onsdag 3 februari 2010

Trädgården 2 och Månadens bild

Följ med en bit till i trädgården!
Om vi står med ansiktet i solen, mot söder (där vi sist var i måndags;-)) och tittar till vänster så kan vi vandra in under pergolans skugga.
(Alla bilder idag är klickbara för förstoring)



Och så vänder vi och går tillbaka:



Till höger ligger den lilla dammen:



Nu är vi nere igen och tittar i stället till höger:



Och låter sedan blicken vandra ännu längre ner, till den "nedersta trädgården". Där står min stolthet under det äldsta äppelträdet: Soffan jag snickrade för några år sedan. Här växer också nästan alla mina vårblommor.



Så var det klart för idag och kanske en liten svalkande bild efter all sol och värme: Månadens bild:



Inga kommentarer från min sida! Bilden, den sista, talar väl för sig själv.

Ha det så gott det går!

16 kommentarer:

  1. Tack för sommarbilderna. Älskar din trädgård. Är tid att drömma sig bort när vinden viner kring knutarna. /Gela

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker och lummig trädgård du har...gillar:)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  3. Hi Lilibeth, i don't think your pansies will thrive in the tropics. I dont see pansies here. I wonder where you saw my comments about pansies because i cannot see any English portion here in your blog. haha. I just put this comment where i thought you will see. Thank you very much for the offer. I would like to see if you have an English blog.

    SvaraRadera
  4. Vi strosar som gärna ofta och länge i din vackra trädgård - även om den bara är på bild. Ju mer vi ser - desto mer gillar vi den!

    SvaraRadera
  5. Den där krukan/skålen är smack underbar där, och vilket blommande "hörn" överhuvudtaget - snyggt, tjejen. SNickrar visste jag ju att du gjorde (växthuset), soffan är urfin. Snön, ja, har den inte tagit lite komiska proportioner nu? - skratta åt den, lipa åt den!

    SvaraRadera
  6. Du har en ljuvlig pergola, något som man inte ser så ofta i trädgårdar här i Sverige, där man ofta har för lite av solen... Men den ger en så fin rumslig känsla utan att stänga av.
    Måste tänka mer på pergola i år, reflekterar jag nu...

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig och spännande trädgård du har! Gott att se lite sommarbilder nu när allt bara är vitt vitt när man tittar ut.
    Vad härligt att ha en ruin - om än nybyggd - i sin trädgård.
    Ha det så gott i vintervädret. /Ingela

    SvaraRadera
  8. Jag gillar ju vintern, men när jag ser dina fina sommarbilder från trädgården kan jag inte låta bli att längta...

    SvaraRadera
  9. Var årstid har sin tjusning - men nog vore det härligt att få gå barfota i din lummiga frodiga trädgård....

    SvaraRadera
  10. So beautiful and romantic-looking! The picture with the apple tree took my breath away. Incredibly lovely.

    As far as the last picture -- ouch. That is *so much* snow.

    Thank you for sharing these beautiful pictures.

    SvaraRadera
  11. Pergolan var ju ännu mer spännande, skröt av den sist, vad ska jag säga nu. Tycker om att du har lagt/använt små stammar/ långa grenar i den, det var det första jag la märke till förra gången. Det mjukar ju upp betraktligt. Att den sen svänger lite och är så lång, vilken spänning den skapar, dem gick rätt i mitt hjärta :) Det gjorde faktiskt din soffa också, jag har också gjort en men den ser ut som ett loppis-give-away i jämförelse. Så händig du är, har du lagat din ängel själv också, och ruinen?? Jag börjar misstänka det ;) Tack för två underbara trädgårdsvandringar , den sista bilden inte bara svalkade, den kom som en riktig kalldusch!! i isvatten. Nu har vi väl snart fått nog snö, jag är mest rädd för att vi snart måste börja tänka på taket, men ännu så väger den inte så mycket, tack och lov..

    SvaraRadera
  12. Säger bara en sak
    Jag älskar din trädgård. Så vilsam och alldeles underbar.
    Vilken pergola...
    Njutbart till tusen
    Annika

    SvaraRadera
  13. Din trädgård är både vild och vacker. Kommer du att visa den 8 augusti, ja man behöver ju inte bestämma sig än. Ha det gott! Lite mildare nu.

    SvaraRadera
  14. Cara Lillebeth,

    Arets vaxlingar inspirerar. Harliga kontraster, Lillebeth. Fran frodig sommargronska till kritvita drivor och en tradgard i djup somn. Du tror mig sakert inte, men jag saknar faktiskt sno har nere. Gront aret om, visst, och termometern sallan under nollstrecket. Men... langtar ibland efter svensk vinter. Sa ar det bara! Bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  15. Hej.
    Tack för trädgårdsvandringen. Du har vrkligen lummigt och grönt i din trädgård.
    Soffan var ju fantastiskt fin. Du måste ha en snickar ådra i dig. Jag slår mig bara på fingrarna:o)

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  16. Lillebeth, I know I have said this in your last post ... but I am so enchanted by your gardens! You have created a magical paradise there. Your rustic pergola and other vertical features... and your white bench mirroring the white flowers beckons one over to rest beneath your wondrous apple tree. My! You have a great amount of snow... I am envious in a way as we do not have so much this winter. Whew! I know it is a lot of work and worry! Beautiful post!! Kram Carol

    SvaraRadera