måndag 23 november 2009

Vårtecken



Pionknoppar brukar ju synas redan på höstkanten, men i år, när allt varit så mörkt och så regnigt känns det extra härligt. För att inte tala om lördagsvädret. Här hade vi 12 (tolv) grader och strålande sol i flera timmar. Man blev ju nästan hög! Lördagskvällen bjöd dessutom på en stor överraskning. Jag kom tvåa med min höstbild hos slottsträdgårdsmästaren. Vilken ära. Tack alla som röstade!



Fascinerande att redan nu kunna räkna hur många stänglar sidenpionen får i vår. Minst 23 stycken och det är dubbel så många som i år.

Ha det gott i det åter mörka, men inte alltför kalla, höstrusket.

20 kommentarer:

  1. Det finns hopp! Härligt att se. Grattis till din fina placering i tävlingen 'November bild', den var underbart vacker. Jag kände igen den direkt...ah Lillebeths bild :-)
    Tyra

    SvaraRadera
  2. Ah, pionknoppar! Det härligaste som finns - verkligen hoppingivande. Och vilken fantastisk sidenpion du kommer ha nästa år - ser fram emot att få se bild på den med blommor!

    Och grattis till den fina fotoplaceringen. Det var verkligen den bilden värd!

    SvaraRadera
  3. Din bild var ju så vacker, så gratulerar till andra plats! Nu ska jag ta en tur ut och se efter pionknoppar, jag har då aldrig tänkt på att de visar sig om hösten, ser du har klippt ner dina, ska man det alltså? Antagligen har jag inte sett knopparna för dom ligger under vissna pioblad..Jag har fortfarande inte helt lärt mig om man ska eller inte ska klippa ner sina perenner. Ha en fin vecka :)

    SvaraRadera
  4. Redan knoppar som sticker upp ur den kalla och våta höstjorden. Då finns det hopp om en ny vår!!! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Nämen oj! Då får vi hoppas det kommer ett djupt snötäcke som skydd mot den eventuella kylan! För inte slipper vi den. Jo, jag kanske gör det här i söder men norrut blir det väl kallt nångång.
    Inte fick vi så mycket sol i helgen heller tyvärr. Inte som man hade hoppats. Nej, nu vill till och med jag har lite ljus snö och några minusgrader! Men snart är hemska november slut.....det är väl nåt att vara glad åt! Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Hej igen! Du har något litet att hämta på min blogg! /anette

    SvaraRadera
  7. How inspiring the plant kingdom is to us mere humans. Forming full budded eyes to see when spring arrives, a peony patiently waits within Lillebeth's garden gate. Your peony Dear Lillebeth is a very happy and bountiful one, due ... it is certain ... to your loving care. Now we all will wait until winter has it way with us. Lovely post and I am thankful for its reminder for me to cut back all my peony leaves! Congratulations on your Photo win!! Not surprising ... I love that photo... exquisite landscape. I hope you have a sunny day! Kram Carol

    SvaraRadera
  8. Oh and it would be lovely to sit beneath the Camperdown Elm with you and your rainbow coffee! We must do it someday with or without the rainbow! Kram Carol

    SvaraRadera
  9. Congratulations on your contest. That is a beautiful picture.

    SvaraRadera
  10. Gratulerar till placeringen - vilken bild!
    Visst blir man lite "hög" av sol och tvågradit på plussidan - dock är solen en väldigt sällsynt gäst här hos oss. Vattnet ovanifrån är däremot på ständigt besök....grrr! /Anja

    SvaraRadera
  11. hihi, det är helt ok om den stannar hos dig. Jag brukar själv vara så egotrippad :-)

    SvaraRadera
  12. Nu måste jag ut och titta på mina imorgon dag!!
    Snödropparna är bra på g och lika så julrosorna men pionerna?? Har du flyttat?
    Kul med så många iallafall.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  13. Det gäller att se saker från den ljusa sidan, som dina vårtecken t ex. Jag känner mig väldigt frustrerad, har personligen inte börjat vintervilan ännu samtidigt som jag avskyr regnvädret. Lördagen var verkligen kanon, blir inte riktigt klok på vilken årstid vi har. Sköt om dig!

    SvaraRadera
  14. Är det verkligen sant med så stora pionknoppar i november?!!
    Härlig bild!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  15. Underbart!! Jag älskar pionknoppar, pionrötter, pionblad och pioner. :D

    Marit

    SvaraRadera
  16. Hopp om en ny växtsäsong....inte dåligt! Här går man inte ut om man inte måste känns det som. Jo, lördagen var riktigt härlig men på söndagen kom regnet tillbaka :( Jätte grattis till andra placeringen. Din bild är fantastisk!
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  17. Oj, pickar de upp ur jorden redan!! Men, av vädret att döma kunde man tro det är vår :)
    bara att det är aningen för grått och regnigt.
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  18. Jo, jag kände igen din bild och tyckte nog faktiskt den skulle ha vunnit. För det var verkligen november! Grattis ändå till placeringen!
    Hm, man kanske skulle gå ut och kolla pionerna? Tror inte de har kommit lika långt som hos dig. Men härligt med vårtecken i november... =)

    SvaraRadera
  19. Grattis, Grattis till en fin plats i fototävlingen. Din bild var verkligen fin! Jag föll för den direkt, men visste inte att den var din. Borde jag kanske anat av bildrubriken?:-))Kul för dig!
    Åhh, pionknoppar!!!Va trösterikt att se dessa!Livet finns där i marken och spirar och förbereder sin ankomst. Så underbart.Tänk att en bild kan liva upp mig så mycket! Tack för detta!
    /Kram Karin

    SvaraRadera
  20. Grattis, nu har du ytterligare en anledning att ta fram stativet! Naturen är för go, när man som mest behöver ett vårtecken, så kommer det ett!

    SvaraRadera