fredag 5 februari 2010

Blommig fredag



Snörikt, kallt OCH mörkt. Kan det bli värre? Ändå gror det inomhus. Lite sämre än vanligt, kanske, men ändå. Och då spirar det inombords också. Faktiskt. Och jag väntar och längtar. Som till exempel på Regnbågslobelian, en för mig, som inte är så förtjust i lobelior, ganska ny upptäckt.



Den blommar ända långt in i höstfrosten och ser lika fin o fräsch ut. Och det är framförallt färgerna jag gillar. Samspelet mellan dem.



Bilden ovan har jag visat förut, jämför med bilden nedan som jag tog igår.



"Effektivt" snödjup 1.20. Men det kommer andra tider när jag inte behöver tänka på var jag ska lägga nästa lass med snö.

Må så gott denna blommiga fredag med fler bidrag hoos Katarina

26 kommentarer:

  1. Oj vad mycket snö! Och jag som tycker att vi har mycket... :-( Det känns nästan ofattbart att lobeliorna ska hänga där och dingla om några månader.

    SvaraRadera
  2. Ja, här vräker snön på fortfarande och man blir riktigt trött på eländet!
    Mycket hellre tröstar vi oss med blommig fredag och en ljuvlig hängande Lobelia i vacker färg.
    Trevlig helg! Kram /Bea

    SvaraRadera
  3. OH! Vad mycket vi har att längta efter. Vilken underbar trädgård du har. 120 cm snö Brrr!!Tack för titten hos mig.Trevlig helg. Anita

    SvaraRadera
  4. ... ja, ofattbart var dagens ord! Men, sååå vackert det är med våra årstider!
    Hillevissan

    SvaraRadera
  5. Din sista bild är jättevacker och samma vy har jag också. Men jag måste tillstå, att jag tittar och njuter av de övre. Längtar sååååå...och bilderna på din vackra trädgård skulle jag vilja krypa in i!
    Önskar dig en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  6. Underbart vackra bilder, trots snön... Hela landskapet blir så mjukt och tyst, på nåt vis.
    Men visst föredrar jag sommarbilderna. Regnbågslobelian är en nyhet för mig. ser ut som om den är väl värd att testa. Tack för tipset! =)

    SvaraRadera
  7. Visst är det otroligt att tänka sig att vi snart har vår. Här är det takdropp och sol idag. Jätte härligt!!! Har ej riktigt lärt mig att tycka om lobelia ännu. Men det kommer väl. Ha en riktigt fin helg./Gela

    SvaraRadera
  8. Japp, man mumlar mantrat hela dagarna: "det kommer bättre tider, det kommer bättre tider..."

    Och ja, för att vara lobelia var din ampelväxt riktigt, riktigt snygg! Man kanske rentav skulle testa... :-)

    SvaraRadera
  9. Fascinating picture of the birdhouse and snow! i also like the photo of the blooms trailing the length of the pot! There's so much snow even now?

    SvaraRadera
  10. Regnbågslobelian verkar vara riktigt söt!
    Men snöbilden - brr.

    SvaraRadera
  11. Skirt och ursvenskt på det där sommarstugeviset som man faller pladask för, aaah, du vet att locka med sommaren, Lillebeth. Om snöbilden, kan inte hjälpa att jag såg den symboliskt, och att det är du som är under den där toppiga drivan strax bortom fågelholken. Din känsla av den tunga snön, den långa vintern. Skönt att du har börjat ana slutet, iallafall i teorin!

    SvaraRadera
  12. Oh my gosh, what an incredible amount of snow!

    I love the basket of hanging Lobelia and the combination of colors. As brutal as your winters are, your summers look like eternal spring.

    SvaraRadera
  13. Tjusig lobelia du har där i ampeln :) Jag tycker fortfarande det är vackert med snön....
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  14. Jag tror jag föredrar bilden av dina violer, 120 cm, då blir du tvungen att slänga snön nästan över huvudet för att bli av med den.. fullt så illa är det inte här ännu..men det blir vår en gång i år också :)

    SvaraRadera
  15. Regnbågslovelian blev jag nyfiken på - är det alltså en och samma planta som blommar i olika nyanser?
    Snö, snö, snö, nu får den gärna försvinna, eller hur?

    SvaraRadera
  16. aloha,

    what a beautiful photo of your blooms today, they are stunning...thanks for sharing and have a great friday!

    SvaraRadera
  17. The two contrasting pictures are very entertaining! I quite like Lobelia - it is very good in hanging baskets and the colours go well mixed together.

    SvaraRadera
  18. Regnbågslobelian är ny för mig, färgerna är fina.
    Orkar snart inte längre prata om snön, nu börjar det nästan bli otäckt. Föredrar dina sommarbilder.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Tror inte jag någonsin upplevt så mycket snö som just nu. Våren känns avlägsen men snart är den ju här.
    trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  20. 1.20????? Jag har ca 60 cm och det är mycket för att vara här.
    Vilken ljuvlig somrig kruka med lobeliorna..
    Jag fotade dett lobiela jobb till AoT i somaras och blev så förtjust i en del sorter.
    Ha en skön lördag
    Annika

    SvaraRadera
  21. Heisann!

    Alltid hyggelig å kikke inn til deg!
    Ha en fin lørdagskveld!

    SvaraRadera
  22. Åh, du visar också nu och då bilder! Kul att se hur det kan förändras! Och vad fin din regnbågslobelia var!

    SvaraRadera
  23. Ja det är en riktig vinter vi fått//Britt

    SvaraRadera
  24. Your lobelia was robust and lovely Lillebeth! Striking light in your photos! Ah! We will have it again... when does all of your snow usually melt by? I know it varies but by the end of March will it be gone? Very beautiful! At least the white brightens the darker days! Kram Carol

    SvaraRadera
  25. Regnbågslobelia - det måste jag kolla om det finns att köpa i England.
    Fy, så mycket snö. Förstår att du är trött på det! Du får fortsätta och sitta framför brasan ett tag till.
    Ha det bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  26. I wish you also have some English translation of your blog like that of Katarina of Roses and Stuff. I love the white lady in your garden, what is that made of! And thank you for the offer of your mini pansies for me. However, i dont know if those temperate seeds will grow in the tropics. Thank you very much.

    SvaraRadera