
    Kram Randi

    SvaraRadera