onsdag 21 oktober 2009

Hemmavid - Fagervik



På den södra sidan av den djupa, kalla o klara Dellensjön (den södra av de två Dellensjöarna) ligger den lilla byn Fagervik. Inte mer än så där tio familjer bor här. Och det är vackert, riktigt fagert.



I byarna häromkring finns ofta ett övergivet gammalt torp. Vem bodde här? Vad hände?




Det går att klicka på bilden för att se detaljer.



Landskapet runt är "milt" med mycket vatten och böljande berg.



Motljus över sjön.

Och allt detta bara en kort promenad bort. Hälsingland är vackert! Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. oj så vackert!
    Härligt när det är så orört å stilla.
    Så är det inte i skåne å bohuslän!
    Fast vi köpte ju ett ödehus på söderslätt för 13 år sedan...
    Ha en bra dag!
    monika

    SvaraRadera
  2. TACK, söta, söta Lillebeth för din rara och uppmuntrande kommentar!Jag tycker bara det är roligt att du uppskattar mina bilder :-)))
    Så vackert du har det hemmavid. Verkligen inte konstigt att det fått namnet Fagervik. Måste vara ljuvligt att få vila sina ögon mot så mjuka blickpunkter. Ödehuset har du fångat vackert!Jag brukar också tänka som du när jag ser såna hus, vad som försiggått där, hur de levde och hur deras liv tog sig ut.Det är härligt att sådana gamla torp inte rivs utan får stå kvar och förmedla en bit historia och känsla från förr.
    Ha nu en ritigt go och härlig dag du med!
    /Kram Karin

    SvaraRadera
  3. . Jag följer serien om Livet i Fagervik på Tv,Verkar väldigt idylliskt.
    Fina bilder ochså.Vackra gamla hus.
    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Så vackert och rofyllt!
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  5. A very beautiful place, with the lake and undulating hills. I hope the abandoned cottages are not left to completely ruin.

    SvaraRadera
  6. Mycket vackra vyer, och ödetorp är spännande, om än sorgliga. Hoppas någon en dag tar tag i ett och flyttar in, öppnar upp och ler mot solen! Nu vet jag nästan var du bor...måste kolla kartan ;-)

    SvaraRadera
  7. Nej, jag hittar 3 Fagervik, ett i Värmland, ett i Gästrikland, och ett i Medelpad. Men inget i Hälsingland.... Noosebay, you gotta be kidding – eller ska jag läsa det Näsvik...;-) Nu gick jag bet!

    SvaraRadera
  8. Näsviken, my lady, yes. Det finns det också tre i min kartbok, den som verkar troligast ligger dock i Jämtland... brevid Strömsund? Nej, det är nog också fel. Lillebeth, om du vill, skicka gärna din mejladress i en kommentar (jag har moderering, så jag undviker helt enkelt att publicera den så din mejladress kommer inte ut til allmänheten). Vore kul att säga hej på riktigt...och lite enklare att reda ut Hälsingland....

    SvaraRadera
  9. Ser rofyllt ut....där kanske man skulle bo för att hitta lugn och harmoni....trots att det inte är havet.

    SvaraRadera
  10. Fastän jag bor så nära har jag mig veterligen aldrig varit i Fagervik. Jag älskar både norra och södra Dellen och landskapet runt omkring, där känner jag mig som mest hemma. Hälsingland och Dellenbygden är bland det finaste som finns, tack för att du visar så att alla får se.

    SvaraRadera
  11. Det är häftigt med de gamla torpen och extra vackert när de finns vid vattnet.
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  12. Vilka fina bilder på sjön och det gamla torpet. Ha det så bra. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  13. Vilken stillhet och skönhet bilderna förmedlar!/Anja

    SvaraRadera
  14. Det gamla torpet rymmer säkert många fina berättelser. Bara se på den dörren, måste ha varit vacker med all färg i behåll.. Fagervik går på TV här också men det har jag nog inte sett på , erkännes.. Jag tycker du ser ut att bo på en ljuvlig plats, stilla och fredligt, långt bort från stress, jäkt och glamor.. vilken sjö!!.. nej, hälsingland måste nog få plats i framtida semesterplaner :)

    SvaraRadera
  15. For en flott natur, veldig idyllisk, og det må være perfekt for turer.

    Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  16. Oh Lillebeth ... what beautiful words and images. "undulating hills" and "Lens of the lake" Lovely! The cottage is enchanting but the horseshoe is upside down... does not all the good luck fall out that way... hmmm... Looks like it was very precious in its day. Now the moss is taking over the roof and the faded door will not hold up long with moist summers and hard winters. Someone put many special details in building the cottage. Hopefully it will be reclaimed but not too done up. What a lovely walk! Carol

    SvaraRadera
  17. Fagervik ser ut att göra skäl för namnet..vackert!
    /Janne

    SvaraRadera