måndag 6 juli 2009

Nävarabatten



När det bara är tolv grader och alldeles mulet följ med till min Nävarabatt vetja!



Ovan sitter jag i trähammocken o tar bilden och nedan tvärtom, liksom.



Här bor min allra minsta näva:



Geranium farreri "Docknäva". Den är bara ca 15 cm hög och helt underbar.
Här lever (och frodas när det inte är så här torrt) bland andra G. Oxinianum "Claridge Druce"



Och en bit ifrån henne ståtar den högresta "Mrs Kendall Clark" G. pratense:



Hon är värd en närbild:



Till slut, så inlägget inte blir alltför långt (fler nävor till vintern kanske, huh). G. clarkei "Kashmir White":


Alla bilder är tagna för ca en vecka sedan och mycket har hunnit blomma över i värme o torka. Men idag kanske det blir lite regn o då ska jag passa på att vattna. Det är ju liksom bäst då.

Ha det gott!

10 kommentarer:

  1. Oj, så mnånga vackra nävor! Måste skaffa mig några fler...vilket betyder fler rabatter att gräva :) Månadsbilden i förra inlägget visar en härlig vy....det ser så mysigt ut.
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  2. Hei på deg! Så utrolig mange flotte bilder fra haven din og de geraniumene dine var så søte, de må du samle frø av vet du.
    Når det gjelder hurdalsrose så stemmer det at det er en albarose, men den har ingen duft og ingen torner. Den er kjempeflott men desverre så er den ikke remonterende og blomstringen varer så altfor kort desverre.
    Ha en super dag i hagen din. Her på Lillehammer er det overskyet, kjølig og litt småregn. Men det er så deilig med litt regn nå etter at vi har hatt mange dager med sol og temperaturer på over 30.

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen det gröna avgränsade trädgårdsrum där du har dina nävor. Mycket snyggt! Valnötsfest var en strålande idé! Men... hm, vi får nog vänta en smula innan vi kan delta med egenodlade nötter. Men säg till när dina är mogna så köper vi en påse på Konsum :-)

    SvaraRadera
  4. Your garden is so lovely, it looks like an enchanted place! I love your Geraniums!

    SvaraRadera
  5. Hej
    så fina nävor!
    Kanske någon passar till mina rosor på landet, det är tomt runt dom. ..
    kram
    Monika

    SvaraRadera
  6. Många nävor har du, jag känner inte till alla, kul att se. Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Oj, så fina nävor du visar!Torkan börjar dock bli förödande hemma hos mig. Det finns ingen möjlighet att hinna vattna allt.../Anja

    SvaraRadera
  8. En skön samling nävor. Slår vad om att dina övriga nävor är lika vackra!! /Ruben

    SvaraRadera
  9. What a lovely place to sit to enjoy your painterly garden! Just beautiful! I love the the structure you have there in the background and your collection of geraniums.

    SvaraRadera
  10. Så många söta Nävor och de är verkligen lättodlade och finns några arter också hos mig med.Vilken frodig grönska hos dig och vacker inramning.
    Regn har vi inte fått på länge, men igår kom det några droppar som betydde föga i den kruttorra marken.
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera