lördag 31 januari 2009

En stor besvikelse



Jag kröp förväntansfullt upp i soffan med ett gott glas vin. Klockan var 21.30, fredagkväll. Äntligen! Som jag hade längtat. Ett nytt RIKTIGT trädgårdsprogram. Inte de där evinnerliga design/totalmakeoverprogrammen. Och lika stor som längtan var blev besvikelsen: Det jag fick se var ytterligare ett tävlingsprogram. Inte mycket till trädgård. Bara ett nötande av: skulle de lyckas komma med i den gula guiden. Jag vill få uppleva trädgård, vandra i trädgård, drömma, inspireras och för en stund befinna mig i allt det vackra som någon kunnig guidar runt i. Nej, ett skitprogram var det. Och fortsätter det på samma sätt blir jag än mer sorgsen och arg. Var är alla goda Trädgårdspsrogram? Det gick en dansk serie (på en vansinnig tid, jag tror det var fredagsfm, som jag såg några gånger). Det var trädgård på riktigt. Kunnig guidad tur med växtnamn och vackra bilder. Nej, fy så besviken jag är. Det var som att bli lurad på en god middag. Jag är hungrig!
Och inte är det bättre med vädret heller. Det skulle bli sol, men ack! Igår tittade den faktiskt fram en stund.



Nu ska jag så en sorts hänglobelia jag upptäckte förra året (annars är jag inte så förtjust i just Lobelia): "Cascade Rainbow". Långa slingrande rankor i flera blå nyanser, vinrött och vitt. Och jag ska diska krukor och omskola mina småpenséer. Då återvänderglädjen över det växande.
Ha en fin lördag!

9 kommentarer:

  1. hej
    Ja vilken besvikelse!
    Jag blev oxå besviken,sur och irriterad1
    Det måste ju finnas bättre att visa på en lördagskväll!
    Lobelian låter spännande jag tycker om när blommorna skiftar eller ändrar färg!
    Det låter härligt att omskola smått, jag sitter vid datorn och arbetar!
    ha en skön helg
    och hoppas du har solen
    för här i Malmö är den inte just nu!
    Kram
    MONika

    SvaraRadera
  2. Hihi, här tittade jag in häromdagen utan att veta att det var du!
    Jag har också sått den där Rosenlisan. Candy White hade jag förra sommaren. Jättefin!
    Trädgårdprogrammet var ju sådär. Alltid kul att se lite från andras trädgårdar, men jag fascinerades mest över att de är så himla "nördiga".
    Trädgårdsbloggen har ju strulat en del så jag har också en ny blogg. Tänkte köra båda!

    SvaraRadera
  3. Hej, Tack för kommentaren på TB, dock bloggar jag mest på Blogger nu för tiden. Välkommen dit också!
    Du har en fantastiskt fin blogg med härliga bilder. Jag är svag för snöbilder och den du visar här, med en strimma sol, är ju helt enkelt som en bal på slottet!! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig angående trädgårdsprogrammet, varför köper public-service in sådan skit? Ser ett och annat trädgårdsprogram på BBC, fast det var länge sedan nu, och de har verkligen blivit dåliga. De försöker hitta nya infallsvinklar, men det blir bara tråkigt. Trädgårds kombinerat med frågesport, trädgårdsprogram baserad på en modell som trädgårdsinnehavaren får laborera med (fast egentligen är det förhandsbestämt) osv. Man ger upp! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Hej på dig! Har saknat dig länge på TB, men du finns här! Trevligt :)
    Trädgårdprogrammet såg jag med och i först hand suckade jag över all den blomprakt som bara svischades förbi och inte studerades närmare, men förstår nu, att det hela gick ut på att kvala in i boken :( att det var viktigaste.
    Om du har lust - titta in till min sida.
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Monika:Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka illa om programmet, men solen den är du ensam om! Tills idag då:)
    Anette:Jag såg att din Rosenlisa kommit mycket längre. Du måste ha sått tidigt eller?
    Ruben: Ja, kul att "ses" igen. Och jag bara älskar din kommentar om skitproogrammet.
    Bea: Och jag har saknat dig! Nu ska jag gå in på din sida.

    SvaraRadera
  8. Den översta bilden är verkligen fantastisk.

    SvaraRadera
  9. Hej..vilken fin blogg man hittar här...:) Härliga snbilder du visar. I dag snöar det som bara den här i sthlm.
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera