fredag 14 maj 2010

En rar liten en

Trodde att den var död. Minns inte att den visade sig förra året. Men i år. Vilken överraskning. La mig ner för att verkligen kunna se den (och fota förstås). Så söt! Kanske har det enorma snötäcket värmt och väckt till liv? Vem vet? Här är den i alla fall:



Ranzania japonica, en lite udda växt som trivs i vandrande skugga och lite sur jord.
Hos mig är den ju fortfarande väldigt liten (ca 10 cm), den kan bli ca 30 cm och försedd med många stänglar och många nickande rosa blommor. Lär vara släkt med sockblomman.

Jag är ändå stolt över mina två små klockor.



Mitt i allt det härliga med våren har jag, faktiskt, en stor sorg: Bara en av alla mina klätterrosor har överlevt vintern. Chloris ser nästan ut som vanligt. De andra har frusit ner ända till strax över marken. Så sorgligt, så många års tillväxt bara borta. Och i år blir det förstås ingen blomning heller. Trist

Får väl glädjas åt annat. Som att äntligen är det lite varmare och mer lär visst komma. Och i natt ett riktigt och välbehövligt vårregn. Synd att jag inte hann klart med vårgödslingen. Men det är ju en dag idag också och imorgon. Skönt med flera lediga dagar.

Ha det riktigt skönt i vårvärmen.

16 kommentarer:

  1. Ja det var en tuff vinter för växter som inte kunde gömma sig under snötäcket. Men vad fin den var din Ranzania...har aldrig sett den. Ha en skön helg och nu väntar vi in den där värmen.

    SvaraRadera
  2. Ny för mig också:-) Så fin och ljuv den är i färgen!
    Ja, nu önksar vi oss varmare dagar o nätter! Regnet gjorde susen och fick allt att springa fram ordentligt här. Skall passa på att gå en runda idag och baaaara njuuuta i lugn och ro:-)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Vilken liten sötnos :). Rosorna har verkligen tagit stryk denna vinter även hos mig. Hoppas dina växer till sig igen ... Trevlig Helg
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  4. Det var mig en rar liten växt.....helt bedårande, hoppas den växer till sig i år som kompensation för "tillbakaväxten" av rosorna.
    Tänk vad spännande det är med trädgård, man kan bli nästan alldeles förtvivlad över att något gått tillbaka och så hämtar man sig och i samma veva får man se något nytt som kommit bra!
    Underbart!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Vilken söt liten blomma!

    Jag har också haft sorg över mina 4 kaprifoler. De klarade inte den här vintern. Den ena var 5 år gammal (samma ålder som trädgården) och hade börjat blomma så härligt...och alla lavendlarna är borta och alpmartornet...och flera andra perenner.
    Även lammöronen borta!! Den enda som är kvar är en liten planta i grusgången.

    Önskar dig en härlig helg!

    SvaraRadera
  6. Your Ranzania japonica is lovely Lillebeth. Her petals reminds me a bit of malva. I love the way you have capture the light in your photos. I am so glad this little beauty has come back for you. While I am sad to read that you have lost much of your roses growth from the winter kill. I hope they will vigorously grow for you this spring and surprise you like your delicate Ranzania with more blooms than you expect. Enjoy your days off! Kramar Carol

    SvaraRadera
  7. En rar liten en - precis som du:-)
    Här har det också gått hårt åt rosorna. Klängrosorna har klarat sig bra. Det var ju säkra sorter så det litade jag på. Men en del av de andra var jag lite osäker på. Det är ju zon 4 här, fast på gränsen till småländska höglandet och i har ju varit onormalt kallt och det blev kallt innan snön kom och skyddade. "Någon" kunde ju inte kupa rosorna i höstas pga ryggen....så jag får väl skylla mig själv lite. Får väl se om de tar sig de ynkliga stackarna annars köper jag några fler Canada-rosor!
    Ha en fin helg i solen...........här blir det väl regn, regn och regn! kram Anette

    SvaraRadera
  8. Tuff år för klätterrosor, det samma har hänt här också. Men du kar ju mycket att glädja dig över likaväl, den lilla klockan var ju jättesöt :)

    SvaraRadera
  9. Usch vad trist det är när favoriter dör. Men är rotklumpen också död? Min erfarenhet är att om bara rotsystemet är välutvecklat (som det ju blir när plantan är odrentligt etablerad efter flera år) så växer det mycket snabbare ovanför jord. Vet att det växer fortare i England (lätt 2 meter per säsong), men något at det borde du kunna få också, om bara rötterna klarade sig.

    Hr inte glömt dig, bara varit så busy! Hör av mig snart!

    SvaraRadera
  10. Visst blir man glad åt överlevare!!! Nästan som förlorade sonens hemkomst, om du ursäktar liknelsen. Här har vintern också gått hårt åt rosorna, trots att de är kanadensiska och ska vara synnerligen härdiga. Visserligen har de inte dött, men de ser för ynkliga ut!! Ajaj.
    Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  11. Hej
    kul! det är så härligt när växter dyker upp igen!
    Hoppas allt är bra med dig. har inte hunnit med internet på senaste, anders är i amazonas så vardagen tar all tid...
    hur är det på jobbet? det lät spännande.
    är det glas plåtar?
    Jag är ju färdig yogalärare så tyvärr kom jag inte till Bollnäs men jag saknar våren å naturen.
    kram
    ha en go ledighet
    Monika

    SvaraRadera
  12. En av dina rariteter, positiva överraskningar kan vi inte få för många av. Hoppas dina rosor lever trots att de är nedfrusna, jag har inte behövt dödförklara någon ännu.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. What a lovely flower. I'm so sorry to hear you've lost your climbing roses.

    SvaraRadera
  14. En riktig liten raring! Har inte träffat på den tidigare. Något att titta efter på vårens alla växtmarknader.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  15. Hade aldrig hört talas om Ranzania japonica. Fick slå upp den i min blomuppslagsbok. Ser att den växer i skogsbergstrakter i södra Japan. Det står också att den kan föstöras av sen frost eller sniglar på våren. Det kan kanske vara anledning att du inte såg till den förra året.
    Önskar en trevlig helg.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  16. Bara en överlevare av dina fina klätterrosor! Verkligen sorgligt. Antar att en del kan komma igen från stumparna men i alla fall!

    SvaraRadera