onsdag 15 juli 2009

Dagen efter


Så är den över. Trädgårdsvisningen. Och kul var det. För den som aldrig gjort det är det att rekommendera. Visst är det en del förarbete, fast bara så mycket man själv vill, det har inget att göra med ev TV-program a la Good Old England. Och det behöver verkligen inte vara perfekt. Och det var det inte heller. Men gräset var klippt, allt var trimmat och (nästan) alla gula blad var borta. Och inte var trädgården som allra vackrast heller. Nej, alltför mycket regn (även om jag verkligen har bett om vatten) förstörde rosor och tvingade mig att ägna timmar åt att binda upp regntyngda växter. Men det är en alldeles speciell känsla när trädgården fylls av massor av människor som alla åkt till mig för att se just min trädgård.

Nu hör det till historien att jag haft glädjen och äran att under fem år vara vår trädgårdsförenings ordförande. Så jag vet vilka härliga, underbara människor som skulle komma. Så tack alla för alla fina ord om min trädgård.

Det som nog blommar allra vackrast just nu är färgväpplingen, Baptisia australis:



Och nog påminner den om Blåregnet på något sätt;). (Kolla in inlägget från 1 maj under rubriken Italien)Tillsammans med bland annat blodtopp är den ett högrest inslag. Den tog några år på sig att blomma men nu återkommer den troget och blir bara större och större.



Nu drar jag iväg på sommarbesök hos barn och barnbarn, så det blir en liten paus tills vi ses igen! Ha det bra till dess!

11 kommentarer:

  1. Grattis till en så lyckad visning, men det förstod jag ju. Din trädgård är ju så fin!! Hoppas ingen norpade souvenirer från din ruin bara! :-) Baptisian har jag gjort tappra försök med men inte lyckats. Den har en väldigt vacker blå färg. Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Grattis säger jag också, vad läckert att ha en sååå fin trädgård att den tål kunnig publik. Och ha en skön ledighet!

    SvaraRadera
  3. Grattis till visningen! Du verkar ha en underbar trädgård så jag är övertygad om att besökarna var nöjda, och jag kan tänka mig att en bra visning med mycket besökare är en riktig kick! Men själv drar jag mig för det ändå...
    Ha det bra
    /Helen

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du är nöjd med din visning....kan tänka mig att besökarna oxå var nöjda .)
    Tjingeling
    MOnica

    SvaraRadera
  5. I am glad to hear your tour went well! It looks beautiful. What is the figure in your garden made from?

    SvaraRadera
  6. gratulerer med vel overstått:) blodtopp er en perenn jag ser efter, så fin den är samman med det blå.

    SvaraRadera
  7. Tack för att jag fick komma på visning till din trädgård. Det var så trevligt och så jättemånga människor. Intressant att se skillnad från mitt förra besök hos dig, kändes ännu mera lummigt och grönt nu! Din mycket innehållsrika och spännande trädgård är värd många besök och naturligtvis hann du inte prata med alla. Kul att få träffa din toppenkille till son. Välkommen till mig då du är i stan!

    SvaraRadera
  8. Lovely! I am always enchanted by your I guess wire lady... netted... she seems a mere ghost of a figure... floating in your garden. I love Baptisia too. Glad your garden tour went well and I can see it must have been a joy for all your guests! Enjoy your grandchildren!

    SvaraRadera
  9. De måste ha varit en alldeles underbar vandring som dina gäster bjöds på. Din trädgård är ju alldeles underbar! Synd att du bor så långt bort.......
    Nu har jag väl "landat" lite som det heter och börjat på lite struktur på vardagen igen. Vardag,ja alla är ju lediga, men på att vara hemma och så. I dag väntar strykbrädan. T ska på språkresa till England på söndag så det måste packas lite. Han är bara 12 år så det är nog bäst att jag sköter packningen *ler*.
    Ha det så trevligt hos barn och barnbarn. Kram!

    SvaraRadera
  10. Ohh där skulle jag också viljat varit med. Du verkar ha en sådan spännande trädgård må jag säga. Fast en vacker dag kanske. skulle den inte vara med i någon tidning? Tyckte Monica sa det.
    Du får säga till i så fall så jag inte missar.
    Min trädgård kommer i nr 14 av Allt om Trädgård.
    Trevlig helg
    annika

    SvaraRadera
  11. Cara Lillebeth,
    Auguri! Maste ha varit ett trevligt besok. Haller med Carol... Din "natdam" har hela tiden intresserat mig. Beratta garna om henne (eller har Du redan gjort det, fore "min tid")!!! Ha en trevlig (valfortjant) resa! Bacione, Ingrid in Umbria

    SvaraRadera