måndag 8 februari 2010

Cat walk



Längst bort i trädgården växer ett av mina gamla äppelträd, det allra äldsta. Mycket snö hade samlats i den gamla vackert formade kronan. I lördags var det bara dags, helt enkelt, att försöka få bort lite, annars var jag rädd att stora grenpartier skulle brytas sönder under all tyngd. Jag vadade i snö en bra bit över midjan. Och det var tungt. Väldigt tungt. Ett steg i taget. Hade spade i den ena handen och sop i den andra. Något måste jag ju ha att stöta ner snön med. Och skotta mig fram som jag tänkt först? Nej! Det var bara omöjligt. För djupt, för mycket. Till slut var jag framme vid trädet och började röjningen. Tungt. Hemskt. Mycket snö i ansikte, innanför halslinning och in i ärmarna. Ja, skratta ni, men det var inte kul. Till slut kunde jag åtminstone se in under trädet. Och där...nästan ingen snö alls (inte så bra med tanken på all kyla och alla vårblommor som bor just där



t ex Viola elatior, storviolen som kan bli ca 30 cm hög).

Men det var inte det värsta. Jag upptäckte en smal, lätt packad gångstig som gick från någonstans och in under trädet. En äkta cat walk ovanpå snön. Gatans alla katter och min egen förstås, min kära, mjuka, fina



använde (och använder väl)



utrymmet till toalett!!!!
Men grenverket är i alla fall räddat tills vidare.

Ha det så skönt minst lika länge.

12 kommentarer:

  1. Vilken tur att du hann ta bort snön innan någon gren fläktes. Det är inte heller kul!

    SvaraRadera
  2. That's a beautiful garden. I'd like to sit on the bench and play with this cute kitty while enjoying the breeze and relaxing in the garden.

    SvaraRadera
  3. Vilken historia! Och vilken hjälteinsats. Du är sannerligen en sann trädgårdshjältinna!

    Man får hoppas att de fyrbentas toalett åtminstone bidrar med lite gödsel åt grönskan...

    SvaraRadera
  4. HIhi nä..inte så kul. Stackarna kunde väl inte bajsa i djupsnön. Tur att du hann rädda äppelträden från snötyngden.

    SvaraRadera
  5. Oh Lillebeth! I was not laughing reading this! Above your waist! You need snowshoes... do you not use them?? I am so glad to read that your tree is OK. All that kitty poop will enrich the soil and feed your sweet violets! LOL... Love you kitty close ups! Kram Carol

    SvaraRadera
  6. Vilken story Lillebeth! När jag introducerade växthuset för Wille-katten trodde han ögonblickligen att det var en kattoalett jag visade (har nämligen grus på golvet).
    Men att ha så mycket snö som till midjan - jådå! jag kan hålla mig för skratt - fast det där med cat walk - ja då måste även jag gapskaratta!/Anja

    SvaraRadera
  7. Härlig historia du berättar för oss.
    Kan se dig framför mig.
    Catwalk i den rätta bemärkelsen kan man säga.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  8. Förlåt mig, men jag kan inte låta bli att skratta, men jag tycker nog lite synd om dig likaväl :)

    SvaraRadera
  9. Kunde inte låta bli och skratta - lite! Förlåt!!
    Vilken historia! Intressant hur djuren anpassar sig, kanske bättre än vi gör. Ha det bra och håll dig varm!! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  10. Det var godt du rakk å redde epletreet ditt fra all snøen.
    Flotte bilder av katten din, og så fine farger den har.

    SvaraRadera
  11. Å jag kunde inte låta bli att kika in här. Jag såg bara en stor gullig kattnäsa och jag äääälskar kattnäsor. Ja, jag älskar katter med. /Knatten

    SvaraRadera
  12. Tuff katt, gillar den uppsynen. Ja, vad gör vi i väntan på bättre tider. Nu åker jag skidor, den positiva sidan av vintern.
    Ha det bra!

    SvaraRadera