måndag 17 augusti 2009

Olika nyanser av svart



Blomsvart är svårt. Och inte har jag mycket av den sorten heller. Något finns ändå i min trädgård:
Aklejan Black Barlow, ovan, drar lite åt det brunröda hållet. Tillsammans med Paradisbusken blir det en fin effekt. Men svart? Knappast.



Min klockklematis som har ett så krångligt namn, en underlig bokstavskombination som jag aldrig kan lära mig, är faktiskt näst intill kolsvart i knoppstadiet och i motljus, men sedan...



...är den absolut mörkblå.

Den så kallade svarta vallmon är mycket mörk men mer röd än svart.



Nej, det här inlägget blev inte skönt för ögat. Jag tror att det mörka, det så kallade svarta, ska tas i små doser. Jag ger er min vita opievallmo som motvikt:



Nu går jag ut i ljuset! Ha det så gott!

12 kommentarer:

  1. Den vita vallmon är ju riktigt svart inuti.
    Eva ;)

    SvaraRadera
  2. Cara Lillebeth,

    Svarta (eller nastan svarta) penséeer ar mina krukfavoriter. Klipper ned dem efter blomningen och ger ny jord pa senhosten. De ar mina var- resp. senhost/vintervaxter. Raffinerade! Svar pa Din fraga om arets varmebolja. Den har varit langre och intensivare an vanligt. Vi stannar inomhus dagtid. Tradgarden vattnar jag (forgaves). Men naturen overlever - mkt tack vare den hoga luftfuktigheten. Bacione, Ingrid i Umbrien

    SvaraRadera
  3. Hm, ja tänk att svart har så hög status i växtvärlden att man försöker få det till att alla möjliga mörka nyanser är svarta? Nåja, snygga är de i alla fall, alla dina mer eller mindre svarta blommor!

    SvaraRadera
  4. Roligt inlägg! Att "analysera" de s.k svarta växterna - de finns inte - bara mörka varianter av framförallt rött. Däremot den där mitten av vallmon - de som har de där "svarta" fläckarna - de ser helsvarta ut! Det gör även fläckarna i buskpion/Anja

    SvaraRadera
  5. Chokladblomman är inte heller svart, men väldigt mörk. Den är nog det närmaste svart jag har sett! /Ruben

    SvaraRadera
  6. Tänk att det finns så många mörka färger! Det har verkligen sin tjusigt - såg sådan mörka tulpaner i våras.


    Jag skriver för jag vill informera om att jag startat en ny blogg, en trädgårdsblogg.
    http://mariaberg-garden.blogspot.com/, Marias Trädgårdsblogg.

    Här kommer jag bara att ha trädgårds relaterade inlägg och tanken är att sidan skall uppdateras 2-3 gånger i veckan.
    Min vision för bloggen är att det skall bli en samlingsplats där det kommer att finnas en gedigen kunskap, framförallt från er läsare.

    Sidan kommer att innehålla bla,
    Podcast- Inspelade ljudavsnitt som jag hoppas kommer att innehålla intervjuer med er och annat trädgårdsfolk.
    Reportage, från intressanta trädgårds tillhåll allt från Privata trädgårdar till Botaniska i Göteborg - har ni förslag eller önskemål låt mig få veta.
    En idé är att skapa en frölista, på något sätt så att vi här på bloggen lätt kan byta med varandra - så börja samla redan nu.
    Givetvis kommer jag att fortsätta visa fotografier på underbara blommor, tyvärr inte alltid med sort namn, men här kanske ni som läser kan hjälpa till.
    Inom överskådlig framtid kommer jag att lansera Kursen ”Att bli med trädgård” - en introduktion för den som precis fått trädgård eller där intresset för trädgård precis blivit väckt. Den kursen kommer att vara internet baserar. (Kanske inte något för dig, som redan sitter på så mycket kunskap men kanske en bekant till dig)
    Om jag fortsätter tänka fritt om denna blogg ser jag också, växtbytardagar och föreläsningar, vem vet kanske en gemensam trädgårds resa.

    Väl möt och hoppas vi ses på Marias trädgårdsblogg,
    http://mariaberg-garden.blogspot.com/,


    Ps. Om du vill och tycker det känns bra, skulle jag uppskatta om du vill informera andra, tack på förhand.

    SvaraRadera
  7. I love the Clematis!

    I think the so-called "black" tulips and iris (a very dark purple) are beautiful. The only true black flowers I have seen are black pansies.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker ofta om "svarta" blommor, men placeringen kan vara viktig för att de ska komma till sin rätt. Visst är din klematis en 'Fascination', jättefin.

    SvaraRadera
  9. How hauntingly beautiful... chocolate, red or black... your blooms are rather unique. Love them all. Then your white poppy... with its black markings and anthers ... lovely!

    SvaraRadera
  10. Svarta eller inte så har dom ett slående utseende. Det mörka tycker jag är spännande kontraster. Tycker spesiellt mycket om den akelejan.

    SvaraRadera
  11. Svart är farligt läckert i trädgården. Det gäller dock att ha något ljust i bakgrunden som de kan få lite kontrast av, som de rosa där bakom aklejan. Jag har funderat på svart gräs – men varje gång jag ser det nånstans "Live" så ser det mest eländigt ut. Har du provat sånt?

    SvaraRadera
  12. De riktigt mörka och de vita blommorna hör till mina favoriter.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera