onsdag 8 juli 2009

Paus i förberedelser



Så här ser rosen Paul MacCartney ut. Den doftar underbart och är en z3 ros så den bor i kruka i boden under vintern. Tog bilden på väg in för en liten paus i stöket.
Nej, nej jag ska inte in i den gula engelska boken, men ändå...att ha trädgårdsvisning är lite märkvärdigt. Så jag fixar och försöker gå igenom trädgården del för del utan att hoppa hit o dit (som jag brukar). Här handlar det om att ha en plan och planen är: Inga gula blad. Låter ju inte så märkvärdigt, men här är de i tusental för än har inget regn förbarmat sig över torkan.

"Finkameran" är i Skåne med sonen så mobilen får duga så jag hinner föreviga den här nävan innan blomningen är över:



Allt jag vet är att den kallas Armenisk näva. Den är hög, ca 70 cm.
Den står framför Phlomis tuberosa, den där våningsblomman som jag tror kallas lejonsvans fast jag förstår inte varför. Sådde den för några år sedan. Läste i romanen "Parfymen" att just den skulle dofta underbart, men de som växer hos mig doftar ingenting. Tyvärr.


PS Jag förtalar (dissar på nyspråk) den gula engelska boken. Men tänk att jag inte kan låta bli att titta på programmet!

Ha det bra!

7 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder din mobil tar! Vad spännande med trädgårdsvisning :) Önskar dig lycka till....
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  2. Så kul för dig att ha trädgårdsvisning!(Själv vågar jag mig inte på'at!)
    Den gula boken dissar jag med och glor ändå då och då på detta "förhatliga" program (jag tror innerst inne att jag vill veta hur de där snobbarna ser på vad som anses trädgårdens skavanker - det är antagligen därför som jag inte vågar visa min trädgård mer offentligt - jag har så mycket av den varan...typ)/Anja

    SvaraRadera
  3. Jo, Lillebeth, jag besökte 7 trädgårdar på 12 tim i måndags. Två besök var jättekorta, ungefär 5 min på varje ställe. Men varje trädgård ger sina intryck och upplevelser. Din armeniska näva har en annorlunda bladfärg om bilden stämmer, fin mot blomman. Nu väntar jag också på regn. Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Den gula boken har jag ingen aning om vad det är? TV program eller. Parfymen har jag däremot läst, den boken glömmer man inte så lätt. Blomman ser ju kul ut, även om den inte luktat. Lycka till med trädgårdsvisningen :)

    SvaraRadera
  5. Beautiful flowers! I especially like the last picture -- it's lovely.

    SvaraRadera
  6. Vilken pärs med trädgårdsvisning, tror att jag aldrig skulle slå mig till ro innan en sån är över, alltid finns det säkert ngt hörn som behöver en extra finputsning ;)
    Du klarar det säkert fint och dessutom hoppas jag du får många trevliga besökare som uppskattar din glädje i växter och ger dig många positiva kommentarer. Lycka till!! // bea

    SvaraRadera
  7. Jag är imponerad av alla som öppnar sina trädgårdar för allmänheten. Tänk alla dessa människor som ska springa överallt och fråga om allting. Men samtidigt måste det vara en riktig kick att få en massa positiva kommentarer om sin trädgård, så kanske överväger ändå det positiva. Men min trädgård kommer nog aldrig att bli redo för att visas upp!
    Lycka till! (Är det Lands öppna du ska vara med i?)
    /Helen

    SvaraRadera