onsdag 25 november 2009

Hemmavid - Ångsågen



Mina promenader går ofta till det gamla Ångsågsområdet vid Hamreån. Idag finns här inga byggnader bara vatten på olika sätt.









Sågen var en livlig plats mellan åren 1869-1911. Här fanns också kvarn med mjölnarbostad och till och med ett litet café.



Området sköts helt ideellt av ett gäng äldre herrar. De tar väl hand om både natur och skyltning.



Inte vet jag om Genvägen användes gammalt tillbaks (och jag har heller aldrig prövat den själv) men kanske leder den snabbare till våren:

11 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg! Nu vill jag hoppa över vintern...
    Karin

    SvaraRadera
  2. Fint det måste vara vackert ljud av allt vatten!.
    Så många platser som bara försvinner när tiderna ändras... vem tar vid efter männen?
    Monika

    SvaraRadera
  3. En sådan fin promenad har inte jag inom räckhåll. Du är verkligen lyckligt lottad! Vatten är ju alltid ett stort plus!! När jag var liten åkte jag häst och vagn till kvarnen med min farfar. /Ruben

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker omgivning du har. Skulle vara fint om Genvägen ledde till våren:) Det får mig att tänka på talesättet, genväg är ofta senväg......
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Underbart vatten, trollska gläntor, nu blir jag avundsjuk. En genväg till våren, så underbart!

    SvaraRadera
  6. What a beautiful place! The sun striking a dazzle on the water makes it even more beautiful.

    SvaraRadera
  7. Den genvägen hade jag tagit direkt!!Vilka natursköna omgivelser du har, och tack och pris för att det finns äldre herrar som orkar ta till vara på arvet. Nu, före våren önskar jag snö :)

    SvaraRadera
  8. Intressant, en okänd plats i min närhet, ja i Hälsingland finns mycket att upptäcka. Genvägen hoppar jag, jag står fortfarande ut riktigt bra. Min längtan till våren är som störst i mars-april då det fortfarande kan vara vinter. Bäst att kunna njuta av den tid som är. Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Grattis till din placering i fototävlingen!! Fina bilder från din promenad! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  10. What an enchanting walk Lillebeth! All those different bodies of water... one near flooding it seems. Looks as if you have a bit of sunlight too! I love all the photos ... each offers a different mood ... but all stretching out and leading us on to somewhere upstream. A hidden spring sounds lovely too... but one must choose one way or the other to find the shortcut. Funny sign! Thank you for a lovely musical walk. Kram Carol

    SvaraRadera
  11. Vilka fina bilder. Gamla bruksmiljöer är riktigt fina att besöka. Vi har en gammal bruks miljö en bit ifrån där jag bor. Där finns det många gammla byggnader där det är verksamhet igång. Smedja, glashytta ,keramiker ock mycket mera alla husen är restaurerade som de såg ut förr. Väldigt mysig miljö. Nu till helgen är det julmarknad där ock då kan man få prova på olika saker.Mycket hantverk är det som visas ock kan köpas.
    Ha en fortsatt fin kväll
    Gunilla

    SvaraRadera