onsdag 19 augusti 2009

Doftlös fröjd



Så här strax innan den riktiga sommaren är slut (framkallar rätt mycket ångest att ens skriva så, för att inte tala om att tänka då) är rosenvialen, Lathyrus latifolius, så somrigt lätt och motsvarar ett ord som sällan används: förtjusande.



Den klär in min smultronschersmin och uppför sig allmänt rätt oregerligt och behöver mycket stöd för att inte helt förvilda rabatten. Det har den inte fått i år och har därför lindat sig in i det mesta, men fin är den och blommar länge om man plockar bort det vissna, precis som på luktärterna.

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Hej Lillebeth, vilken fantastisk blomma! Den ser ut som om den har blodådror.

    /Marit

    SvaraRadera
  2. Verkligt bra bilder på rosenvialen - och du har rätt, den är tacksam som få. Och aldrig har den väl blommat som i år! Vi har en lite mörkare sort som klänger på spaljéer på vår husgavel, men den ljusare som du har är den snyggaste.

    SvaraRadera
  3. Ovanligt vacker färg på din Rosenvial. Den vi hade, den gillade inte att bli flyttad och har aldrig riktigt återhämtat sig. Men, vilka rötter den hade!! Tror de gick ända ner till Kina! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Den var verkligen förtjusande! Liksom skir och kraftfull på samma gång. (dessutom påminner du mig om att jag har tolv meter kaprifol intrasslat i ett träd för att jag inte gitte sätta upp ett stöd...)

    SvaraRadera
  5. Beautiful sweet pea and photos! The light is so lovely. Words are lost to me ... google is unreliable. Your photos and garden are a joy without the words!

    SvaraRadera
  6. I have Lathyrus latifolius too, but mine is a deep Rosy-pink color. I love the color of yours. I especially like the first photo with the light shining through the flowers - beautiful.

    SvaraRadera
  7. Jag har ett trassel i perenntrappen min jag också. Den har fått stöd, ca 60 cm, men det var alldeles för lite. Väntar spänt på att knopparna ska slå ut, den är rosa och jag menar den er ljus som din. Hade en vit också men den dog i en flytt.. âr det inte kul hur man ändrar smak varje år, denna har flyttat ut och in av trädgården hela tiden, den trivdes entligen bäst vid komposten... Nu fick jag et namn också, härligt !

    SvaraRadera
  8. Så vacker med den mörka ådringen i blomman och den påminner verkligen om Luktärter.
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  9. Tänk om man bara tar ett steg närmre vad dom är söta så då förlåter man den nästan för att de ej doftar, MB

    SvaraRadera
  10. Jag igen, roligt att du är så positiv med min idé om bloggen - där kommer att hända mer. Du har väl inte missat att lyssna till interjuven med Asta på 80 år?
    MB

    SvaraRadera
  11. Rosenvial har jag aldrig haft men den ser ut att vara något för mig, förtjusande var rätta ordet.

    SvaraRadera
  12. Visst får man lite höstångest! Usch, det är jobbigt! Rosenvialen är söt och jag brukar blanda in den i mina luktärtsbuketter så tänker man inte på att den är doftlös. Jag har en vit. /Anette

    SvaraRadera
  13. Ytterligare en ny bekantskap för mig. Listan på vill ha växter bara växer och växer....:) Jag tycker inte deet gör nåt att blommor inte doftar bara de är vackra.....
    Tjingleing
    Monica

    SvaraRadera
  14. Förtjusande var ordet! Jag har några helvita, men en av de jag sådde i våras har blivit lite lätt rosa i kanten. Finfint.

    SvaraRadera
  15. Hejsan! Det är kul med gamla minnen. Det var ett par stycken som sa att de kommer ihåg att de hade ankor på väggen. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  16. You asked about the seashore mallow -- the scientific name is Kosteletzkya virginica. I have seen reports that it is hardy to -29 C, but I'm not sure how reliably hardy it is in that zone. Have a good weekend!

    SvaraRadera