onsdag 17 februari 2010

Märkligt



Om jag inte visste bättre skulle jag tro att det var horn från en afrikansk antilop, men jag vet...



det är den underbara Magnolians frökapslar.



Vilket det inte alls är. Det var bara en önskedröm. Nu redigerar jag det här inlägget och berättar att på förekommen anledning kollade jag extra med upphovsträdgården: Det går en kvist av en ärtväxt tvärs igenom magnolians grenverk. så var det med det. Men frökapslarna är ju vackra ändå. Men jag tror inte att jag sår sibirisk ärtbuske. Faktiskt!

Ha det gott i mörker och snöyra!

16 kommentarer:

  1. Det är ju så roligt att försöka så. Hoppas att du får det att börja spira. Håller tummarna. Annars har jag ingen aning hur man gör med just dom fröna. Ha en ´fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad heter din magnolia?
    Jag gissar att du måste stratifiera, dvs ge dem minst en ordentlig köldperiod. Pröva att lägga några av fröna i en öppningsbar påse eller plastask (lufta då och då) med fuktad vermiculit och sätt in i kylskåpet.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Så vackra de var! Vad har du för magnolia?
    Vad du inger hopp genom att så ett magnolia träd!
    Intressant inlägg.
    Annika

    SvaraRadera
  4. Skall testa i ugnen hur gör du då?
    Annika

    SvaraRadera
  5. Så vackert! Det ser ut som smideskonst. Inspiration för någon händig, kanske?

    SvaraRadera
  6. Hej så fina bilder... väldigt hoppfullt med frön.
    Ska bli spännande att se om du lyckas. Monika

    SvaraRadera
  7. Jag vill inte vara den som är den, men är du säker att det där är magnolia, det ser väldigt mycket mer ut som en ärtväxt kanske sibirisk ärtbuske. Oftast har magnoliona mycket köttigare frökapslar. Men lycka till med sådden. Jag tror också på en viss kallstratifiering.

    SvaraRadera
  8. Tusen tack Lillebeth, för ditt svar - jag är mäkta imponerad!!! Ska försöka skapa en i sommar. Den ska stå på en mysig plats där jag gillar att sitta ensam. Härligt med lite sällskap, som håller med allt jag säger....
    Kram Randi

    SvaraRadera
  9. Smått surrealistiskt. Ser definitivt ut som afrikanska horn - har ett par sådana på bild någonstans. Kanske kan man så och få ett intressant trädgårdsdjur?

    Vi tar tacksamt emot fetvadden. Skicka gärna så det räcker till att slå om oss själva också.

    SvaraRadera
  10. Cara Lillebeth,

    Sa fint foto!!!! Magnolia eller inte. Vackra former far man aldrig for mycket av. Eggar fantasin och helt enkelt ett vackert blickfang. Bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  11. Seeds are beautiful too, aren't they? They remind me of the seeds of our Redbud, also a legume.

    SvaraRadera
  12. Härligt med reflekterande, humoristisk syn på en blåsning!/Anja

    SvaraRadera
  13. Frökapslarna är vackra vare sig det är Magnolia eller ärtor :) Jag köpte direkt att det var Magnoliafrön... och jag är säker på att du log när du upptäckte misstaget....
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  14. Ha ha, det var både vackert och rolig minsann. Jag tror vi blev lurade allihopa... skönt med ett ofrivilligt aprilskämt mitt i februari serverat av naturen själv :-)

    SvaraRadera
  15. Snopet, men du har väl en uppsjö av fröer att välja på och tur att du upptäckte misstaget.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Oh Lillebeth I can see the antelope antlers (horns)!! How imaginative!! ;>) Kram Carol

    SvaraRadera