fredag 26 juni 2009

Blommig fredag



Bollmåra, Phnopsis stylosa, ca 30 cm hög, tål rätt mycket torka och vill ha sol. Jag drog upp den från frö förra året och i år blommar den. Så söt, och doftande, i framkanten av rabatten, hänger hon lite ostyrigt. Det gillar jag. En riktigt glad överraskning som rekommenderas. Sägs blomma ända långt in i augusti, men det återstår att se.



Små, ca 3-4 cm runda, rosa bollar, står också fint i vas.



Nu ska jag ta mig en lång och underbar skogspromenad innan det blir för varmt. Sen ska jag minnas att jag sa så: att det snart blir "för varmt".

Sommarkramar i denna ljuva tid.

Fler bidrag till Blommig fredag hos K atarina.

21 kommentarer:

  1. Den ser ju jättefin ut,har ingen..

    SvaraRadera
  2. Ljuvlig blomma, den lade jag till mina anteckningar direkt :)
    Ha det gott på skogspromenaden och visst har även vi det varmt och gott :) men klaga...nej, nej, det är detta som vi så väntat på!
    Trots att vi nordbor inte är riktigt skapta för denna värme utan mera för skinnmössan som en sade på affären i går ... fniss. // Bea

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk blomma! Den hamnar nog på min vill ha lista oxå :) Tittade just på väderkartan för nästa vecka.....Hela Svereigekartan är röd, så nu får vi äntligen njuta av värmen :)
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  4. LJUVLIG! Måste ha! Tackar varmast för det goda blomtipset! Robinian vi fotade står ju i Stockholmstrakten, så ganska gynnsamt klimat är det nog där - men du som har ett valnötsträd ska nog inte ha några problem att klara av den!

    SvaraRadera
  5. Jättefina blommor. Sån tur att jag köpte den för ett par veckor sen. Nu har jag något att se fram emot.

    SvaraRadera
  6. Hej
    vilken fin blomma!
    Ja det låter härligt med skogspromenad!
    Jag ska packa bilen med blommor å åka till landet!
    Ha det gott i värmen
    monika

    SvaraRadera
  7. Det var också en söting! Värmen är ju härlig, man behöver ju inte vara ute hela tiden ;-) /Anette

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar ny bekantskap - den ska jag genast anteckna på önskelistan (uj, så lång den listan börjar bli...). Jag gillar både färgen och formen på blomman, och om den dessutom doftar gott är det ju perfekt. Tack för tipset!
    Ha en skön helg.
    /Helen

    SvaraRadera
  9. They remind me of the pavetta. Fabulous pics! And so many of them too! Happy Blooming Friday!

    SvaraRadera
  10. Mycket söt!
    Trevlig helg!
    AnnA

    SvaraRadera
  11. Vad söta! Har jag aldrig sett förut. Ha en skön helg i värmen! / Anna

    SvaraRadera
  12. Bollmåra - den blomman måste jag lägga på minnet! Söt är den! Också härligt med en skogspromenad där man kan få lite lätt skugga ibland!

    SvaraRadera
  13. En sådan Bollmåra skulle jag kunna tänka mig att ha också. Så fin den är!

    SvaraRadera
  14. How beautiful! Did I understand you only just planted this lovely flower recently and it has already spread in that way. Sounds perfect for my wild garden! Lovely in yours! Hope you are enjoying your holidays!

    SvaraRadera
  15. Hi!
    Beautiful!! Love the color! Have a great day!

    Sherrie
    http://splummer-aviewofmylife.blogspot.com/2009/06/friday-memes.html

    SvaraRadera
  16. Vilken fantastiskt tjusig blomma. Den där färgen är härlig på blommor.

    SvaraRadera
  17. Bollmåran är riktigt näpen.
    Sommarkram på dig också!

    SvaraRadera
  18. That's a very lovely flower. Reminds me a bit of Verbena bonariensis.

    SvaraRadera
  19. Tove Snove Dotter Potter27 juni, 2009 19:24

    Glimmande SNÅR? Vaff... Här jag har gått och sjungit "spår". Menååååå.

    SvaraRadera
  20. Så söt den var! Tänk, vad roligt det är att det finns så många växter som jag inte har hört talas om - tack och lov för bloggvärlden!
    Katarina

    SvaraRadera
  21. Bollmoran blommade hos mig ffg. i fjol. Den är verkligen fin!!! Kan verkligen rekommenderas! /Ruben

    SvaraRadera