fredag 10 juli 2009

Blommig fredag



Att nämna regn en dag som idag kan inte vara särskilt originellt, så det gör jag inte;). I stället två underbara rosor. Ovan och nedan en rugosa-hybrid (?) Schneekoppe eller som den också kallas Snow pavement. Underliga namn på denna lavendelrosa/blå väldoftande och längeblommande ros.



Den andra är en alba-ros och heter Hurdalsros. Men det är något märkligt med den. Om man tar med fingrarna runt fruktämnet eller knoppen så doftar det starkt av skog o terpentin, precis som mossrosorna gör. Så jag undrar...





Hurdalsrosen har i princip blommat över och det som ändå inte var över igår morse har runnit bort idag.
Så kära bloggare kanske finns det annat att göra än trädgårdsarbete en dag som idag. Ha det gott tills solen skiner igen!

Fler blommiga fredagar hos Katarina

18 kommentarer:

  1. Such lovely roses...and that pink is glorious!!

    SvaraRadera
  2. Vilka bedårande rosor! Jag är så glad att vi "stängt in vår trädgård" så att jag kan skaffa mig många rosor......
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra rosor, det kan man aldrig se sig mätt på!

    SvaraRadera
  4. jag är ju inte så hemma på blommors terminologi, men nog är de vackra.

    tack för kommentaren hos mig :)

    SvaraRadera
  5. Hejsan Lillebeth har du spolats bort från berget? Angående vädret...hm det kan bara bli bättre ellerhur?
    Ha en trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
  6. Ja, man kan undra varför rugosan fick just det namnet - både Schneekoppe och Snow pavement associerar ju till en vit blomma - och inte till denna säreget och vackra rosalila nyans...
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Jag har hört om era störtfloder – tänker på er och hoppas att inte allt rinner bort. Hyperromatiska rosor, Lillebeth – du får komplettera med en stråkkvintett i ett hörn av trädgården!

    SvaraRadera
  8. More lovely roses! The one full open reminds me of a cloud... it would be heavenly to float in one such as your rose.

    SvaraRadera
  9. Love the soft pink of those roses!

    SvaraRadera
  10. Vilka fina rosor du har och att de doftar är ju bara plus.
    I ditt tidigare inlägg har du en Armenisk näva den var ju lite annorlunda än de jag har. Har du satt den med frö?

    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera
  11. Underbara rosor. Konstigt namn på den översta rosen, den borde ju varit snövit med ett sånt namn. Jag hoppas de inte spolas bort för dig i allt regn...
    Ha en trevlig helg.
    /Helen

    SvaraRadera
  12. Åh.. så vackra rosor.. man kan inte få nog av att fota dem och att njuta av dem. Ha det gott/Moa

    SvaraRadera
  13. 'Hurdal' tillhör inte längre Alba-Gruppen utan ingår numera i Villosa-Gruppen, plommonrosor, enligt Lars-Åke Gustavssons nya bok.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Hej
    fina rosor har den första men gillar inte heller namnet... ska flytta den til bohuslän tänkte jag...
    Ha det gott i helgen.
    kram
    Monika

    SvaraRadera
  15. Oj oj vad många fina rosor du har.
    Nävor också. Du verkar ha mycket av det mesta.
    Hoppas du klarat dig bra i ovädret som ni har haft. Här är det ganska bra regn det ville jag ha så jag är glad.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  16. Så många underbara rosor du har - njuter.
    Ha ett skönt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  17. Pretty pink rose! Thanks for visiting my Blooming Friday post.

    SvaraRadera
  18. Tack för att jag fick komma och titta i din fantastiska trädgård. Det var helt underbart att sitta där och fika....mysigt med en massa sittplatser. Så roligt att gå omkring och se nya saker under vägen. Fotade mycket, få se sen om det blev några bra foton.

    Ja nu hittar du till mej i alla fall. Och sen kan du klicka vidare till min hemsida Åsa Svensk Design, där hittar du bl.a syrrans trädgård och andras.

    Kram Åsa

    SvaraRadera