onsdag 26 augusti 2009

Ingen ovanlighet



Nej, rätt vanlig numera, men för inte så länge sedan var den nästan en sensation, Afrikas blå lilja, Agapantus praecox. Jag fick min för bara några år sedan av goda vänner.



Första året kom ingenting, andra året två stänglar och i år, fast väldigt sent, fem underbara blommor. Den blå färgen, som inte på bild blir riktigt som den är i verkligheten, är bland de allra vackraste tycker jag. Och i år har blommorna stått fräscha väldigt länge.



Ha en härligt onsdag. Själv ska jag (bland annat) besiktiga bilen. Alltid lika nervpåfrestande. I alla fall när man har en så gammal bil som jag. Inte riktigt som i förra inlägget men väl över 20 år.

14 kommentarer:

  1. Agapanthusblomningen har varat länge i år hos oss. Visst är de pampiga!(Lycka till med bilen!)/Anja

    SvaraRadera
  2. Åh, nu blir man faktiskt avundsjuk! Agapanthusen är så fantastiskt vackert blå - och vårt eget exemplar KINKAR och hoppade över blomningen i år. Antar att den också vill ha gödsel eller någon annan sorts omvårdnad som vi missat.

    SvaraRadera
  3. Ja där i skogen blommar dom om i alla fall blommar på den och igenom dem.

    tack för att du besökte Trädgårds Tema - dom du har en bild på lusthuset får du gärna länka den dig.

    Kram MB

    SvaraRadera
  4. De blå agapanthusarna är underbara. Jag gissar dock att du får ta in dem över vintern.

    SvaraRadera
  5. Den är läcker! Finns ju i en vit variant också och den är med snygg.
    Lycka till med bilbesiktningen. Det har jag bara gjort en gång i mitt liv...........sånt sköter min "mekaniker" om! Så stryker jag hans skjortor istället;-) /Anette

    SvaraRadera
  6. Beautiful Agapanthus. The darker blue stripe down the middle of each petal makes it even more striking.

    SvaraRadera
  7. De är väldigt vackra! Kan hända att jag har Agapanthus-plantor i uterummet - hoppas det i alla fall. Fick okända frön från Azorerna för ett par år sedan och plantorna växer...men inga blommor än så länge.

    SvaraRadera
  8. Love the blue of Agapanthus! I must divide mine and be more kind to get as many large blooms as you. Beautiful shots!

    SvaraRadera
  9. Så vackert, min dog i vintras...tyvärr :-(

    Ha det gott Lillebeth vid bergets fot/ Tyra

    SvaraRadera
  10. Bilen går säkert ett par år till den, annars vet du ju var du ska parkera den :) Jättefin den blå stjärnan, jag får den inte till, så såg det så skönt ut på din sittplats, till och med SOL !!

    SvaraRadera
  11. Vilken fin blommning. Jag har aldrigt ägt någon. Men jättefin.

    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Härligt blå är din agapanthus, två av mina överlevde inte vintern, en vit och en blå som stod i kallgarage. Har klarat sig där tidigare men jag tror de var för blöta. Har en kvar som vissnar ner, den har inte blommat alls i år. Nu lär det vara för sent. Ha det bra!

    SvaraRadera
  13. Härlig blå färg på Agaphantus verkligen. Min kinkade i fjol, men i gengäld blommade den villigt i år. Har du din utomhus på sommaren eller i växthus? Där hade jag min i varje fall. Undrar om den trivdes bättre så? Har du erfarenheter?
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  14. Visst är den vacker - fast den har blivit vanlig ;-)). Tycker blomstjälkarna varit både längre och spretigare i år, men jag kanske har krukorna på fel plats.
    Lycka till med besiktningen!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera