fredag 2 oktober 2009

Blommig fredag



Visst kan det vara vackert med förfall, med åldrande, som Katarina föreslår som tema för veckans blommiga fredag. Sköna fröställningar av klematis till exempel, men ändå...jag bär ut och in de växter som jag har svårt att skiljas från nu när kylan kommit. Som hängpelargonen "Imperial butterfly", som växer fult men blommar vackert.

Tillsammans med minipenseerna, som blommar länge än om det inte blir alltför kallt, ser det nästan ut som sommar.



Men i buskarna gömmer sig höstens märkvärdigheter:



Körsbärsbenvedens hängen är bara helt enastående. Något att glädja en höstmoståndare med.

Ha det gott, ha en riktigt skön helg och fler härliga bidrag till Blommig fredag finns hos Katarina

21 kommentarer:

  1. Fin var den pellisen! Jag ska se om jag får min "bärare" att ta bort resten av krukorna idag. Det ser inte så roligt ut när det frusit :-(.
    Fast efter en kall natt så kommer ju en härligt solig dag! Alltid något. Ha en fin helg. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Körsbärsbenveden var speciell och vacker, det är så synd att jag inte får plats med allt jag vill, och buskar är väl en av de tingen jag har varit tvungen att välja bort..

    SvaraRadera
  3. Körsbärsbenveden är ung hos mig, men kanske blommar den nästa år....den är ju så vacker!/Anja

    SvaraRadera
  4. Körsbärsbenveden, åh vilken uderbar bild, som en målning.

    SvaraRadera
  5. Ja benveden är vakcer jag har den vingade benveden med det är verkligen häftigt med oragnge och rosa. Ostkruk - osar jag kärt barn får många namn. Och dina tre härliga nävor - vackert.

    Och det där med sorge tid man vill liksom inte riktigt tro att det blir kallt ÄN...
    MB

    SvaraRadera
  6. Your Pelargonium 'Imperial Butterfly' is so pretty Lillebeth, but the real marvel is your hidden beauty in the bush... what a gorgeous photo! I love it! The dappled light ... the colors and the lovely form of the seeds and casing! Brava! Enjoy the weekend! Carol

    SvaraRadera
  7. Pelargoniums will go on for ever (until a frost) which makes them very attractive. I looked up the seed capsule. It is very pretty. Never would have thought it was a Euomymous!

    SvaraRadera
  8. Blir alltid lika suktad när jag ser Körsbärsbenved! Nu måste jag tänka ut en plats där den kunde passa! /Ruben

    SvaraRadera
  9. Körsbärsbenved såg ju väldigt spännande ut måste jag säga.

    SvaraRadera
  10. Din trädgård är fortfarande full av färg! Härligt. Ha en trevlig helg. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  11. Så fina bilder - du har ju fortfarande mycket kvar att njuta av! Själva kände vi någon märklig slags frid när nattfrosten var ett faktum. Man slipper spjärna emot mer, liksom. Men visst är man lycklig över de blomster och färger som fortfarande finns därute? Och benved - så underbar!

    SvaraRadera
  12. Körsbärsbenveden har så vackra hängen, inget som jag har sett tidigare, intressant.
    Önskar dig också en skön helg!

    SvaraRadera
  13. Undebar pelargon som charmar även en antipelargonfantast som mig!
    Tack för titten hos mig!
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  14. 'Imperial Butterfly' looks lovely with the lavender violas. Love the shot of the Euonymous seed pod! Beautiful!

    SvaraRadera
  15. Körsbärsbenved - ännu en buske att sukta över! Så läcker! Din hängpelargons blommor liknar White Unique - jättevacker.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Men mamma, vad fint det nedersta kortet är. Så sommarljusigt.

    SvaraRadera
  17. Körsbärsbenveden - så vacker! Den kittlar "vill ha" ådran rejält!
    Nu är nog min trädgårdssäsong definitivt slut efter tre köldnätter och ev snö i morgon....brrr!
    Kvar finns bildarkivet och drömmarna för en ny säsong :)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  18. Oh, så söt, din Imperial butterfly och körsbärsbenveden är såååå...vacker!
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  19. Säger som många fler .. körsbärsbenveden är hur vacker som helst.. tyvärr så har jag den inte själv men en granne har så jag njuter varje gång jag går förbi.. Ha det gott Monica

    SvaraRadera
  20. Beautiful pelargoniums! Love the last photo of the seedpod too!

    Thank you for stopping by my blog the other day. Loved it!!

    SvaraRadera